مروری بر سینمای ایران در اردیبهشت ۹۶

از جشنواره جهانی فیلم فجر تا حضور قوی سینمای ایران در فستیوال کن

تهران (پانا) – سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، موضع‌گیری‌های سینماگران کشور در انتخابات ریاست جمهوری و حضور فیلمهای ایرانی در فستیوال کن مهم‌ترین اتفاقات سینمای ایران در اردیبهشت 96 را رقم زد.

کد مطلب: ۸۰۶۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
از جشنواره جهانی فیلم فجر تا حضور قوی سینمای ایران در فستیوال کن

سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر (بین‌الملل)، به دبیری رضا میرکریمی از اول تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در شهر تهران برگزار شد. در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های بزرگداشت عباس کیارستمی در جشنواره جهانی فیلم فجر، ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در پیامی به جشنواره جهانی فیلم فجر درباره عباس کیارستمی نوشت و او را مردی در کسوت روسلینی سینماگر بزرگ همراه با یک تواضع و فروتنی خاص و وقار منحصر بفرد توصیف کرد.

در این دوره در بخش فیلم‌های آسیایی (جلوه‌گاه شرق) تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی (برای کارگردان) و مبلغ 200 میلیون ریال جایزه نقدی به ثابت کورمانبکف کارگردان «بازآمده» از قزاقستان اختصاص یافت.

در بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) هم سیمرغ زرین بهترین فیلم و مبلغ 400 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «ائو» به کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد محصول ایران تعلق گرفت.

در اردیبهشت ماه، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره بین‌المللی فیلم پکن به «گلاب آدینه» بازیگر فیلم «آبجی» ساخته «مرجان اشرفی‌زاده» تعلق گرفت.

در این ماه همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری جمعی از سینماگران با انتشار مطالبی در فضای مجازی و سایر فعالیت‌های سیاسی به تبلیغ پیرامون کاندیدهای مورد نظر خود پرداختند. از جمله این هنرمندان می‌توان به جمشید مشایخی، علی نصیریان، اصغر فرهادی، فریبرز عرب‌نیا، لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، بهرام رادان، رضا عطاران، شهاب حسینی، حامد بهداد و فرهاد اصلانی اشاره کرد. حمایت اصغر فرهادی از حسن روحانی بازتابی جهانی داشت و روزنامه گاردین نوشت: کارگردان دو اسکاره ایران حمایت از میانه‌روها را در انتخابات ریاست جمهوری ضروری دانسته است.

حضور پنج سینماگر ایرانی در بخش‌های گوناگون جشنواره فیلم کن سال خوبی را برای سینمای ایران در هفتادمین دوره این جشنواره رقم زد. فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی به مناسبت هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به صورت ویژه روی پرده رفت. «تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن با اعلام حضور آخرین ساخته کیارستمی در کن این فیلم را آمیزه‌ای از هنر، عکس و نفاشی خواند و کیارستمی را بخشی مهمی از تاریخ سینما و هنر دانست.

«وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی به عنوان یکی از ۹ فیلم بخش رقابتی کوتاه جشنواره کن برای نخل طلای بهترین فیلم کوتاه رقابت کرد. فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک نیز در بخش «سینه فونداسیون» پذیرفته شد. فیلم «آن‌ها» ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه کن ۲۰۱۷ به روی پرده رفت.

فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه» حضور داشت و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم این بخش شد.

اصغر فرهادی این دوره از جشنواره کن را افتتاح کرد و در حاشیه این جشنواره و دو ماه پس از مراسم اسکار، دومین مجسمه اسکار خود را از دست الکساندر ماله گی گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار