رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی :‌ 100 دستگاه شتاب نگاری برای پیش بینی زلزله در تهران اختصاص یافت

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گویددر سال جاری خرید دستگاه‌های شتاب‌نگاری را در دستور کار قرار دادیم که ۱۰۰ دستگاه تحویل این مجموعه شد که نصف آن را برای پیش‌بینی زلزله تهران اختصاص یافته است.

کد مطلب: ۸۰۶۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی :‌ 100 دستگاه شتاب نگاری برای پیش بینی زلزله در تهران اختصاص یافت

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سال ۹۶ مرکز تحقیقات اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم ما در این مرکز افزایش تاب‌آوری شهرها و کاهش خطرات زلزله است. شبکه شتاب‌نگاری که متولی آن از چندین سال قبل مرکز مطالعات است با توجه به محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها نزدیک ۲۰ سال به اقدام موثری برای بازسازی و بهسازی آن انجام نشد.

شکرچی‌زاده در ادامه با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته در خصوص پایش زلزله تهران تصریح کرد: برای پیش‌بینی زلزله در تهران با شهرداری هماهنگی‌های لازم بابت سیستم پاسخ سریع انجام شد تا با اتصال تمام دستگاه‌ها اولین سامانه پاسخ‌ صحیح راه‌اندازی شود. در کل به ۳ هزار دستگاه نیاز داریم که ۱۱۰۰ دستگاه آن مستقر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب‌ها در زلزله‌ها در شهرهای اطراف گسل‌ها انجام می‌گیرد گفت: در همین خصوص برای ساخت وساز در گسل‌های اصلی محدودیت‌هایی را پیش‌بینی کردیم تا مثل گذشته ساخت و سازها در این مناطق انجام نگیرد.

وی افزود: از دیگر کارهای این مرکز در سال جاری حضور هیات امنا در مرکز تحقیقات بود که پس از ۱۰ سال با پیگیری‌ها به تصویب رسید و با ابلاغ وزارت علوم در این مرکز مستقر شدند. همچنین برنامه عملیاتی ایمنی جاده‌ها از اقدامات خوبی بود که در سال جاری انجام شد. این برنامه تحت عنوان نقشه ایمنی تحویل ریاست جمهوری شد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اعطای گواهی‌نامه فنی از سوی این مرکز برای نیوجرسی‌ها به فعالیت‌های زیست محیطی انجام شده اشاره داشت که یکی از آن‌ها استفاده از پودر لاستیک در قیر بود.

شکرچی‌زاده در خصوص این نشست خبری با اشاره به اینکه حاکمیت به دنبال فناوری‌های نو بوده و در این عرصه جای کار بسیار وجود دارد اظهار داشت: در عرصه فناوری‌های نو جای کار زیاد است و به دنبال آوردن سیستم مدرن در ساخت و ساز سنتی هستیم که این مساله یک ضرورت است. در سیستم مدرن هدف اصلی و مهم این است که منابع هم از حیث دارایی مردم و هم اقتصاد ملی بررسی شود.

وی افزود: در همین خصوص به طور سنتی مقابل تکنولوژی یک مقاومت وجود دارد با این حال مهم این است که زمینه فعالیت فناوری‌های نو را در ایران فراهم کنیم. در همین زمینه مرکز تحقیقات با توجه به وظیفه خود از طریق روش‌های مختلف اقدام به ارائه گواهی‌نامه‌های فنی کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه آنچه در سیستم سبز مهم است سرعت ساخت آن بود افزود: وقتی با حوادثی مثل زلزله مواجه هستیم اسکان دائم زمان‌بر بوده و این سیستم جدید یک راهبرد مناسب اما نه در مسیر نفی تجربیات گذشته برای اسکان سریع زلزله زدگان است.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه این سازه یک روشی جدید است که در آن اسکلت فولادی کار نمی‌شود گفت: این ایده یک نوآوری جدید است که جعبه شکل بوده و شامل یک هسته مرکزی است که غشای آن به خوبی به آن متصل شده و یک سیستم یکپارچه را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: بحث انرژی دیگر بحث مهم در این سازه است که برخلاف ساخت و ساز سنتی این غشا ۳۰ درصد هدررفت انرژی را کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه فعلا مرکز تحقیقات برخلاف سایر کشورها تنها اجازه ساخت واحدهای یک طبقه را داده است تصریح کرد: این تکنولوژی از خیلی از کشورها اجازه ساخت ساختمان‌های چند طبقه را داده است اما مرکز تحقیقات تا آشنایی کامل با این صنعت و گرفتن جواب لازم بیش از یک طبقه اجازه استفاده از این سازه را نداده است.

شکرچی‌زاده ادامه داد: در مرحله اول علاقمند نیستیم تا تکمیل آزمایشات و بررسی‌های لازم این سیستم در ایران بدون هماهنگی با مرکز استفاده شود. ممکن است یک سری به طور خودکار این کار را انجام داده باشد اما قطع به یقین این نظارت‌ها در جهت این است که نمی‌خواهیم با زندگی مردم ریسک کنیم. فعلا مجوز یک طبقه بوده که برحسب تقاضا، آزمایش و مدل‌سازی‌ها تکمیل و محدودیت‌ها را کمتر خواهیم کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید براینکه این مرکز به جز این طرح که توسط ایرانی‌های خارج از کشور اختراع و عرضه شده با اشاره به اینکه آمادگی کامل برای حمایت از دیگر ایرانیان بیرون از مرزهای کشور وجود دارد گفت: این اتفاق خوبی است که هموطنان خارج از کشور ما به دنبال ارائه اطلاعات و فناوری‌های نوین خود در داخل کشور دارند. ما از این اتفاق حمایت کرده و از همه ایرانیان عزیز در تمام نقاط دنیا برای اشتراک، اطلاعات و ارائه فناوری‌های خود در صنعت ساخت و ساز از طریق همین نشست دعوت به عمل می‌آوریم.

وی ادامه داد: انجام این پروژه کار بزرگی بود که باید همه اقدامات لحاظ می‌شد تا شهروندان در معرض خطر نباشند.

شکرچی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا این پروژه در کمتر از ۷ ساعت در کشورهایی مثل امارات تایید و اجرا درآمد اما در ایران طبق اعلام دکتر صائبی صاحب این تکنولوژی بیش از ۳ سال به طول انجامید اظهار داشت: دریافت مجوز این سیستم در آمریکا هم ابتدا بیش از ۱۰ سال به طول انجامید و طی این مدت انواع مدل‌سازی‌های لازم صورت گرفت. دکتر صائبی بیش از ۳ سال قبل در مرکز بودند و براساس تجربیات گذشته یک کار نو آغاز شد. در همین خصوص آزمایش‌های لازم انجام و پیگیری‌های مناسب انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این دوره بعد از زلزله اخیر جلسات متعددی داشتیم که نه در ۷ ساعت بلکه در ۷۰ ساعت این کار انجام و کار را به مرحله عملیاتی رساندیم.

این مقام مسئول افزود: همانطور که گفتیم برای اینکار محدودیت‌هایی در شروع داریم که پس از آزمایش‌های تکمیلی محدودها کمتر می‌شود. این سازه یک سوم ساختمان‌های معمول وزن دارد که به شدت باعث کاهش تلفات از طریق کم شدن نیرو زلزله می‌شود.

شکرچی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر تنها مجوز ساخت یک طبقه را داریم که در ادامه این تکنولوژی می‌تواند یک جایگزین برای انبوه سازی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار