معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:

تکریم شان نخبگان، شعرا و عرفا بدون توجه به ملیت، زبان و مذهب وظیفه هر انسانی است

تبریز(پانا) - معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی صبح امروز در کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی در تالار معلم تبریز گفت: ضمن ارج نهادن به مشاهیر سرزمین خود، هر فرد نخبه، عارف، شاعر و دانشمند و محققی را بی توجه به ملیت، زبان و مذهب وی و فقط به دلیل تاثیرگذاری مثبت آثارشان ارج نهمیم.

کد مطلب: ۸۰۶۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
تکریم شان نخبگان، شعرا و عرفا بدون توجه به ملیت، زبان و مذهب وظیفه هر انسانی است

رحیم شهرتی فر پیش از ظهر امروز در کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی اظهار کرد: اهالی کره زمین فراتر از مذهب، نژاد و ملیت، بلکه به حکم انسانیت باید در کنار هم باشند و تمام تلاش خود را برای کنار گذاشتن تکثرها و رسیدن به وحدت و همدلی بکار بندند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بهره گیری از کلام نغز و آثار بزرگانی چون مولانا، نظامی، حافظ، سعدی، شهریار و صدها ستاره فروزان آسمان فرهنگ و ادب این سرزمین می تواند ما را در نشان دادن قدمت و اصالت فرهنگی سرزمینمان به سراسر دنیا یاری کند.

شهرتی فر تصریح کرد: نظامی گنجوی هزاران بیت سراسر حکمت خود را به زبان فارسی سروده که این موضوع ناشی از رواج این زبان در دربار و بین شعرا و افراد برجسته عصر بوده است.

وی اضافه کرد: اکنون پس از گذشت سالیان سال و کشمکش های تاسف بار فراوانی که بین ملیت ها و قومیت ها و صاحبان زبانها صورت گرفته، باید به این نتیجه رسیده باشیم که ضمن ارج نهادن به مشاهیر سرزمین خود، هر فرد نخبه، فرهیخته، دانشمند و محققی را بی توجه به ملیت، زبان و مذهب وی و فقط به دلیل تاثیرگذاری مثبت آثارشان از نظر علمی، اخلاقی و انسانی قدر بدانیم و ارج نهمیم.

شهرتی فر همچنین گفت: نظامی در گنجه که زمانی از قلمرو سلسله سلجوقیان که ترک زبان بودند، بدنیا آمد و با آثار فخیم و ارزشمند خود قرنهاست که میاه مباهات ایران و ادبیات فارسی است.

وی ادامه داد: شکوه اندیشه و سخنان حکیمانه نظامی تا اندازه است که تمامی اندیشمندان بر این باورند اگر چنین شاعری در هر جای دنیا و در هر زبان، مرام و مذهبی می توانست چنین آثار گرانسنگی خلق کرده و از خود به یادگار بگذارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: بنابراین باید با پاسداست نظامی گنجوی و ترویج اندیشه های متعالی و زنده نگه داشتن نام و یادش کوشش شود.

وی تاکید کرد: نظامی عارف بزرگی است که با آثاری چون مخزن الاسرار رمز آفرینش انسان و تعالی وی را بازگو می کند و تقلیدش به دین و مذهب او را از شاعران هم عصر خود متمایز کرده است و سبب شده از نفس پرستی در امان بماند.

شهرتی فر اضافه کرد: اگرچه نظامی شاعری افسانه سرا و داستان پرداز می باشد و در منظومه های بی بدیل خود از عشق مجازی سخن می گوید اما عفت، پاکدامنی و تعالی فکری وی بحدی است که در هیچ جای آثار ارزشمندش سخنی خلاف ادب و عرف وجود ندارد، حال آنکه این شاعر بزرگ لازمه عشق مجازی را پاکدامنی میداند و بیزاری خود را از آلودگی ابراز میدارد.

وی همچنین گفت: برگزاری چنین کنگره هایی به منظور بزرگداشت بزرگان علم و ادب سرزمینمان و در کنار آن توجه به اتحاد و وحدت ملی و فراملی بسیار حائز اهمیت است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: امروزه در سایه پیشرفت علم و ارتباط گسترده انسانها در جای جای دنیا، ترجمه آثار به هر زبانی ممکن بوده لذا درک مفاهیم این آثار حائز اهمیت است.

وی در پایان تصریح کرد: این کنگره ها باید ضمن ادای دین نسبت به فرهیختگان کشور باید وسیله ای برای اتحاد، همدلی و نشر اندیشه های ارزشمند صاحبان آثاری باشد که جهان شمولند و در قید و بند مرزهای جغرافیایی، مذهبی و سیاسی نمی گنجند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار