نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

اشعار نظامی گنجوی در توحید و استدلال بر یگانگی خداوند تاکید داشت

تبریز(پانا) - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی صبح امروز در کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی در تالار معلم تبریز گفت: اشعار نظامی گنجوی در توحید و استدلال بر یگانگی خداوند تاکید داشت.

کد مطلب: ۸۰۶۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
اشعار نظامی گنجوی در توحید و استدلال بر یگانگی خداوند تاکید داشت

حجه الاسلام سید محمدعلی آل هاشم اظهار کرد: نظامی را بی شک باید در شمار شاعران برجسته شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست.

وی ادامه داد: به جرات می توان گفت که نظامی در سرودن لحظه های شادکامی بی همتاست، زبانش شیرین واژگانی نرم و لطیف و گفتارش دلنشین است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: شاعر بزرگی که به اخلاق پایبند بود و هیچ گاه عریان و بی پرده سخن نگفته است، در پاکی اخلاق و تقوا نظیر حکیم نظامی را در میان تمام شعرای عالم نمی توان پیدا کرد.

حجه الاسلام آل هاشم تصریح کرد: در تمام دیوان نظامی، لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمی شود و حتی یک بیت هجو از اول تا آخر زندگی بر زبان این شاعر بزرگ جاری نگشته است.

وی نظامی گنجوی را استاد مسلم در شعر غنایی و داستان های عاشقانه و ادب فارسی دانست و افزود: این شاعر برجسته در پایان قرن ششم هجری توانست شعر تنفیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند و علاوه بر پنج گنج، دیوان قصاید و غزلیاتی نیز دارد و اغلب قصایدش در وعظ و حکمت سروده است.

حجه الاسلام آل هاشم همچنین گفت: حکیم نظامی گنجوی بغیر از شاعری و سخنوری در علوم عقلی بویژه در فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم هم سرآمد بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن این شاعر حیکم در علوم نقلی نظیر قرآن، اخبار، فقه و احادیث تبحر و مهارت کامل داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه اشعار نظامی گنجوی در توحید و استدلال بر یگانگی خداوند تاکید داشت، افزود: بطوری که مثنوی های پنجگانه این شاعر بزرگ با استدلال ها و تعبیرات مختلف بر این موضوع تاکید شده و این موضوع سبب شهرت جهانی او شده است.

وی خاطر نشان کرد: مهارتی که نظامی در تنظیم و ترتیب منظومه های خود بکار برده، باعث شد که بزودی شاعران از آثار او تقلید کنند، حال آنکه تعداد کسانی که از آثار این شاعر برجسته تقلید کرده اند، بسیار است.

امام جمعه تبریز در خصوص مقام علمی حکیم نظامی گنجوی بیان کرد: مقام علمی این شاعر اندیشه ور در شرق و غرب زبانزد همگان است، بطوری که با مروری بر آثار نظامی گنجوی اهتمامش به کسب دانش های زمان مشاهده می شود.

حجت الاسلام آل هاشم اضافه کرد: نظامی از شاعرانی است که باید در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان بدانیم.

وی ادامه داد: نظامی از سخن گویانی است که همانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد، اگرچه داستان سرایی در زبان فارسی بوسیله نظامی شروع نشده اما تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند همین شاعر برجسته است.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: مهارتی که نظامی در تهیه و ترتیب منظومه های خود بکار برده است، باعث شده تا شاعران دیگر از آثار وی تقلید کنند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به علاقه شدید شاعران ترک به آثار حکیم نظامی گنجوی گفت: بطوری که تاریخ مثنوی سرایی در ادبیات ترکی را با نام نظامی پیوند زده اند و حتی اغلب مثنوی های ترکی صد ساله اخیر در پیروی، استقبال و ترجمه از خمسه نظامی سروده شده است.

وی یادآور شد: علاوه بر ترجمه لیلی و مجنون نظامی به زبان ترکی، در ادبیات ترکی، منظومه های تقلیدی بسیاری سروده شده اند که اغلب از لیلی و مجنون نظامی الهام گرفته اند.

حجت الاسلام آل هاشم تشبیهات و توضیحات نظامی را زیبا، هنرمندانه و بسیار خیال انگیز خواند و افزود: این شاعر برجسته ایران زمین در تصویر جزئیات طبیعت و حالات بسیار تواناست و انتخاب الفاظ و کلماتش بسیار مناسب است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: اشعار نظامی گنجوی با سرچشمه فرهنگ ایرانی، ایران پیش از اسلام و پس از اسلام را وحدت می بخشد.

شایان ذکر است که در پایان این همایش از دوجلد کتاب حاوی مجموعه مقالات برگزیده ارسالی به دبیر خانه کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی توسط مسئولین ارشد استان رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار