یکی از مهمترین طرح‌های پیشگیرانه در کشور طرح نماد (مراقبت اجتماعی دانش آموزان) است

کرج (پانا) - رئیس کل دادگستری استان البرز در «همایش ملی پیشگیری از وقوع جرم در قلمرو مطالعات حقوق کیفری، علوم اجتماعی و انتظامی» گفت: فعالیت‌های چشمگیری در حوزه پیشگیری در سطح استان انجام شده است که برخی از این اقدامات در سطح کشور برای نخستین بار اجرایی شده و آثار آن در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی بر اساس آمار عملکردی کاملا مشهود است.

کد مطلب: ۸۰۵۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
یکی از مهمترین طرح‌های پیشگیرانه در کشور طرح نماد (مراقبت اجتماعی دانش آموزان) است

به گزارش خبرنگار پانا از البرز در کرج، احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در «همایش ملی پیشگیری از وقوع جرم در قلمرو مطالعات حقوق کیفری، علوم اجتماعی و انتظامی» که در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد با اشاره به فعالیت‌هایی که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز انجام شده گفت: فعالیت‌های چشمگیری در حوزه پیشگیری در سطح استان انجام شده است که برخی از این اقدامات در سطح کشور برای نخستین بار اجرایی شده و آثار آن در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی بر اساس آمار عملکردی کاملا مشهود است.

وی افزود: اجرای قانون پیش فروش ساختمان که با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در استان آغاز شد یکی از این طرح‌ها بوده است که برای اولین بار در کشور عملیاتی شد و با وجود مشکلاتی که در اجرا داشت از سال 94 اقدامات اولیه آغاز شد که با اجرای این قانون ،وقوع بسیاری از آسیب‌ها در حوزه کلاهبرداری، فروش مال غیر و... کاهش یافت؛ اجرای این قانون اکنون هم با موانعی در حوزه بناهای دو نقشه‌ای روبه رو است ولی همکاران در تلاش هستند این موانع را برطرف کرده و قانون به صورت کامل جامع اجرایی شود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز اجرای طرح آموزش پیش از ازدواج را دیگر طرح عملیاتی شده در استان عنوان کرد و توضیح داد: این طرح با وسعتی که در استان البرز اجرایی شده در هیج جای کشور عملیاتی نشده و با توجه به پیشقدم بودن استان از نظر محتوا، سطح رضایت زوجین، جامعه هدف و اجباری بودن، «طرح آموزش پیش از ازدواج استان البرز» در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت و بر اساس این طرح، برنامه کشوری تهیه و تنظیم شده که مجموعه آموزش‌های لازم به زوجین با همکاری دادگستری‌ها، حوزه‌های علمیه، نیروی انتظامی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین طرح‌های پیشگیرانه در کشور طرح نماد (مراقبت اجتماعی دانش آموزان) است که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تدوین شده و در استان البرز به صورت پایلوت و با همکاری 9 دستگاه اجرایی می‌شود؛ مبنای این طرح پیشگیری‌های رشد مدار است که اجرای آن آینده بسیار روشنی را پیش روی جامعه قرار می‌دهد ولی باید توجه داشت که طرح های پیشگیرانه زود بازده نیستند و باید با صبر میوه آن را چید.

فاضلیان طرح‌های دادگاه‌های درمان‌مدار، امید، هجرت، فرزندان آفتاب را طرح های دیگری برشمرد که در استان البرز توسط دادگستری اجرایی شده و تشریح کرد: بررسی جرئیات طرح‌ها مشخص می‌کند که این طرح ها بخش‌های مختلف جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بخش دیگری از سخنان رئیس کل دادگستری استان البرز به ضرورت برخورد با فساد اقتصادی و محوریت قرار گرفتن آن در همایش سال آینده اختصاص داشت که وی در این باره گفت: فساد اقتصادی به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی باید مورد توجه قرار گیرد برای اینکه وقوع آن منجر به خارج شدن امور از مجرای خود و اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود و در نتیجه اعتماد عمومی به حاکمیت کاهش یافته و بی‌عدالتی، فاصله طبقاتی و فقر گسترش می‌یابد.

وی به مطالعه موردی انجام شده در دادسرای عمومی و انقلاب کرج بر روی سه هزار زندانی جرم سرقت، گریزی زده و گفت: داده‌های این بررسی نشان داد که بیش از 90 درصد مجرمان فاقد شغل بوده و 85 درصد نیز ازدواج نکرده بودند؛ همین اطلاعات بیانگر تاثیری است که مشکلات اقتصادی می‌تواند در سطح کلان به همراه داشته باشد.

فاضلیان افزود: امنیت اقتصادی در معیارهای بین‌المللی به عنوان یکی از ابعاد نوین امنیت انسانی مطرح شده است؛ امنیت انسانی بدان معناست که افراد جامعه در برابر تهدیدهایی نظیر گرسنگی، فقر، ظلم، بی‌عدالتی و تبعیض از تامین لازم برخوردار باشند.

وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات موسسه بین المللی شفافیت، شاخص فساد اقتصادی در مناطق مختلف جهان رو به گسترش است و برای کاستن این تهدید می‌توان عزم کشورها را در تصویب کنوانسیون مبارزه با فساد در سال 31 اکتبر 2003میلادی دید؛ بر اساس این کنوانسیون راهکارهای عملیاتی و اجرایی در قالب معاضدت‌های حقوقی و تکنیکی به کشورهای عضو ارائه شده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز اضافه کرد: این کنوانسیون جرایم مرتبط با فساد را به دو دسته جرایم اصلی شامل خرید، فروش، واردات و صادارات مواد مخدر، قاچاق انسان و اسلحه و جرایم فرعی یا غیراصلی شامل جرایم مرتبط با جرایم اصلی نظیر پولشویی تقسیم بندی کرده است؛ نکته جالب توجه در این کنوانسیون، توجه به سلامت نفس و اخلاق در مقامات دولتی است و تصریح شده در واگذاری پست‌ها و مناصب به معیارهای اخلاقی توجه شود.

وی فساد را از جمله بلیه‌های بغرنج بشری دانست و توضیح داد: فساد یک پدیده کاملا پیچیده است و اشخاصی می توانند مرتکب فساد اقتصادی شوند که توانایی شناخت و تعیین موقعیت فساد را داشته باشند و افراد خاص با ضریب هوشی بالا قابلیت این شناسایی را خواهند داشت لذا مبارزه کنندگان با فساد نیز باید به همان نسبت و بیشتر از آن از ذکاوت و هوش بالایی برخوردار باشند.

فاضلیان شرط موفقیت در مبارزه با فساد اقتصادی را عزم جدی مسئولان در برخورد با فساد و مشارکت همه نهادها و ارگان‌ها در مبارزه با فساد و ایجاد سازوکارهای لازم به منظور پیشگیری، بازدارندگی و اصلاح و تادیب مجرمین عنوان کرد.

وی در پایان با برشمردن عوامل زمینه‌ساز فساد گفت: عدم ثبات و شفافیت در قوانین، قوانین ناکارآمد، ناکارآمدی نظام اداری، ضعف مدیریت در نظام اقتصادی و ضعف در سیستم‌های نظارتی از عناصر اساسی بروز فساد اقتصادی و گسترش آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار