از سوی جانشین و دبیر ستاد خدمات سفر عنوان شد:

نوروز فرصتی برای تبدیل شدن قزوین به مقصد گردشگری است

مسئولان قزوین درصدد هستند تا با اجرای برنامه های متنوع در نوروز، از این مناسبت برای تبدیل این استان به یک مقصد گردشگری مهم در کشور بهره ببرند.

کد مطلب: ۸۰۵۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
نوروز فرصتی برای تبدیل شدن قزوین به مقصد گردشگری است

قزوین(پانا)، مسئولان قزوین با در نظر گرفتن توانمندی های گردشگری قزوین و نیز با توجه به نزدیکی نوروز سعی دارند ویژگی های این استان را هر چه بیشتر معرفی کرده و پای مسافران را بیش از پیش به آن باز کنند.
در چند سال اخیر برنامه های متعددی در قزوین اجرا شده تا این استان از محل عبور مسافران به مقصد گردشگری تبدیل شود و مسئولان سعی دارند با فائق آمدن بر چالش ها و مشکلات به این هدف مهم به ویژه در ایام نوروز جامه عمل بپوشند.
به همین مناسبت میزگردی با حضور مسئولان و کارشناسان در ایرنا قزوین تشکیل شد و در آن علاوه بر معرفی و تشریح برنامه های ایام نوروز 97 برای شهروندان و گردشگران، چشم اندازهای در نظر گرفته شده برای تقویت گردشگری قزوین نیز مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
این میزگرد با حضور علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار و جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمد درافشان سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری قزوین و همچنین نادر محمدی معاون گردشگری و مجتبی عباسی کارشناس مسئول مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی قزوین برگزار شد.

**قرارگرفتن قزوین جزو 20 مقصد گردشگری ایران
علی فرخزاد معاون هماهنگی عمرانی استاندار قزوین در این میزگرد با اشاره به فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر استان با 13 کمیته از نیمه دوم سال جاری در سطح استانی و شهرستانی،گفت: در نوروز 96 شاهد رشد 26 درصد بازدید از بناهای تاریخی و رشد 22 درصدی اقامت در هتل ها و مراکز اقامتی و اسکان استان بودیم که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده در نوروز 97 نیز شاهد افزایش این شاخص ها باشیم.
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین با بیان اینکه برنامه های نوروز 97 در همه نقاط استان پراکنده شده اند،افزود: تدابیر امنیتی و نظارتی و ترافیکی لازم برای تامین امنیت و آرامش شهروندان و مسافران نوروزی پیش بینی شده و دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران نیز با آمادگی کامل در این ایام در خدمت مردم خواهند بود.
فرخزاد با بیان اینکه در سال جاری، قزوین به عنوان یکی از مقاصد 20 گانه گردشگری ایران شناخته شد،افزود: با تلاش های صورت گرفته و هم افزایی دستگاه های مربوطه طی سال های اخیر موفق شدیم قزوین را از یک گذرگاه و محل عبور به مقصد گردشگری تبدیل کنیم ولی با توجه به جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی استان در این بخش هنوز جای کار زیادی داریم.
وی اضافه کرد: معرفی نشدن جاذبه ها و ضعف در زیرساخت ها از جمله چالش ها و دلایل اصلی کمتر شناخته شدن قزوین در حوزه گردشگری طی سالهای قبل بوده است که البته با توجه جدی به این موارد و حل مشکلات، طی سال های اخیر شاهد تقویت این بخش در استان بوده ایم که البته به این میزان رضایت نداریم چرا که استان ما با وجود ظرفیت های لازم باید به یکی از قطب های اصلی گردشگری ایران تبدیل شود.
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای معرفی جاذبه های تاریخی قزوین به مردم پایتخت،افزود: با توجه به نزدیکی قزوین به تهران و کرج مانند سال گذشته نیز برنامه ریزی کرده ایم تا تبلیغات جاذبه های استان را در مبداء داشته باشیم و از طریق آشناکردن مردم با جاذبه های تاریخی و طبیعی قزوین، شهروندان پایتخت را به سفر نوروزی به قزوین ترغیب کنیم.
وی با اشاره به تغییر ذائقه مردم در حوزه سفر،گفت: امروزه مردم دوست دارند تا به مقاصدی که تاکنون به آنجا سفر نداشته اند سر بزنند و این یک فرصت خوب برای رونق گردشگری در قزوین به شمار می رود.

**افزایش 330 تخت به ظرفیت مراکز اقامتی قزوین
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به تقویت زیرساخت های گردشگری قزوین طی سال های اخیر،گفت: امسال با راه اندازی چندین هتل و اقامتگاه بوم گردی، 300 تخت به ظرفیت مراکز اقامتی قزوین افزوده شده است.
وی همچنین با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای تبدیل قزوین یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور،گفت: تقویت زیرساخت های گردشگری و همچنین اجرای طرح های حوزه راه همچون خط آهن قزوین-رشت، دو خطه کردن خط آهن قزوین-تهران و قزوین-زنجان و احداث جاده های قزوین-الموت-تنکابن و قزوین-الموت-کلاچای افق های جدیدی را پیش روی گردشگری استان بازخواهد کرد.
وی همچنین از برنامه ریزی برای ارایه تسهیلات مورد نیاز مالی توسط بانک ها به فعالان حوزه گردشگری خبر داد و گفت: تقویت این بخش به عنوان محور توسعه استان به اولویت نخست مدیریت ارشد قزوین تبدیل شده است.

**اولویت پرداخت تسهیلات روستایی در قزوین با متقاضیان بخش گردشگری است
وی با بیان اینکه دولت ارایه منابع مالی در قالب تسهیلات ارزان قیمت را با هدف رونق بخشی به روستاها با جدیت دنبال می کند،افزود: در استان قزوین سهم درنظرگرفته شده از این اعتبارات چهار هزار میلیارد ریال است که اولویت نخست پرداخت این منابع با متقاضیان بخش گردشگری است.
فرخزاد گفت: در طرح بهین یاب نیز طرح و واحدهای گردشگری استان قزوین امکان تقاضا و دریافت تسهیلات رونق تولید که در گذشته به بخش صنعت و کشاورزی محدود بود را پیدا کرده اند.

**بخش گردشگری، چشم انداز توسعه قزوین
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، بخش گردشگری را مهم ترین چشم انداز توسعه قزوین عنوان کرد و گفت: این مهم در سندهای بالادستی استان نیز قید شده است.
وی با اشاره به نزدیکی قزوین به کانون های جمعیتی کشور، افزود: این مهم یک ظرفیت بالقوه برای رونق گردشگری استان به شمار می رود که در تلاش برای استفاده مطلوب از آن هستیم.
فرخزاد با بیان اینکه قزوین علاوه بر داشتن صدها اثر تاریخی در حوزه طبیعی نیز جذابیت های زیادی دارد که نیازمند معرفی و تبلیغ و تقویت زیرساخت های رفاهی و پذیرایی و اقامتی هستند،افزود: به عنوان نمونه خیلی از غارهای استان از زیباترین غارهای کشور هستند که ناشناخته باقی مانده اند که البته به تنهایی شاید برای جذب گردشگر کافی نباشند اما می توانند در بسته گردشگری استان گنجانده شوند.
فرخزاد به وجود آبگرم های یله گنبد و خرقان در استان قزوین اشاره کرد و با بیان اینکه سالیانه هزاران گردشگر از این 2 مجموعه بازدید و از آنها استفاده می کنند،افزود: طرح های گردشگری مربوط به این 2 آبگرم توسط سرمایه گذاران ارایه شده و در حال پیگیری آنها هستیم و در آینده نه چندان دور این مکان ها به یکی از قطب های گردشگری استان و منطقه تبدیل خواهند شد.
جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین با اشاره به خواص شیمیایی این 2 آبگرم،گفت: دبی آب و خواص این آبگرم ها حتی سرعین نیز و خیلی از آبگرم های مطرح دنیا بیشتر است ولی تاکنون به دلایل مختلف به استفاده از این ظرفیت آنچنان که باید توجه نشده است اما در مسیری حرکت می کنیم که بتوان به سرعت از این 2 مجموعه به عنوان ظرفیت بالقوه و عظیم برای تقویت گردشگری و توسعه اشتغال و اقتصاد استان بهره گرفت.
وی در خصوص ایجاد زیرساخت های گردشگری در جاذبه های طبیعی استان همچون مناطق الموت از جمله دریاچه اوان نیز گفت: این مهم باید با رعایت ملاحظات بومی و محلی دنبال شود کمااینکه به این موضوع توجه شده و در خیلی از نقاط استان که دارای جاذبه طبیعیهستند امکانات رفاهی مربوط به گردشگران ایجاد شده و یا برنامه ریزی برای ایجاد آنها در دستور کار قرار گرفته است.

** 72 بنای تاریخی قزوین آماده بازدید گردشگران در نوروز 97
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این میزگرد گفت: 72 بنای تاریخی استان در نوروز 97 مهیای بازدید گردشگران شده اند.
محمدعلی حضرتی افزود: راهنمایان گردشگری در بناهای مهم تاریخی استان در نوروز 97 مسافران و گردشگران را راهنمایی کرده و آنان را با تاریخچه، کاربری و سرگذشت این بناها آشنا می کنند.
وی اضافه کرد: این راهنمایان در موزه ها،امامزاده ها،مساجد و کلیساها،حمام ها،آب انبارها،آرامگاه ها و قلعه های تاریخی آماده خدمت به مسافران و گردشگران و شهروندان بازدیدکننده هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین گفت: در ستاد هماهنگی خدمات سفر همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا قزوین میزبانی شایسته و خوب برای میهمانان و گردشگران نوروزی باشد.

**اجرای برنامه های نوروز 97 با شعار' قزوین شاداب، نزدیک ترین مقصد گردشگری'
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین به برنامه های این دستگاه در نوروز 97 اشاره کرد و گفت: امسال برنامه های متنوعی را برای این ایام پیش بینی و تدارک دیده ایم که خیلی از آنها با مشارکت و همکاری شهرداری برگزار و اجرا می شوند.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته در اجرای برنامه های نوروزی بین شهرداری و میراث موازی کاری هایی وجود داشت،اظهار کرد: با تغییر ترکیب مدیریت شهری قزوین، امسال زمینه بهتری برای همکاری بین دستگاهی در اجرای برنامه های نوروزی و گردشگری فراهم شده است.
حضرتی همچنین با بیان اینکه از سه ماه پیش مشغول برنامه ریزی برنامه های نوروزی هستیم،افزود: وقتی از قزوین به عنوان مقصد گردشگری یاد می کنیم یعنی باید همه دستگاه ها برای تحقق و تداوم این وضعیت تلاش کنند.
وی با بیان اینکه برنامه های این ایام با شعار' قزوین شاداب، نزدیک ترین مقصد گردشگری' برگزار می شوند،اضافه کرد: همایش نوروز در سپهر فرهنگی ایران، افتتاح موزه آب در آب انبار سردار، جشنواره برکت با هدف معرفی انوان نان های سنتی در دولتخانه صفوی، جشنواره شیرینی های سنتی و نمایشگاه مردمان لک در خانه زعیم به همراه اولین نمایشگاه گردشگری غذایی در نمایشگاه بین المللی قزوین در کنار دهها برنامه فرهنگی و ورزشی از جمله برنامه های حوزه گردشگری در نوروز 97 هستند.
وی اظهار کرد: در این ایام همچنین نمایشگاهی با عنوان 'دستبافته های سنتی قزوین' در مجموعه مسجد مدرسه حیدریه برپا خواهد شد که از جمله برنامه های آن کارگاه زنده رنگرزی است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین گفت: در نوروز 97 همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان قزوین در زمینه صنایع دستی که موفق به دریافت نشان ملی کیفیت کالا شده اند را در خانه تاریخی یزدی برپا می کنیم.
حضرتی همچنین از برگزاری چند رویداد ورزشی به مناسبت نوروز 97 در قزوین خبر داد و گفت: چوگان و ورزش زورخانه ای و کشتی پهلو به پهلو از جمله این رویدادهاست که هر 3 از ورزش های اصیل کشور به شمار می روند که در زمینه چوگان که سابقه انجام آن در صدها سال قبل در قزوین وجود دارد و با همکاری فدراسیون این رشته آموزش هایی به سوارکاران در روستای خونان بویین زهرا صورت گرفته است.
وی همچنین راه اندازی اتوبوس کتاب را از دیگر برنامه های نوروزی میراث فرهنگی اعلام کرد و افزود: در قالب این برنامه تورهای گشت شهری با حضور نویسندگان قزوینی برگزار می شود که این افراد در این برنامه خاطرات خود را از بناهای تاریخی قزوین بیان می کنند و بخشی از آثار خود را نیز در این بین معرفی می کنند.
این مسئول همچنین گفت: این برنامه با هدف کمک به رونق گردشگری فرهنگی قزوین انجام می شود و همچنین کمک خواهد کرد تا شانس قزوین برای گرفتن عنوان پایتختی کتاب ایران بیشتر شود.
وی اظهار کرد: امسال همچنین به مناسبت روز جهانی تئاتر که مصادف با هشتم فروردین ماه است، اجرای برنامه های نمایشی در دولتخانه صفوی را نیز پیش بینی کرده ایم.
حضرتی همچنین گفت: برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی در بیشتر بناهای تاریخی که قابلیت بازدید تعداد زیاد گردشگران را دارند نیز از دیگر برنامه های ما در نوروز 97 به شمار می روند.

**برپایی 16 نوروزگاه در نقاط مختلف استان قزوین
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، ایجاد 16 نوروزگاه در نقاط مختلف استان و اجرای برنامه های متنوع شاد و فرهنگی در آنها را از دیگر برنامه های نوروز 97 اعلام کرد و گفت: 11 نوروزگاه در شهر قزوین و پنج نوروزگاه نیز در شهرستان های استان برپا خواهند شد.
حضرتی با بیان اینکه این نوروزگاه ها در شهر قزوین در دولتخانه صفوی، سرای سعدالسلطنه، خانه زعیم، خانه یزدی و محله های مختلف شهر از جمله دیمج، راه ری، بلاغی، شیخ آباد، راه کوشک و آخوند برپا می شوند،افزود: این نوروزگاه ها محلی برای گردهمایی مردم و گردشگران و با هدف ایجاد نشاط اجتماعی شهروندان در نوروز 97 فعالیت خواهند کرد.
حضرتی اضافه کرد: اجرای برنامه ها و نمایش های شاد از جمله نوروزخوانی و سمنوپزان و موسیقی مقامی و سنتی قزوین و تئاتر خیابانی از جمله برنامه های مربوط به این نوروزگاه هاست.

**برند سازی جاذبه های تاریخی قزوین در دستور کار قرار دارد
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین، برند سازی جاذبه های تاریخی استان را در دستور کار این دستگاه دانست و گفت: البته این موضوع جدیدی نیست و از سال 70 مطرح شده است.
وی اظهار کرد: در این حوزه پس از جلسات و بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر تبلیغ و معرفی و برندسازی بناهای تاریخی قزوین، کلیت شهر قزوین نیز باید به عنوان یک مجموعه گردشگری مطرح شود چرا که این شهر با وجود باغستان های سنتی، حمام ها، مساجد و مدارس تاریخی، کلیساها، بازار و سراهای تاریخی و آب انبارها می تواند به عنوان یک مجموعه برای جذب گردشگر مطرح باشد.
حضرتی با بیان اینکه بناهایی چون قلعه های حسن صباح الموت و سمیرم طارم سفلی که کمترشناخته شده اند باید بیشتر معرفی شوند،افزود: در کنار این موضوع احیای مجموعه های آبگرم یله گنبد و خرقان که هرکدام دارای ویژگی های خاصی است که اولی آهکی و دومی گوگردی می باشد که از نوع اول تنها 2 مورد در کشور ثبت شده که یک مورد دیگر آن در هرمزگان واقع شده است، هرکدام به تنهایی می توانند تا حد زیادی به رونق و تقویت گردشگری در کشور کمک کنند.

**ثبت گردشگری به عنوان محور توسعه قزوین در سند آمایش استان
حضرتی با بیان اینکه در سند آمایش استان قزوین تا قبل از سال 96 تنها به 2 بخش کشاورزی و صنعت توجه شده بود،افزود: امسال مصوب شد تا این سند مورد بازنگری قرار گرفته و بخش گردشگری نیز به این مجموعه افزوده شود که این کار محقق شد.
وی با بیان اینکه امروز محور اصلی توسعه قزوین گردشگری است،افزود: امیدواریم همه دستگاه ها و شهروندان قزوینی با کمک و همکاری با یکدیگر قزوین را به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری ایران و حتی منطقه تبدیل کنند چرا که این استان قابلیت های لازم را در این خصوص داراست.

**اجرای برنامه های نوروز 97 شهرداری با رویکرد جدید
سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین نیز در این میزگرد به تشریح برنامه های این سازمان در نوروز 97 پرداخت و گفت: شهرداری امسال با رویکردی متفاوت برنامه های نوروزی را دنبال و اجرا می کند که یکی از آنها تمرکززدایی از اجرای برنامه ها در یک یا 2نقطه و بردن برنامه ها به دیگر نقاط شهر است.
محمد درفشانی اظهار کرد: ایجاد نشاط و شادابی در شهروندان و همچنین اجرای برخی از این برنامه ها در نقاط کم برخوردار و منفصل شهری با هدف تمرکززدایی از اجرای برنامه ها در نقاط مرکزی شهری از ویژگی های برنامه های فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین در نوروز 97است.
وی اظهار کرد: در گذشته بیشتر به اجرای برنامه ها به شکل نهادی و دستگاهی توجه می شد اما در برنامه های نوروز 97 تلاش شده است تا برنامه ها مردم محور باشند و شهروندان نیز در اجرای آنها مشارکت و همراهی لازم را داشته باشند.
درفشانی با بیان اینکه برخی برنامه های ما قبل و بعضی پس از سال نو برگزار می شوند،افزود: برگزاری سه مرحله استقبال از نوروز در قالب جشنواره عمو نوروز از جمله برنامه هایی است که پیش از سال نو انجام شده و می شوند که تاکنون 2 مرحله آن برگزار شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به برخی آمارها که در خصوص وضعیت افسردگی و نشاط شهروندان قزوینی بیان می شود تلاش کرده ایم تا برنامه های نوروزی امسال جنبه مفرح و نشاط بیشتری داشته باشند.

**راه اندازی کاروان استقبال از بهار در قزوین
این مسئول با اشاره به راه اندازی کاروان استقبال از بهار از 22 تا 29 اسفند در قزوین،افزود: این کاروان ها با اجرای موسیقی محلی در نقاط مختلف شهر بویژه مناطق کم برخوردار و نواحی منفصل حضور پیدا می کنند و به اجرای برنامه می پردازند.
سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین همچنین گفت: جشنواره های سنن، آداب و آیین های ایرانی، هفت سین و سفره های نوروزی، و تخم مرغ های رنگی، راه اندازی اتوبوس شادی و راه اندازی پنج گالری معرفی توانمندهای گردشگری قزوین در بوستان ها از دیگر برنامه های نوروزی تدارک دیده شده شهرداری قزوین در ایام نوروز 97 است.
وی با اشاره به مشارکت فرهنگسراهای قزوین در اجرای برنامه های نوروز 97، گفت: جشنواره های یاد شده با مشارکت این مکان های فرهنگی برگزار می شوند.
درافشانی همچنین از فعالیت حمام موزه قجر با نوآوری خاص و چیدمان غرفه در بام این مکان تاریخی از 23 اسفند ماه خبر داد و گفت: در مسجد آقاکبیر قزوین نیز غرفه هایی را پیش بینی کرده ایم.
این مسئول همچنین گفت: در کنار اجرا و برگزاری برنامه های نوروزی، آموزش مسایل شهروندی را نیز پیش بینی کرده ایم.

**اجرای بازی های بومی محلی 10 استان در سعدالسلطنه
وی در ادامه از اجرای بازی های بومی و محلی استان های مختلف کشور در سعدالسطلنه و دولتخانه صفوی در نوروز 97 خبر داد و گفت: در این خصوص با هنرمندان 10 استان کشور رایزنی و گفت و گو شده و از آنان برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آمده است.
وی همچنین از انسداد بخشی از خیابان هلال احمر قزوین مشرف به مجموعه چهلستون با هماهنگی با دستگاه های مختلف در ایام نوروز خبر داد و گفت: در این نقطه ضمن پهن کردن سفره هفت سین با عنوان خیابان هنر، تئاترهای خیابانی و جنگ های نوروزی برگزار می شود.
درفشانی اظهار کرد: راه اندازی سه اتوبوس کتاب از جمله در جاده سلامت، برنامه عیدانه با شهدا در تپه نورالشهدا، ویدیو مپینگ و جلوه های تصویری بر روی بنای تاریخی سردرب عالی قاپو به مدت پنج شب از دیگر برنامه های نوروزی شهرداری به شمار می رود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با رویکرد مثبت مدیران بالادستی، شهرداری بتواند در کمک به تبدیل قزوین به یک مقصد گردشگری نمونه در کشور نقش خود را به خوبی ایفا کند.

**افزایش 50 درصدی اقلام تبلیغاتی گردشگری قزوین در نوروز 97
نادر محمدی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این نشست از افزایش 50 درصدی اقلام تبلیغاتی گردشگری استان در نوروز 97 خبر داد و گفت: این اقلام نسبت به سال های گذشته هدفمند شده و نمایش و ارایه بخشی از آنها در راستای جذب گردشگر در استان های همجوار شامل تهران و البرز انجام می شود.
وی با بیان اینکه به منظور استقبال از میهمانان و گردشگران نوروزی در قزوین برنامه های متنوعی تدارک دیده شده است،افزود: تلاش داریم تا با این برنامه ها مدت اقامت مسافران در استان را افزایش دهد.
مجتبی عباسی کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این میزگرد با اشاره به تلاش برای حفظ آیین های سنتی با اجرا و یادآوری برنامه های نوروزی،گفت: در نوروز 97 اجرای نمایش های سنتی بقال بازی، سیاه ببو سفید ببو را در راستای حفظ هنرها و نمایش های سنتی برنامه ریزی کرده ایم.
وی افزود: ثبت ملی پرونده چوگان روستای خونان بویین زهرا و پوشاک سنتی طایفه لک را نیز در حین اجرای برنامه های مربوط به آنها در نوروز پیگیری می کنیم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار