مروری بر مهم‌ترین اتفاقات سینمای ایران در سال ۹۶

سینمای ایران در سالی که گذشت

تهران (پانا) - حضور فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های بین‌المللی، اکران فیلم‌ها در کشور و رویدادهای سینمایی داخلی برخی از مهم‌ترین اتفاقات سینمای ایران در سال 96 را تشکیل می‌دهند که در این گزارش می‌خوانید.

کد مطلب: ۸۰۶۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
سینمای ایران در سالی که گذشت

به گزارش آی‌سی‌ان، سینمای ایران در حالی پا به سال 96 گذاشت که پانزده روز مانده به آغاز این سال و چندی پس از موفقیت‌های سینمای ایران در مراسم اسکار، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی استعفا کرد و محمد مهدی حیدریان، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس جدید این سازمان منصوب شد.

فروردین

فروش گیشه سینماها در اکران نوروزی 96 چندان باب میل سینماداران و صاحبان فیلم‌ها نبود. اولین هفته اکران نوروز نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد افت فروش داشت. برخی کارشناسان دلیل این افت قیمت را گرانی 20 درصدی بلیت سینماها دانستند.

فیلم‌های «نهنگ عنبر 2؛ سلکشن رویا» با 20 میلیارد و 945 میلیون تومان، «گشت 2» با 19 میلیارد و 781 میلیون تومان، «آینه بغل» با 18 میلیارد و 495 میلیون تومان، «خوب، بد، جلف» با 16 میلیارد و 288 میلیون تومان، «اکسیدان» با 10 میلیارد و 787 میلیون تومان، «ساعت 5 عصر» با 9 میلیارد و 127 میلیون تومان، «خالتور» با 6میلیارد و 686 میلیون تومان، «رگ خواب» با 4 میلیارد و 931 میلیون تومان، «زرد» با 4 میلیارد و 844 میلیون تومان و «ماجرای نیمروز» با 4 میلیارد و 323 میلیون تومان ده فیلم پر فروش سال 96 بودند.

نمایش فیلم های سینماهای سرگروه و اکران آزاد در گروه هنر و تجربه ممنوع شد. این دستور از سوی شورای صنفی نمایش به پخش‌کنندگان ابلاغ شد و اعلام شد با متخلفان از این ابلاغیه مطابق آیین‌نامه برخورد خواهد شد. گروه هنر و تجربه با در اختیار داشتن تعداد اندکی از سالن‌های سینما به نمایش فیلم‌های تجربی و مستقل می‌پردازد.

فیلم «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی و به تهیه کنندگی مسعود ردایی موفق به کسب تندیس طلایی بهترین فیلم از جشنواره فیلم‌های شرقی ژنو شد.

اردیبهشت

سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر (بین‌الملل)، به دبیری رضا میرکریمی از اول تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در شهر تهران برگزار شد. در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های بزرگداشت عباس کیارستمی در جشنواره جهانی فیلم فجر، ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در پیامی به جشنواره جهانی فیلم فجر درباره عباس کیارستمی نوشت و او را مردی در کسوت روسلینی سینماگر بزرگ همراه با یک تواضع و فروتنی خاص و وقار منحصر بفرد توصیف کرد.

در این دوره در بخش فیلم‌های آسیایی (جلوه‌گاه شرق) تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی (برای کارگردان) و مبلغ 200 میلیون ریال جایزه نقدی به ثابت کورمانبکف کارگردان «بازآمده» از قزاقستان اختصاص یافت.

در بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) هم سیمرغ زرین بهترین فیلم و مبلغ 400 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «ائو» به کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد محصول ایران تعلق گرفت.

در اردیبهشت ماه، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره بین‌المللی فیلم پکن به «گلاب آدینه» بازیگر فیلم «آبجی» ساخته «مرجان اشرفی‌زاده» تعلق گرفت.

در این ماه همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری جمعی از سینماگران با انتشار مطالبی در فضای مجازی و سایر فعالیت‌های سیاسی به تبلیغ پیرامون کاندیدهای مورد نظر خود پرداختند. از جمله این هنرمندان می‌توان به جمشید مشایخی، علی نصیریان، اصغر فرهادی، فریبرز عرب‌نیا، لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، بهرام رادان، رضا عطاران، شهاب حسینی، حامد بهداد و فرهاد اصلانی اشاره کرد. حمایت اصغر فرهادی از حسن روحانی بازتابی جهانی داشت و روزنامه گاردین نوشت: کارگردان دو اسکاره ایران حمایت از میانه‌روها را در انتخابات ریاست جمهوری ضروری دانسته است.

حضور پنج سینماگر ایرانی در بخش‌های گوناگون جشنواره فیلم کن سال خوبی را برای سینمای ایران در هفتادمین دوره این جشنواره رقم زد. فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی به مناسبت هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به صورت ویژه روی پرده رفت. «تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن با اعلام حضور آخرین ساخته کیارستمی در کن این فیلم را آمیزه‌ای از هنر، عکس و نفاشی خواند و کیارستمی را بخشی مهمی از تاریخ سینما و هنر دانست.

«وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی به عنوان یکی از ۹ فیلم بخش رقابتی کوتاه جشنواره کن برای نخل طلای بهترین فیلم کوتاه رقابت کرد. فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک نیز در بخش «سینه فونداسیون» پذیرفته شد. فیلم «آن‌ها» ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه کن ۲۰۱۷ به روی پرده رفت.

فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه» حضور داشت و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم این بخش شد.

اصغر فرهادی این دوره از جشنواره کن را افتتاح کرد و در حاشیه این جشنواره و دو ماه پس از مراسم اسکار، دومین مجسمه اسکار خود را از دست الکساندر ماله گی گرفت.

خرداد

محمد مهدی حیدریان سرانجام سه ماه پس از حضورش در سازمان سینمایی برخی مدیران زیر مجموعه‌اش را تغییر داد و برخی دیگر را ابقاء کرد. علیرضا تابش و سید محمد طباطبایی‌نژاد مدیران فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سمت خود ابقا شدند.

گلاب آدینه بازیگر سینمای ایران جایزه بهترین دستاورد هنری را برای بازی در فیلم سینمایی «آبجی» از جشنواره بین‌المللی فیلم بروکلین در نیویورک کسب کرد و جایزه سوم بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم «سیاتل» آمریکا به مانی حقیقی برای فیلم «اژدها وارد می‌شود» رسید.

بهرام رادان بازیگر سینمای ایران به عنوان یکی از مشعل‌داران المپیک زمستانی 2018 پیونگ‌چانگ معرفی شد و رضا میرکریمی فیلمساز ایرانی هم یکی از چهار داور بخش اصلی رقابتی جشنواره مسکو بود.

رویا نونهالی برای بازی در فیلم کوتاه «هایلایت» جایزه بازیگری جشنواره «Festigious» آمریکا را دریافت کرد.

در این ماه اتفاق تروریستی حمله داعش به مجلس باعث افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی فروش فیلم‌ها شد.

مراسم بزرگداشت و تقدیر از داریوش مهرجویی فیلمساز سرشناس سینمای ایران در شهر زوریخ سوئیس برگزار و نشان ویژه سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ که تندیس حقوق بشر کورش است به داریوش مهرجویی اهدا شد.

دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند با اهدای دکترای افتخاری ادبیات به بهرام بیضایی از فعالیت‌های ادبی و نمایشی این نویسنده، پژوهشگر و کارگردان برجسته تئاتر و سینمای ایران تقدیر کرد.

تیر

رضا میرکریمی در کنار «آلبرت سرا» نویسنده و کارگردان اسپانیایی، «یورن جان دونر» کارگردان و تهیه‌کننده از فنلاند و «اورنلا موتی» بازیگر ایتالیایی داوری بخش رقابتی اصلی سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم مسکو را برعهده داشت.

سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم مونیخ میزبان چهار فیلم ایرانی و برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی بود. «٧٦ دقیقه و ١٥ ثانیه با عباس کیارستمی» ، «منو خونه ببر»، «جاودانگی» و «رفتن» در این جشنواره نمایش داده شدند.

اعضای هیئت مدیره صندوق شورای سینمای اروپا در 147‌اُمین نشست خود که از ۱۹ تا ۲۳ ژوئن در شهر براتیسلاو اسلواکی برگزار شد، تصمیم گرفتند از فیلم تازه اصغر فرهادی با عنوان «همه می دانند» حمایت مالی کنند.

رخشان بنی‌اعتماد، لیلا حاتمی، نازنین بنیادی، گلشیفته فراهانی، محمد رسول‌اف، هایده صفی‌‌یاری، محمدرضا دلپاک، بهمن قبادی، هنگامه پناهی و محسن موسوی به آکادمی اسکار دعوت شدند.

جشنواره فیلم شانگهای دو جایزه اصلی‌اش را به سینمای ایران داد. فیلم «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده جایزه ویژه هیات داوران را گرفت و ساره بیات بازیگر این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

وب سایت متاکریتیک در فهرست بهترین فیلم‌های اکران شده در سال 2017 فیلم «فروشنده» را در جایگاه چهارم قرار داد.

در سالروز درگذشت و همزمان با نمایش فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه» در جشنواره‌ کارلووی‌واری، درختی به نام «عباس کیارستمی» در این رویداد نامگذاری شد.

«گادفری چشایر» منتقد سرشناس آمریکایی در یادداشتی به مناسبت اولین سال درگذشت عباس کیارستمی در نشریه «ایندی وایر» نوشت: تصمیم به نگارش کتابی جدید دارم که نام آن را «‌در زمان کیارستمی: نوشته‌هایی درباره سینمای ایران» گذاشته‌ام. این کتاب نه تنها ادای احترامی به اوست بلکه درباره دوره‌ای از سینمای ایران است که او در آن غالب بود و با مرگش به پایان رسید. مرگ ناگهانی او یک ضربه و شوک بود، نه تنها به دلیل این‌ که او را یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن گذشته در هر مدیومی می‌دانم، بلکه به عنوان کسی که ربع قرن درباره آثارش می‌نوشتم.

سایت جشنواره ترایبکا، 10 نقش‌آفرینی برتر بازیگران زن در میان محصولات سال 2017 را منتشر کرد و ترانه علیدوستی یکی از بازیگران نامبرده شده در این لیست بود.

فیلم‌سینمایی «بادیگارد» در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم وین به‌عنوان بهترین طراحی هنری شناخته شد. ابراهیم حاتمی‌کیا نیز حائز عنوان بهترین کارگردان شد و بابک حمیدیان به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را گرفت.

فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی، فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف، فیلم انیمیشن کوتاه «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی و «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک به شصت‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن راه یافتند.

مرداد

«رخشان بنی‌اعتماد»، کارگردان کشورمان به عنوان یکی از هفت داور بخش افق‌های هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد و فیلم سینمایی «ناپدید شدن» به کارگردانی علی عسگری که در سکوت خبری ساخته شده بود به بخش افق‌های هفتاد‌و‌چهارمین جشنواره فیلم ونیز راه پیدا کرد.

با در نظر گرفتن آرای منتقدان به فیلم‌های سینمایی در وبگاه معتبر متاکریتیک سه کارگردان ایرانی اصغر فرهادی، زنده یاد عباس کیارستمی و جعفر پناهی در لیست بهترین‌های قرن 21 قرار گرفتند.

«لانتوری» با چهار جایزه پیشتاز جوایز هفدهمین جشن حافظ شد. نشان عباس کیارستمی، بهترین دستاورد فنی، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر مرد جوایز فیلم رضا درمیشیان از جشن حافظ بودند.

در یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران فیلم «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله تعدادی از جوایز اصلی از جمله جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن را به خود اختصاص داد.

«همه می‌دانند» به کارگردانی اصغر فرهادی در اسپانیا جلوی دوربین رفت. پنه لوپه کروز که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته درباره همکاری با فرهادی گفته بود: اصغر فرهادی نابغه است. آخر هفته‌ها صبرم تمام می‌شود و دوست دارم دوشنبه بشود و سرصحنه فیلم او بروم. از فرهادی خیلی چیزها می‌شود آموخت. او به خوبی سکانس را به حقیقت تبدیل می‌کند. خاویر باردم هم درباره همکاری با فرهادی گفته بود: برای یک بازیگر همکاری با اصغر فرهادی دیوانه‌کننده است و من اصلا انتظار نداشتم او با من تماس بگیرد.

شهریور

ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی طی ابلاغیه‌ای شرایط و ضوابط تهیه‌کنندگی فیلم‌های کارگردانان اول را اعلام کرد. طبق این ابلاغیه کلیه متقاضیان تهیه‌کنندگی اول فیلم‌های سینمایی صرفا با معرفی‌نامه از شورای عالی تهیه‌کنندگان ذیل مسئولیت‌های خانه سینما در فرآیند پذیرش تکالیف صنفی می‌توانند درخواست دریافت پروانه ساخت سینمایی کنند.

مراسم بزرگداشت لیلا حاتمی بازیگر سینما، داور جشنواره کن و عضو آکادمی اسکار با حضور مقامات عالی‌رتبه کشور کانادا در سالن کی‌میک شهر ونکوور برگزار شد.

در دهمین فستیوال بین‌المللی اورنبورگ ٢٠١٧ روسیه جایزه بهترین فیلم به مسعود ردایی برای تهیه کنندگی فیلم «مالاریا» و جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال به ساغر قناعت اهدا شد.

فیلم سینمایی «نفس» از ساخته‌های نرگس آبیار در ادامه حضور خود در جشنواره‌های بین‌المللی، این بار به بخش مسابقه بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم «زنان موج می‌سازند» در کشور تایوان راه یافت.

«پشت ابرها» جدیدترین فیلم مجید مجیدی در بخش مسابقه جشنواره لندن ۲۰۱۷ روی پرده رفت.

مجوز کارگردانی برای فیلم‌های اول حذف شد. بر اساس این طرح فیلمسازان اول نیازی به مجوز کارگردانی ندارند و مانند فیلمسازان دیگر می‌توانند درخواست پروانه ساخت دهند.

در جشنواره جهانی فیلم مونترال حسین نمازی موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه برای نگارش فیلم «آپاندیس» شد.

نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» جایزه بهترین بازیگر مرد و وحید جلیلوند برای کارگردانی این فیلم جایزه بهترین کارگردانی بخش افق‌های ونیز را به دست آورد.

«رویاهای دم صبح» به کارگردانی و نویسندگی مهرداد اسکویی ازتاریخ ۲۰ سپتامبر در بیش از ۷۰ سالن سینمایی کشور فرانسه به روی پرده رفت.

فیلم "تمارض" به کارگردانی عبد آبست به عنوان تنها نماینده آسیا در بخش مسابقه فستیوال اَرس ARS INDEPENDENT راهی لهستان شد و با شش فیلم از سراسر دنیا رقابت کرد.

«مالاریا» ساخته پرویز شهبازی در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم هامبورگ روی پرده رفت.

نوزدهمین جشن خانه سینما برگزار شد و اصغر فرهادی تندیس بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

مهر

«آذر» نخستین ساخته محمد حمزه‌ای، به تهیه کنندگی نیکی کریمی، در نمایش افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم ونکوور به روی پرده رفت.

رضا درمیشیان، کارگردان ایرانی داور بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق ‌شد.

بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان در کشور کره جنوبی میزبان شش فیلم از آثار سینمای ایران در بخش‌های گوناگون بود. فیلم سینمایی «سد معبر» ساخته محسن قرایی نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی "جریان‌های نو"، «آنسوی ابرها» جدیدترین ساخته مجیدی مجیدی، «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف در بخش "پنجره‌ای به سینمای آسیا" و فیلم «جاده» ساخته آرش خیاطان و فیلم کوتاه «نگاه» از فرنوش صمدی در بخش "نمای باز" جشنواره بوسان حضور داشتند.

«بچه‌های آسمان» در جمع ۲۵۰ فیلم برتر جهان در سایت معتبر imdb قرار گرفت. این دومین فیلم ایرانی بعد از«جدایی نادر از سیمین» بود که در این فهرست گنجانده شد.

در بیستمین جشنواره فیلم بیروت، بزرگداشتی برای زنده‌یاد عباس کیارستمی با حضور فرزند این کارگردان و تعدای از همکارانش برگزار شد.

فیلم «سد معبر» به کارگردانی محسن قرایی جایزه اصلی بخش جریان‌های نو در بیست‌ودومین جشنواره فیلم بوسان را از آن خود کرد. بهمن قبادی، آگنس گدار، لاو دیاز و جانگ سون وو دیگر اعضای هیات داوران بودند.

دومین جشنواره فیلم «شید» در ایالت تگزاس آمریکا با مشارکت چهره‌های ایرانی و بین‌المللی و به یاد استاد فقید و چهره بین‌المللی سینمای ایران عباس کیارستمی برگزار شد.

فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند که در بخش مسابقه کارگردان‌های جدید پنجاه و سومین جشنواره فیلم شیکاگو حضور داشت جایزه "هوگوی طلایی" بهترین فیلم این بخش از جشنواره را به خود اختصاص داد. همچنین فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف، که نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی بود، جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت.

آبان

مهراوه شریفی‌نیا تندیس طلای فستیوال «Bridges» را برای بازی در فیلم «پرسه در حوالی من» ساخته غزاله سلطانی دریافت کرد. این فیلم در سه بخش مهم این جشنواره یونانی شامل بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین نامزد دریافت جایزه شد.

فیلم سینمایی «رفتن» جایزه ویژه هیئت داوران نوزدهمین جشنواره بزرگ بین‌المللی سوچی روسیه را دریافت کرد.

نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره «براتسیلاوا» شد و این جایزه را به مردم زلزله‌زده غرب کشور تقدیم کرد.

نماینده دادستان کشور و رییس انجمن حمایت از خانواده زندانیان، با ارائه حکم رسمی، امیر جعفری و لیلا اوتادی را به عنوان سفیران آزادی زندانیان کشور معرفی کردند.

مستند «علی آقا» در بخش رقابتی جشنواره فیلم‌ آمستردام (ایدفا) با آثاری از کشورهای چین، مصر، سوئد، روسیه، ایرلند، هلند، آلمان، صربستان، لهستان، کانادا، انگلیس و مجارستان رقابت کرد. «الی درکس» مدیر و بنیانگذار جشنواره که آخرین دوره مدیریت خود را داشت به این مناسبت هجده کارگردان برجسته سینمای مستند جهان، یک فیلم منتخب همه عمر خود را معرفی کرد تا در بخشی تحت عنوان «صدای بصری» به نمایش درآید که مستند «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد در میان این هجده فیلم قرار داشت. همچنین رخساره قائم مقامی مستندساز سینمای ایران نیز یکی از داوران بخش «کودک و مستند» بود. مریم گورماتیغ فیلمساز دورگه ایرانی- بلژیکی نیز با مستند «پیش از پایان تابستان» در بخش «بهترین جشنواره‌ها» و مریم ابراهیمی سینماگر ایرانی مقیم سوئد نیز با فیلم «قوی‌تر از گلوله» محصول قطر، فرانسه و سوئد در بخش مسابقه «حضور اولی»ها شرکت داشتند.

گروه سینمایی «هنروتجربه» به عضویت کنفدراسیون جهانی هنرو تجربه (با نام اصلی سازمان بین‌المللی هنروتجربه (CICAE) در‌آمد.

آگوستین و پدرو آلمودوار به دلیل عدم درک مشترک از تهیه‌کنندگی فیلم جدید اصغر فرهادی رسما کنار کشیده‌اند. آگوستین برادر پدرو آلمادوار تهیه کننده و کارگردان برجسته اسپانیایی، در حاشیه جشنواره سویل به این جدایی اشاره کرد. روابط عمومی فیلم علت این جدایی را عدم تفاهم دو کمپانی در برآورد بودجه فیلم اعلام کرد.

فیلم سینمایی «جاودانگی» به کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم درام جشنواره «رویاها» بوفالو در نیویورک آمریکا شد.

«نفس» ساخته نرگس آبیار ۲ جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر کودک و نوجوان را از بیست‌وچهارمین جشنواره فیلم «مینسک، لیستاپاد» کشور بلاروس دریافت کرد.

محمد مهدی حیدریان اعلام کرد: بخش جشنواره ملی فیلم فجر باید تقویت شود به همین دلیل در سی‌وششمین دوره از جشنواره 22 فیلم به بخش مسابقه راه خواهند یافت.

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه فیپرشی از جشنواره تسالونیکی یونان شد. پیمان معادی یکی از داوران بخش رقابتی این دوره از جشنواره بود.

زلزله کرمانشاه و خسارت های بسیار به ساختمان‌های مسکن مهر باعث واکنش‌هایی از سوی برخی از سینماگران چون فرهاد اصلانی، هومن سیدی و محسن تنابنده شد و برخی چون حمید نعمت‌الله و شهرام شاه‌حسینی عواید فروش فیلم خود را به زلزله زدگان اختصاص دادند و برخی چون بهرام رادان و نوید محمدزاده با حضور در مناطق زلزله‌زده به کمک مردم شتافتند.

وکیل مدافع خانواده مرحوم کیارستمی اعلام کرد: بنابر اعلام قاضی دادگاه، پزشک معالج مرحوم کیارستمی به پرداخت پنج درصد دیه کامل محکوم شد. خانواده مرحوم کیارستمی در این شکایت به دنبال گرفتن دیه یا موارد دیگر نبودند بلکه می‌خواستند گزارشی از مدت زمانی که مرحوم کیارستمی در بیمارستان جم بستری بود، اعلام شود اما تا این اتفاق رخ نداد. خانواده کیارستمی معتقدند پدرشان بر اثر اشتباه پزشکی در بیمارستان جم به این شکل فوت کرده است.

آذر

یازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در شهر بریزبان استرالیا برگزار شد. در این مراسم از دستاورد هنری عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران تقدیر شد و نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از سوی هیئت داوران به صورت ویژه با اهدای یک جایزه مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش جوایز ویژه جشنواره مدیترانه‌ای کن، فیلم‌های «پری دریایی» به کارگردانی محمدرضا عرب جایزه ویژه بهترین فیلم این رویداد سینمایی را از آن خون کرد و فیلم «بچه‌ای با جوراب قرمز» ساخته خداداد جلالی نیز در سه بخش بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن (ستار اورکی) و بهترین بازیگر زن (سمانه نصری) برگزیده شد. ستار اورکی جایزه ویژه بهترین موسیقی جشنواره مدیترانه‌ای کن را به صورت مشترک برای دو فیلم «پری دریایی» و «بچه‌ای با جوراب قرمز» دریافت کرد.

مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی در افتتاحیه جشنواره «اثر زندگی» در فرانسه به روی پرده رفت. این مستند همچنین جایزه بهترین مستند در چهارمین جشنواره بین‌المللی «راه ابریشم» در کشور چین و جایزه بهترین فیلم از جشنواره مستند «TRACES DE VIES» را از آن خود کرد.

فیلم «ناپدید شدن» دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگری را در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم سنگاپور از آن خود کرد.

یازدهمین جشنواره سینماحقیقت میزبان جان‌ فرانکو رُزی مستندساز مشهور ایتالیایی بود و این سینماگر داور بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره شد.

فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی در سومین جشنواره فیلم‌های مستقل مونترال کانادا، جایزه بزرگ بهترین فیلم بخش رقابتی بین‌الملل را به خود اختصاص داد. همچنین فیلم کوتاه «مردی که یادش می‌رفت نفس بکشد» ساخته‌ سامان حسین‌پور نیز در بخش بین‌الملل آثار کوتاه جایزه بهترین فیلم را به نام خود ثبت کرد.

دی

فیلم «فرزندان» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه کنندگی میترا روحی‌منش جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم «فروموسا» در تایوان را دریافت کرد.

بهمن فرمان‌آرا در پنجمین جشن نوشتار سینمایی ایران نسبت به نحوه رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی انتقاد کرد. او گفت: آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت در مراسم سالگرد گفتند که گزارش را به زودی می‌دهیم و رسانه‌ای می‌کنیم، چون سکوت در برابر اشتباهات این چنینی دلیلی ندارد و بعد رئیس سازمان نظام پزشکی گفت از کاه کوه ساختید. ما سعدیِ سینمای‌مان را از دست دادیم و این به‌ هیچ‌وجه کاه نبود.

سایت پلی لیست فهرستی از فیلم‌های مهم مورد انتظار سال 2018 را منتشر کرد که «همه می‌دانند» اصغر فرهادی در این فهرست قرار داشت.

«چشم‌انداز خالی» جایزه بهترین انیمیشن و تقدیر ویژه بهترین موسیقی متن را از جشنواره فصلی ASIANS ON FILM کسب کرد.

در هفتادو‌یکمین دوره جوایز سینمایی بفتا که از سوی آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا برگزار شد فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی نامزد شد.

روابط عمومی سازمان سینمایی، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در تحقیقی به مقایسه تطبیقی گیشه پاییزی سینما در سال‌های 96 و 95 پرداخت که در این تحقیق مشخص شد که گیشه پاییز 96 با تعداد 4 میلیون و 939 هزار 750 نفر تماشاگر نسبت به گیشه پاییز 95 با 4 میلیون و 873 هزار و 350 نفر دارای رشد 1 درصدی تعداد تماشاگر بوده است.

همچنین در این تحقیق گیشه سینما در پاییز 96 با مجموع فروش 38 میلیارد و 259 میلیون و 941 هزار تومان نسبت به گیشه سینما در پاییز 95 با 32 میلیارد و 436 میلیون و 890 هزار تومان شاهد رشد 18 درصدی در میزان فروش بوده است.

براساس این تحقیق، تعداد سالن‌های فعال با سیستم مکانیزه در پاییز سال 96 با مجموع 356 سالن نسبت به 295 سالن در پاییز 95، دارای رشد 21 درصدی نسبت به پاییز سال گذشته بوده است.

بهمن

در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» 28 فیلم ایرانی موفق به حضور در بخش‌های مختلف این فستیوال شدند که از این تعداد پریناز ایزدیار و مینا ساداتی برای فیلم «تابستان داغ» به صورت مشترک جایزه بهترین بازیگر زن بخش رقابتی "سینمای آسیا" را دریافت کردند. فیلم «پل سفید» ساخته علی قوی‌تن جایزه بهترین فیلم کودک جشنواره و «کماکان بودن» به کارگردانی آرش یزدانی جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش "سینمای معنا گرا" را به خود اختصاص دادند. جایزه بهترین فیلمبرداری بخش "سینما آسیا" این رویداد سینمایی نیز به مسعود سلامی برای فیلم «خفگی» ساخته فریدون جیرانی رسید. محسن امیر یوسفی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه سینمای آسیا جشنواره فیلم "داکا" بود.

فیلم سینمایی «سد معبر» ساخته محسن قرایی در بخش رقابتی "آینده روشن" جشنواره بین‌المللی روتردام هلند به نمایش درامد. همچنین فیلم سینمایی «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف و «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند در بخش "صداها"ی جشنواره فیلم روتردام به روی پرده رفتند. در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی نام فیلم «بازی باد» ساخته پیمان قلم به چشم می‌خورد که به عنوان محصول آلمان در این بخش معرفی شد. مریم تفکری سینماگر ایرانی نیز با دو فیلم کوتاه «زخم غایب» در بخش مسابقه کوتاه تایگر و «من گناهی پراحساس مرتکب شده‌ام» در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه "آینده روشن" این جشنواره سینمایی حضور داشت. همچنین فیلم «آیه‌های فراموشی» به کارگردانی علیرضا خاتمی در بخش افق‌های جشنواره روتردام به نمایش گذاشته شد.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ سوئد به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی اسکاندیناوی میزبان نمایش ۶ فیلم از سینماگران ایرانی بود. فیلم سینمایی «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده در بخش رقابتی، «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی در بخش "مسترز"، «آوا» به کارگردانی صدف فروغی در بخش "رقابتی اینگمار برگمن"، مستند «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری» ساخته مشترک بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم در بخش "پنج قاره"، انیمیشن «یال و کوپال» در بخش پویانمایی "Maximerat Animerat" و همچنین انیمیشن کوتاه «بودن» به کارگردانی فرزانه امیدوارنیا محصول مشترک دانمارک و ایران در بخش فیلم‌های کوتاه منطقه اسکاندیناوی روی پرده رفتند.

فیلم کوتاه «روتوش» موفق به کسب ۴ جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر از نهمین دوره جوایز سالانه فیلم «لیسبون» در کشور پرتغال شد.

بهتاش صناعی‌ها کارگردان فیلم «احتمال باران اسیدی» به عنوان داور جایزه «اینگمار برگمان» در جشنواره گوتنبرگ سوئد انتخاب شد.

فیلم «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله که در بخش رقابتی جشنواره فیلم «جونیه» در کشور لبنان حضور داشت، جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داد.

چهار فیلم از سینمای ایران به جشنواره فیلم برلین 2018 راه یافتند. فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی بود. «دِرُساژ» ساخته پویا بادکوبه و«هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی در بخش "نسل" و «هجوم» جدیدترین ساخته شهرام مکری در بخش پانورامای جشنواره پذیرفته شدند.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار شد. در این دوره از جشنواره علاوه بر 22 فیلم سینمایی، برای نخستین بار دو فیلم مستند و یک انیمیشن به بخش سودای سیمرغ راه یافتند. فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» با دریافت 6 سیمرغ رکورددار دریافت بیشترین جایزه از جشنواره فیلم فجر بود. سیمرغ‌های اصلی این دوره به این شرح بودند: جایزه ویژه هیات داوران جشنواره به پیمان معادی کارگردان فیلم «بمب یک عاشقانه»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای «به وقت شام» و بهرام توکلی برای «تنگه ابوقریب»، بهترین بازیگر نقش اول زن سارا بهرامی برای «دارکوب»، بهترین نقش اول مرد امیر جدیدی برای فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» تعلق گرفت.

«رویاهای دم صبح» در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند مجارستان موفق به کسب دو جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران جوان و بهترین فیلم به انتخاب هیئت داوران نوجوان این رویداد سینمایی شد.

فیلم انیمیشن «آدم خانگی» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «مرضیه ابرار پایدار» برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن جشنواره «لارگو» سوئیس شد.

اسفند

اکران عمومی «آن سوی ابرها» فیلم تازه مجید مجیدی منتفی شد. این کارگردان در اکران مردمی فیلمش درباره دلیل این توقف اکران گفت: من دوست داشتم که همزمان با نمایش نسخه زیرنویس، نسخه دوبله فیلم نیز به نمایش در بیاید اما متاسفانه علیرغم تلاش‌هایی که از سوی دوستان و پخش فیلم انجام شد نسخه دوبله فیلم آن‌گونه که مد نظر من بود فراهم نشد، لذا تصمیم به توقف اکران فیلم گرفتیم.

در اختتامیه بخش نسل جشنواره برلین ٢٠١٨ فیلم «درساژ» ساخته پویا بادکوبه مورد تقدیر ویژه هیئت داوران این بخش قرار گرفت.

مدیر بخش دارالفنون سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد که ۵۰ کشور متقاضی شرکت در بخش دارالفنون هستند و ۱۱۰ دانشجو هم انتخاب خواهند شد.

کاوه مظاهری با فیلم کوتاه «روتوش» چهار جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر برای سونیا سنجری را از نهمین دوره جوایز سالانه فیلم لیسبون Cinalfama از آن خود کرد.

حامد بهداد برای بازی در فیلم «سد معبر» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جوایز سینمایی گلدن گلوبال در کشور مالزی شد.

درگذشتگان سینمای ایران در سال 96 حبیب الله کاسه‌ساز، عارف لرستانى، فریده صابری، منوچهر پوراحمد، حسین رضایی، محمد پورستار، همایون شهنواز، اردلان عطارپور، جمشید الوندی و علی رامز بودند. یادشان را گرامی می‌داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار