راه‌های تشخیص بهترین در شب عید: آجیل کهنه بوی نم و نا می‌گیرد

تهران (پانا) - مغازه‌های آجیل‌فروشی این روزها رونق بیشتری نسبت به روزهای دیگر سال دارندو خرید آجیل شب عید به یکی از رسوم سنتی نوروز بدل شده است. یکی از نگرانی‌های مردم در این ایام خرید آجیل نو و مرغوب با قیمتی متعادل و واقعی است.آنگونه که رئیس اتحایه آجیل و خشکبار می‌گوید اگر مردم از فروشگاههایی که در تمام طول سال آجیل‌فروش هستند، خرید کنند نگرانی از بابت قیمت و کیفیت آجیل نداشته باشند.ضمن آنکه راهکارهای ساده‌ای برای تشخیص آجیل کهنه و نو از هم وجود دارد.

کد مطلب: ۸۰۵۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
راه‌های تشخیص بهترین در شب عید: آجیل کهنه بوی نم و نا می‌گیرد

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره نگرانی مردم از سلامت آجیل و نظارت بازار اظهار کرد:‌ متاسفانه در ایام نوروز و خریدهای اسفند شاهد هستیم برخی از واحدهای صنفی که آجیل فروش نیستند نسبت به عرضه آجیل اقدام می‌کنند و ممکن است به دلیل ناآشنایی یا سوء‌استفاده، آجیلی را به صورت عمده خریداری کنند که مربوط به سالهای قبل است یا در شرایط مناسب نگهداری نشده و کیفیت آن کاهش یافته است.بنابراین توصیه ما به مردم این است که حتما از صنف آجیل و خشکبار خریدهای نوروز خود را انجام دهند.

احمدی اضافه کرد:‌ ضمن آنکه راه‌هایی نیز برای شناخت آجیل کهنه و نو از هم وجود دارد و به اصطلاح گفته می‌شود آجیل کهنه بوی نم و نا گرفته است و با خوردن آجیل می‌توان مزه تند آن را تشخیص داد.

رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار اظهار کرد:‌ شکل، طعم و رنگ آجیل می‌تواند نشان دهد که آجیل عرضه شده مربوط به امسال است یا خیر.

احمدی با بیان اینکه حتما از آجیلی که قصد دارید خریداری کنید بخورید، عنوان کرد:‌ طعم بیات و ماندگی از دیگر نشانه‌های کهنه‌بودن آجیل است. متاسفانه برخی از فروشندگان با بو دادن آجیل‌های کهنه با آبلیمو یا سایر ادویه‌ها مانع از تشخیص کهنگی آن توسط مشتری می‌شوند و طعم اصلی آن را پنهان می کنند اما اگر چند دانه از آجیل بخورید می‌توانید متوجه شوید کهنه است یا خیر.ضمن آنکه آجیل مرغوب بوی بسیار مطبوعی دارد.

سوراخ و تغییر رنگ آجیل یکی از نشانه‌های شناخت آجیل کهنه است

علی نادری یکی از خشکبارفروشان منطقه 10 تهران در خیابان سلسبیل است. به گفته او، درسال‌های اخیر برندهای مطرحی نسبت به بسته‌بندی آجیل و خشکبار مرغوب اقدام کرده‌اند اما اگر مردم تمایل دارند که آجیل فله‌ای بخرند، بهتر است به خشکبارفروشی‌هایی مراجعه کنند که در تمام طول سال آجیل فروش هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راههای بررسی آجیل ظاهر آن است، اظهار کرد:‌ وجود هر گونه سوراخ و یا کپک زدگی و لکه‌های قهوه‌ای رنگ و سیاه نشانه ناسالم بودن آنهاست. بعضی از متخلفان برای جلوه‌دادن به محصولات خود از رنگ‌های غیرمجاز خوراکی استفاده می‌کنند که این‌گونه رنگ‌ها از عوامل ایجاد سرطان‌ها هستند.

نوع خام آجیل از سلامت بیشتری برخوردار است

مدیر این فروشگاه با تاکید بر اینکه از نظر بهداشتی و سلامتی آجیل خام نوع مرغوب‌تری از آجیل است، خاطرنشان کرد:‌ اگر احساس کردید آجیل دارای رنگ غیر طبیعی است، با دستمالی که با آب مرطوب شده روی آنها بکشید اگر دستمال رنگی شد، آجیل رنگ شده است.

نادری تصریح کرد: بازار آجیل یکی از پر نوسان‌ترین قیمت‌ها را دارد چون به طور مثال انواع متعددی از پسته با کیفیت‌های متفاوت وجود دارد و فاکتورهای متعددی در قیمت نهایی یک محصول تاثیر دارد.

به گفته اودرجه بندی کیفیت انواع آجیل‌ها نیز بسیار متفاوت است و با نگاه سطحی نمی‌توان گفت که قیمت یک فروشگاه ارزان یا گران است.

او توصیه کرد آجیل و خشکبار در ایام نوروز در جاهای خشک و خنک نگهداری شده و حتما در ظروف شیشه‌ای در دار نگهداری شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار