خطر دیدار ترامپ و اون برای برجام

تهران (پانا) - وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع غربی اعلام کرده است که نشست با رهبر کره شمالی می‌تواند رئیس جمهوری آمریکا را به نابودی توافق هسته‌ای ایران ترغیب کند.

کد مطلب: ۸۰۵۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
خطر دیدار ترامپ و اون برای برجام

برخی از منابع و مقام‌های غربی به وال استریت ژورنال گفته‌اند که دیدار ماه می (اردیبهشت) کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به احتمال زیاد دولت را ناچار به لغو توافق هسته‌ای ایران می‌کند.

ترامپ باید تا 12 می (22 اردیبهشت)‌، نظر خود را در خصوص «پایبندی ایران به برجام» به کنگره این کشور اعلام کند و احتمال می‌رود که دیدار وی و کیم جونگ اون، چند روز پیش از این موعد برگزار شود.

پیش‌تر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیرامور خارجه ایران و از مذاکره‌کنندگان ارشد در مذاکرات منجر به انعقاد برجام گفته بود که آمریکا با ادامه روند فعلی و ایجاد فضای منفی برای بانک‌ها، تاجران و سرمایه‌گذاران خارجی، عملاً برجام را نقض می‌کند و «ایران نمی‌تواند در توافقی بماند که سودی برایش ندارد.»

برخی تحلیلگران سیاسی قبلاً نتیجه‌گیری کرده بودند که خروج آمریکا از برجام، دیگر اعتمادی برای کره شمالی باقی نمی‌گذارد و این کشور با عبرت گرفتن از توافق ایران و 1+5، امنیت خود را روی میز مذاکره نخواهد گذاشت؛ حالا اما همان تحلیل‌گران می‌گویند که شاید ترامپ به ناگاه پنجره‌ای دیپلماتیک به سمت کره شمالی باز کند و با از بین بردن برجام، از موضعی قدرتمندتر با پیونگ‌یانگ مذاکره کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، یک مقام ارشد غربی گفته که مذاکره با رهبر کره شمالی می‌تواند خبر بدی برای عاقبت برجام باشد زیرا «این خطر وجود دارد که او (ترامپ) بگوید که توافق هسته‌ای با ایران، توافق بدی بوده است و من می‌خواهم به شما نشان بدهم که چگونه باید کار کرد.»

جیمز کارافانو، معاون بنیاد هریتیج که در تشکیل تیم انتقال قدرت از رئیس‌جمهوری قبل هم به ترامپ کمک کرده می‌گوید که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد با خروج از برجام، هشداری عملی به کره شمالی بدهد و به آنها بفهماند که هر توافقی با دولت جدید آمریکا، باید سفت و سخت‌تر از برجام باشد.

با توجه به شخصیت ترامپ، تحلیل‌گران سیاسی نسبت به ماهیت خروجی احتمالی مذاکرات ترامپ و کیم اطمینان جدی ندارند ولی ریچادر نفیو، از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت اوباما که به معمار تحریم‌های ایران مشهور بود، معتقد است که توفیق در مذاکره با کره‌ای‌ها، از فشار جمهوری‌خواهان بر ترامپ برای باقی ماندن در برجام خواهد کاست و چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا دست بازتری برای بیرون آمدن از برجام خواهد داشت.

نفیو گفته: «شاید او (دونالد ترامپ) احساس کند که اعمال تحریم‌های گسترده (علیه کره شمالی) و تهدید به چنگ، کارگر افتاده و شاید خوب باشد که این بازی را با ایران هم شروع کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار