ترقه و مواد منفجره؛ پرخطرترین و حادثه سازترین های شب چهارشنبه سوری

شیراز (پانا) - سرپرست اورژانس فارس با اشاره به آمادگی کامل استان در برخورد با حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال گفت: شایع ترین آسیب ها و صدمات این شب متوجه افراد 11 تا 19 سال است و نیاز است تا خانواده ها مراقب سلامتی فرزندان خود باشند.

کد مطلب: ۸۰۵۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ترقه و مواد منفجره؛ پرخطرترین و حادثه سازترین های شب چهارشنبه سوری

محمد جواد مرادیان با بیان اینکه تعداد تماس های مردم به اورژانس در شب چهار شنبه سوری به 4 هزار تماس می رسد که این دوبرابر حد معمول است اظهار داشت: عمده آسیب های این شب مربوط به ترقه بازی و استفاده از مواد منفجره است که به رفتارهای پرخطر در بین افراد 11 تا ۱۹ سال بر می گردد.

وی ادامه داد: بیشترین مصدومان این شب مربوط به ترقه بازی و استفاده از مواد منفجره و بعد از آن سقوط و حوادث ترافیکی است.

مرادیان از آمادگی کامل اورزانس برای مقابله با حوادث شب چهارشنبه آخر سال خبر داد و افزود: حدود ۴۰ آمبولانس فعال داریم که 10 آمبولانس دیگر هم به آن افزوده ایم و در میدانها و نقاطی که احساس خطر است جایگذاری می شوند.


وی افزود: امسال اورژانس با همکاری اداره بهداشت اقدام به انجام آموزشهای لازم و هشدار دادن در مدارس و فضای مجازی کرده است.


وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد مصدومان حادثه نسبت به سال 94 کاهش داشته است گفت: در سال 94 تعداد مصدومان 38 مورد بودند که این تعداد در سال 95 به 24 مورد رسید.

وی علت کاهش صدمات در سال گذشته را نزدیکی حادثه پلاسکو با این شب دانست و افزود: حس همدلی که در بین مردم و آتش نشانان در این حادثه ایجاد شد باعث شد تا مردم در شب چهارشنبه سوری کمتر خود را به مخاطره بیاندازند.

وی با هشدار به مردم در خصوص ترقه های دست ساز و خطرات آن در خصوص ترقه های صنعتی نیز گفت:

دوده های حاصل از این ترقه ها نیز چون حاوی ترکیبات شیمیایی است در پوست رسوب کرده و موجب بروز بیماری های پوستی می شود.


وی از مردم خواست تا اگر اقدام به روشن کردن آتش می کنند نسبت به خاموش کردن آن نیز آگاهی داشته باشند و حتما یک کپسول آتتش نشانی را در کنار آتش پیش بینی کنند.

مرادیان ادامه داد: اگر حادثه ای رخ داد سریع با اورژانس تماس بگیرند و فردی که دچار آتش سوزی شده برای خاموش کردن آتش روی زمین دراز بکشد و با پوشاندن صورت خود توسط دستانش به چپ و راست غلت بزند و پس از ان برای اینکه حرارت بدن را پایین بیاورد و از آسیب رسیدن به بافت های زیرین جلوگیری کند حتما آب سرد روی پوست خود بریزد.

وی در خصوص سایر نکات برخورد با فرد مصدوم و دچار سوختگی اظهار داشت: فردی که دچار سوختگی شده را بعد از خاموش کردن آتش با اب بشویید و زیورآلات را سریعا از بدن او خارج کنید چون بافت بعد از سوختگی دچار تورم میشود و وجود زیور آۀات فرد را دچار مشکلات ثانویه می کند.

وی از آمادگی کامل بیمارستانهای استان برای پذیرش مصدومان در این شب خبر داد و افزود: مرکز تخصصی سوختگی بیمارستان امیرالمومنین آماده پذیرش بیماران بستری است.

وی با تاکید بر اینکه هرجا تجمع جمعیت بیشتر باشد احتمال بروز حادثه بیشتر است، افزود: در تجمعات دسترسی های ما نیز به مصدومان سخت تر است که از مردم می خواهیم نسبت به بازکردن راه برای خودرو های امدادی توجه بیشتری داشته باشند.


وی ادامه داد: در هنگام مواجهه با حوادث فرهنگ مردم و همکاری مردم از همه چیز مهمتر است، همکاری مردم در راه دادن به آمبولانس و پرهیز از تجمع، امداد رسانی را برای تیم های امدادی تسهیل می کند.


وی با اشاره به اینکه ما در ایران شرایط پرواز هلی کوپتر در شب نداریم افزود: شرایط شهر شیراز به گونه ای است که اصلا آمادگی فرود هلی کوپتر در هیچ نقطه ای از شهر وجود ندارد و ما پد هلی کوپتر خوب در شهر نداریم.

وی تصریح کرد: در ساخت و سازهای شهری در استان و به خصوص شهر شیراز جای این قانون که در ساختمان های بلند پیش بینی پد هلی کوپتر در روی بام آنها انجام شود خالی است و این مهم توجه مدیران شهری را می طلبد تا سطح آمادگی شهر را برای مقابله بحران افزایش دهند.


وی در ادامه با اشاره به نوروز و حوادث احتمالی این ایام افزود: آمار تصادفات شهری استان فارس در نوروز ۹۶ نسبت به ۹۵، یک هزار و 236 مورد بوده که این تعداد 14 درصد کاهش داشته است و تصادفات جاده ای نیز با کاهش 12 درصدی به میزان یک هزار و 262 مورد رسیده است.


وی تعداد هلی کوپتر های موجود در فارس را نسبت به سایر استان ها بی نظیر خواند و افزود باتوجه به حادثه خیز بودن استان در حال حاضر ۳ فروند هلی کوپتر فعال در شیراز ، لار و جهرم است که این تعداد در نوروز امسال به 4 مورد می رسد که در شهرستان آباده مستقر خواهد شد.


حسین درویش دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان فارس نیز در ادامه با اشاره به آمادگی کامل استان در برخورد با حوادث افزود: امسال تعداد ۶۷ بیمارستان خیریه و دولتی،۳۸۰ تخت دیالیز،۵۰ واحد داروخانه شبانه روزی،
۳ مرکز دندانپزشکی شبانه ریزی آماده خدمت رسانی به مسافران نوروزی هستند.

وی با بیان اینکه محل های اسکان مسافران توسط کارشناسان بهداشت محیط و بیمارستان از نظر ایمنی و بهداشتی کنترل میشود گفت: سامانه ۱۸۱۹ مرکز پایش مراقبتهای بهداشتی است که هموطنان می توانند در برخورد با موارد غیر بهداشتی با ما در تماس باشند.

وی از مسافران و مردم خواست تا به منظور مراقبت از خود و خانواده و تامین سلامتی افراد از مصرف غذاهای بدون شناسنامه خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار