کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی در تبریز برگزار شد

تبریز(پانا) - کنگره یک روزه بین المللی حکیم نظامی گنجوی با حضور پند کشور خارجی در تالار معلم تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۸۰۶۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی  در تبریز برگزار شد

امروز صبح مسلم اورنگی در کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی که در تالار معلم تبریز در حال برگزاری است ، گفت: این کنگره در جهت ارزش گذاری و معرفی حکیم نظامی گنجوی، شاعر پارسی گوی ایران اسلامی که نه تنها دارای روش و سبکی جداگانه است بلکه تاثیر شیوه این شاعر بزرگ بر فرهنگ و ادب فارسی بی نظیر می باشد.

وی با اشاره به نامگذاری 21 اسفند ماه بعنوان روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی نامگذاری شده است، افزود: در این راستا کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی کوشیده با دعوت از نظامی شناسان و مشاهیر ادب فارسی ایرانی و سایر کشورهای اسلامی بتواند با کمک گیری از نهادهای بین المللی یک روز را در طول سال بنام این شاعر بزرگ در سطح جهان ثبت نماید.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان شرقی در ادامه شاعران و اندیشمندان را سرمایه فرهنگی کشورها خواند و گفت: هر ایرانی علاوه بر محافظت از سرمایه های خود باید بتواند با معرفی سرمایه های ملی خود، گفتمان کشورمان ایران را که گفتمان الهی، اسلامی، صلح و دوستی است به جهانیان معرفی کند.

وی ادامه داد: حال آنکه برگزاری چنین کنگره هایی بهترین ف صت برای معرفی داشته های فراملی کشور عزیزمان ایران می باشد.

اورنگی خاطر نشان کرد: حکیم نظامی گنجوی علاوه بر اینکه شاعری بزرگ و پرآوازه می باشد توجه ویژه ای به مضمون های اخلاقی و اندرزی داشته و فردی زاهد، حکیم و عارف بوده و بررسی آثار ارزشمند وی می تواند الگویی برای نسل جدید باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین داشته و سرمایه ایرانیان اعتقادات الهی، ارزشها و وطنمان است، افزود:بنابراین باید با هر زبان و قومیت از تمامیت ارضی و هویت خود محافظت کنیم.

دبیر کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی همچنین گفت: این کنگره بیش از یکسال است که توسط جمعی از بزرگان و فرهیختگان استانهای آذری زبان، حمایت های مسئولین استان آذربایجان شرقی و دانشگاه ها و به همت اداره کل آموزش و پرورش این استان شروع شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا سایت ویژه ای به چهار زبان برای این کنگره راه اندازی و فراخوان مقاله در داخل و خارج کشور آغاز شد.

اورنگی تعداد مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره حکیم نظامی گنجوی را یک هزار و 117 مقاله اعلام کرد و افزود: از این تعداد 82 مقاله به چاپ کامل رسید و در قالب دو جلد کتاب آماده شده است.

وی تقارن کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی با رویداد تبریز 2018 را فرصتی عظیم خواند و ادامه داد: این موضوع نشان از ظرفیت بالای شهر تاریخی تبریز و آذربایجان داشته است.

اورنگی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین کنگره هایی بتوانیم دین خود را نسبت به مفاخر و بزرگان ایران اسلامی ادا نماییم.

عبدالمهدی مستکین در ادامه افزود: نظامی در شعرهای خود توجه و تمسک به خداوند را سرلوحه رستگاری بشریت می داند.

معاون فرهنگی یونسکو در ایران تصریح کرد: اصل دوم شعر نظامی پیوند دانش وبینش واصل سوم درشعرهایش تاکید برحرکت و پویش و زایش و..است

.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار