استاندار خراسان شمالی :

زنان خراسان شمالی پرچمداران توسعه این خطه هستند

بجنورد (پانا) - زنان به لحاظ آماری نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، امروزه در اجتماع نقش های متفاوت و ماندگاری ایفا می کنند و با توجه به دیدگاه های مترقی رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید در برقراری عدالت جنسیتی، روز به روز در مناصب و مصادر کلیدی نقش آفرینی بیشتر از آنان را شاهد هستیم و خراسان شمالی نیز در راستای این سیاست ها گام های بلندی برداشته است.

کد مطلب: ۸۰۵۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
زنان خراسان شمالی پرچمداران توسعه این خطه هستند

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، نامگذاری سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه(س) به عنوان آغازین روز هفته زن و روز مادر، بیانگر رویکرد راهبردی و نوع نگاه حاکم بر نظام جمهوری اسلامی به جایگاه و نقش زنان در جامعه است؛ نقش و جایگاهی که خلاف نظرات برخی متحجران و تنگ نظران، بر مشارکت فعالانه این قشر در سرنوشت خود و جامعه تأکید دارد.

دختر رسول خدا(ص) نیز که اسوه و الگویی برای همیشه تاریخ محسوب می شود، در زندگی کوتاه ولی پربار خویش حضوری فعال در جامعه داشت و به تناسب زمانی ضمن ایفای نقش محوری در خانواده رسول الله(ص) و سپس در منزل علی بن ابیطالب(ع) به عنوان همسر و مادری نمونه، در اجتماع آن روزگار نیز به ویژه در دوران غمبار پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) حضوری فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی و روشنگری و ارتقای بینش و آگاهی مسلمانان داشت.

به گواه تاریخ، فاطمه(س) با همسر خود که مرد میدان مبارزه و فعالیت های اجتماعی است، ارتباطی همراه با محبت و مودت برقرار می کند و در برخورد با فرزندان، محبت مادری را تمام و کمال نشان می دهد. هیچ بعدی از شخصیت انسانی و الهی ایشان فدای بعد دیگر نمی شود. نقش محوری حضرت فاطمه(س) در انسجام خانواده بسیار با اهمیت است. زن مسلمان باید همچون مرد مسلمان در عرصه اجتماعی مشارکت داشته باشد، اما همان طور که یک مرد در عین فعالیت در عرصه های مختلف جامعه، وظیفه حمایت مالی خانواده را دارد، یک زن هم با وجود حضور در میدان های اجتماعی، باید کانون خانواده را گرم نگه دارد و محوریت عاطفی خانواده را داشته باشد، نکته مهم، تجمیع این دو وظیفه در کنار هم است که به شکل کامل در صدیقه طاهره(س) دیده می شود.

خداوند متعال با ظهور دین مبین اسلام در قالب آیات وحی و آفرینش ریحانه نبى و انسیه حوراء، نشان داد که الگوى ایده آل زن مسلمان فاطمه زهرا(س) است تا بهانه براى هیچ زن مسلمانى باقى نماند که ما اسوه و الگویى نداشتیم تا با تمسّک به او بتوانیم انحراف و باطل را تشخیص دهیم و یا به خود اجازه دهیم که وارد عرصه‏‌هاى مختلف اجتماعى، سیاسى و فرهنگى شویم. البته زنان مسلمان ایران با خودباورى به توان والاى خویش و با شناخت فاطمه زهرا(س) و سیره عملی آن حضرت توانستند با حفظ کرامت، عزّت نفس و عصمت و تقوا، براى دفاع از آرمان‏ هاى خمینى کبیر(ره) و انقلاب اسلامى و تشکیل نظام جمهوری اسلامى شجاعانه وارد صحنه شوند و با مجاهدت‏ ها و ایثارگری هاى خود، انقلاب عظیم اسلامى ایران را به پیروزى برسانند.

امروز بانوان ایران اسلامی که با تلاش مجدانه قله های علمی و فعالیت اجتماعی را یکی پس از دیگری فتح می کنند، به عنوان یک ظرفیت واقعی و تاثیرگذار در جامعه مورد توجه مسئولان دولتی هستند و تمام تلاش دولت این است که این مهم را از جنبه شعار و تئوری خارج و به جنبه عملی برساند. دولت دوازدهم در ادامه سیاست و رویکرد‌های نشات گرفته از تدبیر و امید دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری که در آن، تمامی اقشار ایران اسلامی مورد توجه قرار گرفته و برقرای عدالت جنسیتی و شایسته سالاری و شایسته گزینی مدیران مورد تأکید است، گام بر می دارد و در این میان، مطالبات و دغدغه های روز زنان و دختران ما نگاه خاصی را به خود معطوف کرده است.

امروز نقش و جایگاه زنان در ساختارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سالیان گذشته پیدا کرده و این در حالیست که موضوع زنان و نقش مادرانه آنان در خانواده با نقش‌ و وظایف سیاسی، اجتماعی که در جامعه پذیرای آن هستند، نه تنها مغایرتی نداشته بلکه بر ارزش و منزلت آنان در جامعه نیز افزوده است.

یکی از تاکیدات همیشگی استاندار خراسان شمالی هم که نشأت گرفته از باور قلبی وی به توانمندی های زنان بوده، این است که مدیران استانی و شهرستانی نیز باید این سیاست را در دستور کار خود قرار دهند و گام های عملی بیشتری در این حوزه بردارند.

به گفته محمدرضا صالحی، مطابق تعهدات اسناد بالادستی باید تا پایان برنامه ششم توسعه سهم زنان در مدیریت کشور افزایش و به 30 درصد برسد بنابراین مدیران استانی و شهرستانی باید این سیاست را در دستور کار خود قرار دهند و گام های عملی و پر شتاب بیشتری در این حوزه بردارند.

وی با تاکید بر این که برای انتخاب مدیران در مناصب مختلف در شرایط مساوی و حتی پایین تر از مساوی، اولویت با بانوان است، مطرح کرده است: حل مسائل و مشکلات در حوزه بانوان نیازمند نگاه ویژه است و طرح های مطالعاتی این حوزه باید کارشناسی و مبنای کارها باشد.

در واقع، حضور زنان در جامعه به خصوص سطوح مدیریتی، نمادی از مشارکت نظام مند و سازمان یافته این قشر است و در این راستا، هم اکنون افزایش سه برابری انتصاب بانوان در سمت های مدیریتی استان با تأکیدهای مهندس صالحی استاندار را شاهد هستیم.

انتصاب نخستین بخشدار زن استان از سوی استاندار خراسان شمالی نشان از اهمیت دادن وی به جایگاه زنان در سطح مدیریتی و واگذاری امور به این قشر است که در حال حاضر در سطح مدیران میانی این نکته در حال گسترش است.

یکی دیگر از راه های بهره مندی از ظرفیت های عمومی قشر بانوان و ایفای نقش آناان در توسعه جامعه، سوق دادن آنان به سمت مشاغل خرد و افزایش سطح درآمدی آن هاست که در استان مرد توجه است. هم چنین با توجه به تاکیدات استاندار در سفر معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده به استان مبنی بر این که خراسان شمالی از آمادگی کامل برای تبدیل شدن به استان پایلوت در برگزاری نشست های طرح ملی گفت و گوی خانواده برخوردار است، فراهم سازی مقدمات چگونگی اجرای این طرح در حال پیگیری است.

امروز تاکنون در مجموع خراسان شمالی، انتصاب 6 مدیر کل، 10 معاون مدیر کل، 18 مدیر شهرستان ها، یک بخشدار و حدود 90 دهیار زن در استان را شاهد بوده ایم و انتصاب بسیاری دیگر نیز در دست اقدام است و تمامی این اقدامات موجب شده تا رشد سه برابری تعداد مدیران کل زن در استان طی یک سال اخیر را شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار