در گفت وگو با پانا

نعمت احمدی: تعریف ساده رفراندوم یعنی مردم را در اداره مملکت محرم بدانیم

نیروی لایزال مردم در رفراندوم متجلی می شود

تهران (پانا) - نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری، معتقد است وقتی اصل رفراندوم در قانون اساسی پیش بینی شده است باید از آن استفاده کرد و مردم را در اداره امور مملکت محرم دانست.

کد مطلب: ۸۰۶۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
نعمت احمدی: تعریف ساده رفراندوم یعنی مردم را در اداره مملکت محرم بدانیم

احسان میرزامحمدی_ نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با پانا، با توجه به سالروز برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: «انقلاب سال 57 یک جنبش اجتماعی بود که آنقدر فراگیر شد که در کمتر از یک سال بساط رژیم پهلوی را با آن همه قدرت در هم پیچید. وقتی حضرت امام خمینی(ره) وارد ایران شدند در بهشت زهرا نوید تشکیل دولت را دادند و در فاصله 22 بهمن سال 1357 تا 12 فروردین ماه سال 1358 یعنی حدود 50 روز اولین رفراندوم در کشور برگزار شد.»

وی افزود: «امام خمینی (ره) با آینده‌نگری و تیزهوشی‌ای که داشتند رفراندوم جمهوری اسلامی آری یا نه را با شعار جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر، برگزار کردند. یک دولت انقلابی نوپا که ارکان حکومتی و ابزار چندانی در اختیار نداشت این رفراندوم را برگزار کرد و مردم با اعتماد عمومی به رهبر انقلاب و اعتقاد به تغییرات در این رفراندوم شرکت کردند.»

با آینده نگری و تیزهوشی‌ امام خمینی (ره) رفراندوم جمهوری اسلامی با آنکه تنها 50 روز از پیروزی انقلاب می‌گذشت برگزار شد

این کارشناس مسائل حقوقی تصریح کرد: «با همه این مشکلات رفراندوم جمهوری اسلامی برگزار شد و به‌خاطر دارم که روزهای10، 11 و 12 فروردین هوا برف و بارانی شد. هنوز همه امکانات در اختیار دولت نبود و یک دولت موقت در کشور مستقر بود اما 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند. برگه‌های رأی‌گیری به صورت آری و نه بود و پس از ارائه شناسنامه، افراد مختار بودند که برگه آری یا نه را دریافت کنند.»

وی ادامه داد: «دومین رفراندومی که در کشور برگزار شد رفراندومی بود که برای تایید قانون اساسی تهیه‌شده از سوی مجلس خبرگان قانون اساسی برگزار شد. انتخابات مجلس خبرگان برای بررسی نهایی قانون اساسی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد. این نخستین انتخابات از زمان پیروزی انقلاب ۵۷ ایران به‌شمار می‌آمد. وقتی متن قانون اساسی تهیه شد و به تصویب اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی رسید، دومین رفراندوم برگزار شد که قانون اساسی را به رأی عمومی گذاشت و مردم به قانون اساسی رأی دادند که این رفراندوم در ۱۱ و ۱۲ آذر ۱۳۵۸ برگزار و قانون اساسی با حدود ۹۹/۵ درصد آرا تصویب شد.»

احمدی ادامه داد: «سومین رفراندوم هم رفراندومی بود که بعد از رحلت امام خمینی (ره) برگزار شد و آن هم رفراندوم بازنگری در قانون اساسی بود. قانون اساسی در اوضاع انقلابی تصویب شده بود و هیچ اصلی در آن نبود که بتوان به استناد آن، در صورت لزوم قانون اساسی را تغییر داد. با این حال، پس از 10 سال کار کردن با آن قانون اساسی یعنی از سال 1358 تا 1368 متولیان امر متوجه شدند که قانون ناکارآمدی‌هایی دارد بنابراین امام خمینی (ره) از اختیارات ولایی خود استفاده کردند و هیأتی را به اسم هیأت بازنگری قانون اساسی تشکیل دادند.»

اصل این است که هر قانونی که وجود دارد حکمتی دارد و اصل بر این است که قانون گذار حکیم است. قانون اساسی در اصل 59 خود رفراندوم را پیش‌بینی کرده است، بنابراین اگر عبث بود و لزومی نداشت در قانون نمی آمد

وی ادامه داد: «قانون اساسی اولیه قانونی بود که توسط خبرگان قانون اساسی به تصویب رسیده بود اما بازنگری قانون اساسی توسط هیأتی انجام شد که امام خمینی (ره) تشکیل داده بودند که اعضای آن 32 نفر بودند که تغییراتی را در قانون اساسی اولیه ایجاد کردند و به تصویب رساندند. متن بازنگری‌شده در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۶۸ به رفراندوم گذاشته شد که در نهایت با اکثریت مطلق آرا، یعنی ۹۷٫۳۸٪ به تصویب رسید و در واقع سومین رفراندوم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.»

وی تصریح کرد: «بنابراین ما تا به حال سه رفراندوم جمهوری اسلامی‌، قانون اساسی و بازنگری قانون اساسی را تجربه کردیم.»

این کارشناس مسائل حقوقی در خصوص مباحثی که پیرامون برگزاری رفراندوم جدید مطرح شده است، خاطرنشان کرد: «اصل این است که هر قانونی که وجود دارد حکمتی دارد و اصل بر این است که قانون گذار حکیم است. قانون اساسی در اصل 59 خود رفراندوم را پیش‌بینی کرده است، بنابراین اگر عبث بود و لزومی نداشت در قانون نمی آمد. بن‌بستی که در مسائل اقتصادی کشور به وجود آمده است یا بن بستی که در روابط بین‌المللی ما پیش آمده است و خیلی دیگر از موضوعات اساسی وجود دارد که باید در این موارد از مردم استمداد کنیم.»

وی برای نمونه در زمینه مسائل اقتصادی یادآورشد: «سیستم بانکی ما امروز از ناکارآمدترین سیستم‌های بانکی دنیاست. دولت اعلام می‌کند سقف سود سپرده‌ها 16 درصد است و مردم پول‌های خود را از بانک‌ها بیرون می‌آورند اما از طرف دیگر خودش اوراق مشارکت با سود 20 درصد می‌فروشد. این یک بام و دو هوا می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا عده‌ای شب و روز جلوی صرافی‌ها می‌خوابند تا دلار بگیرند. باید دید علت چیست که آنها می‌خواهند دلار بگیرند زیرا می‌بینند که دلار صرافی 4470 تومان است و دلار آزاد 4800 تومان است و طرف 5000 دلار می‌گیرد و بدون زحمت 1میلیون 500 هزار تومان به دست می‌آورد.

احمدی همچنین افزود: «اجرای اقتصاد مقاومتی با یک بخشنامه امکان‌پذیر نیست باید از مردم استمداد بطلبیم. نیروی لایزال مردم در رفراندوم متجلی می‌شود زیرا اگر قدرتمندترین فرد در نهاد و دولت هم که باشید این قدرت، قدرت فائقه ای دارد که از مردم سرچشمه می‌گیرد.»

وی خاطر نشان کرد: «مردم باید تصمیم بگیرند که دوست دارند روش اقتصادیشان چگونه باشد، روابط خارجی کشور به چه صورتی باشد زیرا تعریف ساده رفراندوم یعنی محرم دانستن مردم در اداره امور مملکت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار