مرگ کیفر یک اشتباه ترافیکی در جاده نیست

تهران (پانا) - مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها می‌گوید هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که «مرگ» کیفر یک اشتباه ترافیکی در جاده باشد، زیرا انسان موجودی جایزالخطاست و به عمد یا سهو دچار اشتباه می شود.

کد مطلب: ۸۰۵۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
مرگ کیفر یک اشتباه ترافیکی در جاده نیست

به گزارش وزارت راه و شهرسازی بهروز غروی در نخستین همایش ایمنی رانندگان حرفه‌ای که در سالن اجتماعات اداره‌کل راه‌و شهرسازی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۲۵ دفتر استانی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، اظهار کرد: دفتر گیلان یکی از فعال‌ترین دفاتر جمعیت بوده و نخستین همایش ایمنی رانندگان را برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه همایش ایمنی رانندگان حرفه‌ای سال گذشته در سطح کشور برگزار شد، تصریح کرد:مرحله دوم انتخاب رانندگان برتر استانی است که پس از انتخاب استان‌ها، سال آینده به صورت کشوری برگزار خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، با بیان اینکه همواره قربانیان را عامل سوانح جاده‌ای می‌دانیم، افزود:سیستم حمل‌و نقل ما دچار ضعف است و موجب می‌شود، سوانح جاده‌ای اتفاق بیافتد. سوئد و هلند به عنوان کشورهای پیشرو در امر ایمنی در اواخر دهه ۹۰، به بررسی وضعیت مرگ و میر در جاده‌ها پرداختند.

غروی ادامه داد:هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که «مرگ» کیفر یک اشتباه ترافیکی در جاده باشد، زیرا انسان موجودی جایزالخطاست و به عمد یا سهو دچار اشتباه می‌شود لذا برنامه ایمنی پایدار توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ دهه ایمنی حمل و نقل با هدف کاهش ۵۰ درصدی تلفات نامگذاری شد.

وی تلفات جهانی ناشی از سوانح رانندگی را ۱.۲ میلیون نفر در سال دانست و عنوان کرد:عمده کاهش تلفات در کشورهای توسعه‌یافته محقق شده، اما آمار در کشورهای جهان سوم همچنان بالاست. در واقع موفق نبودیم با ناامنی جاده مقابله کنیم.

این مقام مسئول، اقدامات بازدارنده را یکی از راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ای در کشورهای صنعتی دانست و گفت:جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از رفتارهای پرخطر عوامل انسانی ذی‌مدخل در سیستم حمل و نقل را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده که عمدتا ماهیت فرهنگی دارد.

غروی، با بیان اینکه از طریق ارتقای فرهنگی می‌توان باورهای ناسالم را به باورهای سالم تبدیل کرد، متذکر شد: جاده و وسیله نقلیه باید بخشندگی داشته باشند، زیرا سیستم فیزیکی بدن انسان شرایط خاصی دارد و غیر قابل تغییر است لذا باید به کاهش سوانح و تصادفات با استفاده از مهندسی جاده‌ها و طراحی خودروهای ایمن بپردازیم.

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، با اشاره به مطالعات مشترک با سازمان بهداشت جهانی، یادآور شد: ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی صرف سلامت از دست رفته ناشی از سوانح جاده‌ای می‌شود که عمدتا متوجه رانندگان، عابرین پیاده و موتورسیکلت‌سواران است.

وی آمار ۵۵ هزار کشته در جاده‌های کشور را انگیزه تاسیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در سال ۸۶ دانست و خاطرنشان کرد: ۷.۵ درصد تولید ناخالص داخلی صرف سوانح رانندگی شده است لذا تصمیم گرفتیم به عنوان یک نهاد مردمی از ایمنی حمایت کنیم.

غروی، کشته‌های سوانح جاده‌ای را به مراتب بیشتر از شهدای جنگ تحمیلی دانست و اظهار کرد: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد سیستم خودکنترلی در مردم، پاسخگویی مسئولان را مطالبه کند.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای مسئول باید در قبال وضعیت سیستم حمل و نقل پاسخگو باشند، عنوان کرد: در حال حاضر ۵ درصد تولید ناخالص داخلی صرف سوانح رانندگی می‌شود که رقم بالایی است و باید به سمت رانندگی بهتر و کم خطرتر برویم.

این مقام مسئول، با اشاره به سهم ۳۵ درصدی سوانح جاده‌ای در اشغال تخت‌های بیمارستانی، گفت: ۳۵ درصد بودجه بهداشت و درمان کشور صرف تصادفات منجر به جرح می‌شود که با کاهش سوانح، بی تردید این بودجه می‌تواند وضعیت بهداشت و درمان را ارتقا ببخشد.

غزوی، رشد اقتصادی یک دهه اخیر را بیش از خسارات ناشی از سوانح ندانست و اضافه کرد:سوانح رانندگی رشد و توسعه را می‌بلعد. حدود ۱۰ میلیون نفر طی چند سال گذشته به خاطر سوانح رانندگی مجروح و معلول شدند که نان‌آور خانواده بودند لذا در حوزه اجتماعی، به فقرا اضافه شده است.

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، از حوادث جاده‌ای تعبیر به «سانحه» کرد و یادآور شد: تصادف یک امر اتفاقی است، اما سانحه ناشی از کاستی سیستم حمل و نقل است لذا می‌توان جلوی سوانح را گرفت؛ حتی اگر نتوانیم مانع از سانحه شویم، حداقل آمار کشتار را کاهش دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار