با تصمیم نمایندگان مجلس

مجازات جراحی برای باردار نشدن دائمی حذف شد

تهران (پانا) - با تصمیم نمایندگان مجلس، جراحی برای عدم بارداری به صورت دائمی بدون مجازات شد.

کد مطلب: ۸۰۵۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مجازات جراحی برای باردار نشدن دائمی حذف شد

در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان گزارش کمیسیون بهداشت در خصوص رفع ایراد شورای نگهبان به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را مورد بررسی قرار دادند.

طی جلسه علنی، نمایندگان ملت ماده ۱ این طرح را حذف کردند. این ماده مقرر می‌داشت که کلیه اعمال جراحی برای پیشگیری دائمی از بارداری ممنوع بوده و مجازات هایی برای پزشکان متخلف در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، ماده ۲ این طرح نیز حذف شد. در این ماده هرگونه تبلیغ در خصوص پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری ممنوع شده بود و مجازات‌هایی را برای تخلفات رسانه‌ای در نظر گرفته بود.

وکلای ملت ماده ۳ این طرح را نیز حذف کردند. این ماده در خصوص لزوم آموزش برای جلوگیری از تهدید سلامت جسمی و روانی مادر و کودک بود.

نمایندگان مجلس در راستای رفع ایراد شورای نگهبان ماده ۴ این طرح را که وزارت بهداشت را موظف به مدیریت برنامه سلامت باروری و فرزندآوری در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری می کرد نیز حذف کردند.

وکلای ملت همچنین ماده ۵ این طرح را حذف کردند. این ماده مقرر می کرد عبارت «حداکثر تا ۳ فرزند» در قانون مدیریت خدمات کشاورزی و قانون تنظیم خانواده و قانون تامین خدمات درمانی نسخ شود.

کمیسیون بهداشت اعلام کرد به دلیل ایراد شورای نگهبان در خصوص کل مصوبه که مغایر با سیاست‌های کل جمعیت اعلام شده است، کل طرح حذف شد و این موضوع در کمیسیون مشترک به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در دست بررسی است.

یکی از نمایندگان مجلس در همین خصوص به خبرنگار پانا گفت: «اینکه برخی خبرگزاری‌ها بنویسند که وازکتومی بدون مجازات شده است، غلط است چرا که همچنان وازکتومی ممنوع است و حذف این ماده ارتباطی با لغو ممنوعیت وازکتومی ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار