رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: امسال تعداد متقاضیان در رشته تجربی جهش بالاتری نسبت به سال گذشته دارد

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از افزایش تعداد متقاضیان در رشته تجربی در کنکور سال ۹۷ خبر داد که از جهش بالاتری نسبت به سال گذشته برخوردار است.

کد مطلب: ۸۰۶۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: امسال تعداد متقاضیان در رشته تجربی جهش بالاتری نسبت به سال گذشته دارد

عبدالرسول عمادی با حضور در استودیوالفبا با اشاره به نقش مهم ارزشیابی در فرایند یاددهی یادگیری و سند تحول بنیادین اظهار کرد: ارزشیابی نقش پررنگ، عجین شده و ارتباط ذاتی ساختاری با آموزش دارد.

وی ادامه داد: اگر به ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین برای یادگیری را مطابق با آنچه که الزامات یادگیری مطلوب است توجه کنیم متوجه می‌شویم یادگیری با آموزش رابطه دارد.

عمادی بیان کرد: در راهکار ۲-۱۹ سند تحول بنیادین سه شیوه برای ارزشیابی وجود دارد؛ موضوع فرایندمحور، نتیجه محور و تلفیقی از جمله این شیوه‌ها است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین نیازمند تحول ساختاری هستیم باید سازوکار تشکیلاتی تجهیزاتی و ایجاد زیرساخت‌ها مدنظر باشد تا ازشیابی ساختاری در آموزش و پرورش محقق شود و اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تدبیر و امید بحث ساختار آموزش و پرورش در ارتباط با ارزشیابی تطبیق داده شد و در هر دوره تحصیلی در هر معاونت وظایفی تعریف شد که مرکز سنجش وظیفه برگزاری امتحانات نهایی که اکنون به سال پایانی دوره متوسطه محدود شده است را دارد.

عمادی با بیان اینکه پیشنهاد شده است موضوع ارزشیابی یکپارچه شود و یک سیاست‌گذاری واحدی داشته‌ باشد گفت: ارزشیابی توصیفی در دهه ۸۰ پیشنهاد شد دانش‌آموزان پس از ارزشیابی توصیفی در پایه هفتم با آزمون مواجه می‌شدند درحالی که نمره تا پایان پایه ششم در ارزشیابی ملاک نیست و باید این انتقال آهسته و با برنامه اتفاق بیافتد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: این گست در آموزش و پرورش به لحاظ ساختاری در ارزشیابی وجود دارد که باید متولی اجرایی واحدی در تدوین آیین ‌امه‌ها وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه آیا این گسست می‌تواند نقشی در افزایش گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی داشته باشد و برای توزیع متوازن دانش‌آموزان در بازار کار باید چه اقدامی صورت گیرد گفت: امسال مطابق آمار سازمان سنجش تعداد متقاضیان گروه تجربی در کنکور جهش بالایی نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

وی ادامه داد: این موضوع آینده مهندسی و علوم انسانی را تهدید می‌کند که با مساله ارزشیابی قابل حل نیست.

عمادی تصریح کرد: اگر ارزشیابی دقیق و ارزشیابی در پایه نهم از دوره ابتدایی و متوسطه اول تصویری از دانش‌آموز را ارائه دهد می‌توان اعلام کرد هر دانش‌آموز می‌تواند وارد چه رشته‌ای شود.

سه راه برای پذیرش دانشجو

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد: قانون شورای سنجش و پذیرش سه راه را برای پذیرش دانشجو ارائه داده است.

وی افزود: در مرحله اول تاثیر نمرات درسی است. ۸۵ درصد ورودی دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون صورت می گیرد. این مرحله برای رشته های کم متقاضی و افرادی است که می‌خواهند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

عمادی در ادامه گفت: در مرحله دوم سوابق تحصیلی و آزمون عمومی برای داوطلب اهمیت دارد و او از این طریق وارد دانشگاه می‌شود.

عمادی مرحله سوم را چالش برانگیز دانست و افزود: در مرحله سوم ۲۵ درصد از سوابق تحصیلی به صورت مستقیم بر کنکور تاثیر می گذارد و در این روش رشته های پرمتقاضی مدنظر گرفته شده است، این در حالی است که دانش‌آموزان با معدل بالا نیز زیاد هستند که آنان نیز می‌خواهند در رشته های پرمتقاضی وارد دانشگاه شوند. لذا سوابق تحصیلی نمی‌تواند برای رشته‌های پرمتقاضی کفایت کند.

امتحانات نهایی دانش‌آموزان معنای غربالگری و مسابقه را ندارد

وی ادامه داد: امتحانات نهایی دانش‌آموزان معنای غربالگری و مسابقه را ندارد، در صورتی که آزمون کنکور مسابقه است و داوطلب را از داوطلب دیگر تفکیک می‌کنند. در صورتی که هدف وزارت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون‌ها میزان یادگیری دانش‌آموز است، دراین صورت نیز دانش‌آموزان یک کتاب را می‌خوانند و ممکن است بسیاری نمره بالا دریافت کنند اما در کنکور به سراغ مجهولات می‌روند تا بسیاری از داوطلبان را مردود کنند.

رئیس مرکز سنجش و آموزش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: آزمون غربالگر کنکور ماهیت جدا از امتحانات نهایی دارد. این سوال پیش می آید آیا می توان در کنار این آزمون مسابقه ای، سوابق تحصیلی را نیز اعمال کرد؟

وی افزود: قانون مجلس شورای اسلامی تاکید دارد تا درصد سوابق تحصیلی افزایش یابد و تاثیر کنکور کاهش یابد، به دلیل اینکه ماهیت این دو آزمون از یکدیگر جدا است نمی‌توانیم آن دو را در کنار هم ببینیم.

عمادی اضافه کرد: این سوال پیش می‌آید که آموزش و پرورش نیز باید امتحانات را همانند کنکور کند، این گونه نمی‌شود، زیرا از رسالت یادگیری منحرف می‌شویم و کار سازمان سنجش به آموزش و پرورش منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ذات قانون سنجش و پذیرش دانشجو پر از تناقص است گفت: پیش از اینکه قانون تدوین شود، کار کارشناسی ریز صورت نگرفته است. ما هر سال سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را به سازمان سنجش و آموزش کشور می‌دهیم تا در کنکور اعمال کنند، این در حالی است که می‌دانیم نفس این قانون دارای تعارض است.

راهکارهای ورود به دانشگاه

وی یکی از راهکارهای ورود به دانشگاه را جذب از سوی خود مراکز آموزشی دانست و گفت: دانشگاه‌‌ها می‌توانند دانشجو را بر اساس کارنامه و استعداد گزینش کنند، اما متاسفانه این شائبه وجود دارد که رابطه جایگزین ضابطه شود و نابرابری عدالت به وجود آید و دانشگاه ها بر اساس استانداردها گزینش نمی‌کنند.

رئیس مرکز سنجش و آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سامانه امتحانات تحلیل نیز انجام می‌گیرد گفت: این تحلیل‌ها بر اساس نوع مدارس، نمرات دانش‌آموزان، مقاطع تحصیلی، عوام برون مدرسه‌ای و درون مدرسه‌ای صورت می‌گیرد و دو شاخص محرومیت و مدیریت نیز در نظر گرفته شده است.

عمادی تصریح کرد: در این تحلیل‌ها گاهی شاهدیم در مناطق محروم مدیریت قوی باشد، کیفیت آموزشی نیز بالا است و این موضوع را به صورت عکس نیز داریم که در مناطق برخوردار مدیریت ضعیف می‌تواند کیفیت آموزشی را نیز پایین آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار