وزیر نفت: امضای پنج قرارداد تحقیقاتی در حوزه اکتشاف الگویی مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه است

تهران (پانا) - وزیر نفت، امضای پنج قرارداد جدید تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه اکتشاف را الگویی مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و می‌گوید با امضای این قراردادها، گام سوم همکاری بین صنعت نفت و دانشگاه‎ها برداشته شد.

کد مطلب: ۸۰۶۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نفت: امضای پنج قرارداد تحقیقاتی در حوزه اکتشاف  الگویی مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه است

به گزارش شانا، بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشاف میان شرکت ملی نفت ایران و پنج دانشگاه معتبر کشور، ضمن تشکر از وزرای پیشین علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: با امضای قراردادهای پژوهشی امروز، سومین بار است که قراردادهای پژوهشی میان شرکت‎های اصلی وزارت نفت با دانشگاه‌های معتبر امضا می‌شود.

وی با اشاره به این‎که نخستین قراردادهای پژوهشی مربوط به افزایش برداشت از میدان‌های نفتی بود که خوشبختانه با همکاری وزارت علوم و پیگیری دانشگاه‌ها این قراردادها اجرایی شده و در قالب آنها انستیتوهای نفت نیز فعال می‌شوند، ادامه داد: انجام پروژه‌های مربوط به مطالعه یک میدان یا مخزن، کاری گروهی است و اینگونه نیست که یک استاد و یک دانشجو بتوانند آن را انجام دهند.

زنگنه ادامه داد: از این رو طیف وسیعی از متخصصان رشته‌های علوم پایه و مهندسی با یکدیگر در زمینه یک مخزن مطالعه می‌کنند و بعد از آن وارد کارهای پژوهشی می‌شوند تا نفت بیشتری از مخازن برداشت شود.

وزیر نفت، هدف از امضای قراردادهای پژوهشی در بخش پایین‌دستی را خلق و بهبود فرآیندهای تولید در بخش پرمصرف مثل تولید متانول، اوره، آمونیاک، شیرین‌سازی گاز و بخشی از تصفیه نفت عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش، دانشگاه‌ها برخلاف بخش بالادستی، بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت و مطالعه دارند.

به گفته وی، سابقه دانشگاهی در بخش بالادستی در ایران به بیش از ۲۰ سال نمی‌رسد و اساتید فعال در این حوزه اغلب جوان هستند.

زنگنه از امضای قراردادهای پژوهشی در بخش اکتشاف با پنج دانشگاه معتبر به عنوان سومین گام همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها نام برد و افزود: به این ترتیب پنج دانشگاه دیگر به مجموع دانشگاه‌های همکار علمی وزارت نفت اضافه شده است و امیدواریم با علاقه‌مندی دانشگاه‌ها، این پروژه‌ها به سرعت اجرایی شود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و تحقیقات جزو بهترین سرمایه‌گذاری‎ها در کشور است؛ هرچند موافق نیستم پول به پژوهشگاه‌های دولتی تابع وزارتخانه‌ها داده شود.

زنگنه یادآور شد: این طور نیست که پول بیشتر، خروجی بیشتری داشته باشد.

به گفته وزیر نفت، زمانی خروجی پروژه‌ها افزایش می‌یابد که متقاضی پروژه‌ نیز وجود داشته باشد تا بتواند از یافته‌های علمی در بخش‌های مختلف استفاده کند.

وی در ادامه با بیان این که بخش اکتشاف در این سال‌ها به دلیل کمبود منابع مالی و معضلاتی که صنعت نفت داشته است نتوانسته بسیاری از برنامه‌های خود را پیش ببرد، تصریح کرد: امیدوارم اجرای این قراردادهای پژوهشی، دستاورد زیادی برای صنعت نفت و دانشگاه‌ها داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: امضای پنج قرارداد جدید تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه اکتشاف، الگویی مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وزیر نفت درباره اعتبار در نظر گرفته شده برای این قراردادها هم توضیح داد: ارزش ریالی و ارزی پنج قرارداد پژوهشی که امروز با دانشگاه‎های کشور امضا شد، در مجموع بالغ بر ۱,۵ میلیون یورو و حدود سه میلیارد تومان در فاز نخست است که در مراحل بعدی افزایش می‏‎یابد.

زنگنه درباره این که آیا دانشگاه‌هایی که امروز قرارداد پژوهشی با آنها امضا شد، می‎توانند با شرکت‌های خارجی همکاری کنند، آن را تایید کرد و گفت: در تمام قراردادهای پژوهشی که تاکنون امضا شده است بر این موضوع که دانشگاه‌های داخلی طرف قرارداد با وزارت نفت می‎توانند با یک دانشگاه معتبر خارجی یا موسسات معتبر پژوهشی تعامل داشته باشند، توصیه و در برخی از قراردادهای گذشته این مهم محقق شده است.

اموال اختلاس‌گر شرکت نفت توقیف شد

همچنین وزیر نفت در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری دستگاه قضا و نیروهای امنیتی میزان اموال اختلاس کننده بخش اکتشاف شرکت ملی نفت بیش از میزان اختلاس وی ارزیابی و توقیف شد.

وی در ارتباط با آخرین اقدامات در زمینه پرونده اختلاس در بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با همکاری دستگاه قضایی روند رسیدگی به این امر در حال انجام است و طبق برآوردهای انجام شده قوه قضاییه و نیروهای امنیتی ما، اموال شناسایی شده از این فرد، بیش از میزان اختلاسی است که انجام داده که توقیف شده است. این که او به کانادا رفته را باور نمی کنم و در ترکیه پنهان شده است به نظر می‌رسد وی اینطور مطرح می کند تا در ترکیه پیگیر وی نباشیم.

وی همچنین در توضیح ۲۹ اسفند ماه روز ملی شدن صنعت نفت اظهار داشت: ملی شدن نفت در معنای حقیقی یعنی اینکه ما توانستیم خود به تنهایی بر تمام امور صنعت نفت کشور مسلط شویم و تصمیم بگیریم که این روند بعد از انقلاب اسلامی کامل شد و باید قدر آن را بدانیم. البته بعد از سال ۱۳۲۹ همه کشورها با فاصله صنعت نفت خود را ملی کردند. روند ملی شدند صنعت نفت ایران در دوران خود رخداد مهمی محسوب می شد و البته بیش از آنکه صنعتی به شمار رود سیاسی بود. ملی کردن صنعت نفت یعنی تسلط بر مقدرات این صنعت است نه نفی تعامل. مرحوم مصدق و افرادی که نفت را ملی کردند نیز در آن دوران در پی بیرون راندن خارجی های حاضر در این صنعت نبودند بلکه می‌خواستند ضمن حضور خارجی ها در این صنعت مالکیت و حاکمیت مخازن نفتی کشور در اختیار ملت ایران باشد. در آن زمان شرکت انگلیسی ممانعت کرد از این روند که در نهایت منجر به کودتا شد.

وزیر نفت همچنین درباره خبری مبنی بر اینکه گفته می‌شود عربستان سعودی در حال مذاکره با مشتری‌های سنتی ایران است تا میزان خرید خود از ایران را کاهش دهند، گفت: من هم چنین موضوعی را شنیده‌ام.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار