مروری بر سینمای ایران در فروردین 96؛ گرانی 20 درصدی بلیت سینماها و افت فروش نوروزی

تهران (پانا) – اکران نوروزی فیلم‌های سینمایی از رویدادهای قابل توجه آغاز سال در حوزه سینمای کشور است که هرساله دستیابی به نوبت اکران آغاز فروردین‌ماه، که از ایام پراقبال تماشاگران سینماست، فیلمسازان و شرکت‌های فیلمسازی را به رقابت وامی‌دارد.

کد مطلب: ۸۰۶۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر سینمای ایران در فروردین 96؛  گرانی 20 درصدی بلیت سینماها و افت فروش  نوروزی

فروش گیشه سینماها در اکران نوروزی 96 اما چندان باب میل سینماداران و صاحبان فیلم‌ها نبود. اولین هفته اکران نوروز نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد افت فروش داشت. برخی کارشناسان دلیل این افت قیمت را گرانی 20 درصدی بلیت سینماها دانستند.

با این حال، فیلم های اکران نوروز در مجموع توانستند 22 میلیارد و 820 میلیون تومان فروش کنند، این در حالی است که سال گذشته با اتمام تعطیلات، فیلم های نوروز 95 در مجموع حدود 16 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش کرده بودند. با در نظر گرفتن افزایش 20 درصدی قیمتم بلیت پردیس های سینمایی می توان گفت که فیلم‌های نوروز 96 بیشتر از سال گذشته تماشاگر جذب کردند. فیلم‌های «خوب، بد، جلف»، «گشت 2» و «ماجرای نیمروز» سه فیلمی هستند که نسبت به سایر فیلم های نوروزی به فروش بیشتری دست یافتند.

این در حالی است که دو فیلم «آباجان» از هاتف علیمردانی و «یک روز بخصوص» ساخته همایون اسعدیان در کنار هم نتوانستند به فروش نیم میلیاردی دست پیدا کنند و به نوعی گیشه نوروز را به سایر رقبا باخته‌اند.

در فروردین‌ماه همچنین نمایش فیلم های سینماهای سرگروه و اکران آزاد در گروه هنر و تجربه ممنوع شد. این دستور از سوی شورای صنفی نمایش به پخش‌کنندگان ابلاغ شد و اعلام شد با متخلفان از این ابلاغیه مطابق آیین‌نامه برخورد خواهد شد. گروه هنر و تجربه با در اختیار داشتن تعداد اندکی از سالن‌های سینما به نمایش فیلم‌های تجربی و مستقل می‌پردازد.

فیلم «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی و به تهیه کنندگی مسعود ردایی موفق به کسب تندیس طلایی بهترین فیلم از جشنواره فیلم‌های شرقی ژنو شد. «مالاریا» اولین حضور بین‌المللی خود در بخش افق‌های جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد و پس از آن در چندین جشنواره‌ سینمایی از جمله بوسان، شیکاگو، استکهلم، اسب طلایی تایوان، جشنواره‌ «فوروم دز ایماژ» فرانسه و جشنواره بلگراد در کشور صربستان حضور داشته است و جایزه بزرگ جشنواره «ورشو» لهستان و جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره «داکا» در کشور بنگلادش را نیز کسب کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار