جمعه خبر؛ از دست های بسته لودریان در تهران تا وزرایی که پایشان به بهارستان باز شد

تهران (پانا) - تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

کد مطلب: ۸۰۵۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از دست های بسته لودریان در تهران تا وزرایی که پایشان به بهارستان باز شد

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از دوازدهم تا هیجدهم اسفند ماه ما شاهد اتفاقات و رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای همراه با دیدار ظریف و کری در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، واکنش به سخنان رئیس جمهوری و تکرار ادعا های بی اساس نخست وزیر رژیم صهونیستی در آیپک بود.

دیداری در مونیخ که حاشیه ساز شد

روز شنبه خبری رسید که محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ دیداری با جان کری، وزیرامورخارجه سابق آمریکا داشته است که کری از ایرانی های خواسته تا در برجام بمانند حتی اگر ترامپ از برجام خارج شد.

ظریف در توضیح دیدارش با کری گفته است که عمدتاً در اجلاس های بین المللی دیداری محرمانه ندارد . در این دیدار نیز بیشتر درخصوص برنامه های ترامپ در قبال برجام و اتخاذ سیاست های مناسب در قبال آن و همچنین منزوی کردن وی در سطح جهان صحبت شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ضمن تایید این دیدار آن را در چهار چوب دیپلماسی فعال و همه جانبه و در جهت تامین منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران با شخصیت‌ها و نخبگان جهان از جمله نخبگان غیر دولتی آمریکایی دانست.

نقدی دلسوزانه که زود صاحبانش را پیدا کرد

حسن روحانی ،رئیس جمهوری روز یکشنبه 13 اسفندماه در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی در بخشی از سخنان خود گفت که اگر در سال 92 می‌گفتیم در سال 95 تورم تک رقمی خواهیم داشت، شاید حتی باور آن برای بعضی از مدیران و مسئولان بانکی نیز سخت بود و تاکیدکرد که این دستاورد بزرگ باید حفظ شود، البته بی خبر نیستم؛ برخی به بهانه مخالفت با دولت به امید و آینده ملت ضربه می زنند که البته این اقدامات بر مبنای کم‌عقلی و کمبود عقل است و گر نه مخالفت با دولت معنایی ندارد و مبارزه با دولت به معنای مبارزه با منافع ملی و ضربه زدن به امید و اعتماد مردم دانست.

مخالفان این بار هم سخنان رئیس جمهوری را تاب نیاوردند و همین موضوع دوباره بهانه ای دست منتقدان دولت داد تا بار دیگر نقد های تند خود را علیه دولت را آغاز کنند. آنها آنچه روحانی مطرح کرد را توهین به خود تلقی کردند و روند برخورد رئیس جمهوری با منتقدان دولت را زیر سوال بردند.

محمود واعظی ، رئیس دفتر رئیس جمهوری روز بعد از این سخنرانی خطاب سخنان روحانی را دشمنان و بدخواهان نظام دانست و تاکید کرد که رئیس جمهوری برای پذیرفته شدن گفتمان نقادانه در ساختار حاکمیت آمادگی دارد.

وزیر امورخارجه فرانسه با دستان خالی به پاریس بازگشت

ژان ایو لودریان ، وزیر امور خارجه فرانسه در حالی روز دوشنبه 14 اسفندماه وارد تهران شد که اظهارات قبلی او و بیانیه وزارت امور خارجه این کشور یک روز قبل از سفرش به تهران از پیش فضا را برای حضورش سنگین کرده بود.

ادعاهای او درباره برنامه موشکی ایران باعث شد تا مقامات ایران حتی پیش از ورود پاسخ روشنی به او بدهند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ساعاتی قبل از حضور لودریان به فارس گفت که «نگرانی‌های آنها درباره سیاست منطقه‌ای ایران توهم و اشتباه است و ما قطعا به صراحت تمام به طرف فرانسوی پاسخ خواهیم گفت.»

در تهران نیز مقامات ایران علاوه بر اینکه پاسخ روشنی به وزیر امور خارجه فرانسه دادند در ظاهر هم این عصبانیت را عیان کردند. وزیر امور خارجه کشورمان بر خلاف دیدارهای گذشته با همتایان خود در هنگام استقبال لبخندی به لب نداشت و خبری هم از خوش و بش با لودریان نبود.

از سوی دیگر، دبیر شورای عالی امنیت ملی با لباس نظامی در مقابل لودریان قرار گرفت و حضور تروریست‌های مخالف ایران در فرانسه را عاملی برای بروز اختلاف در روابط تازه رونق گرفته ایران و فرانسه عنوان کرد.

هر چند که لودریان در تهران موزه لوور را افتتاح کرد و روز پرکاری داشت، حتی رسانه‌های غربی نیز از ناکامی وزیر فرانسوی در ایران خبر دادند.

لودریان پس از دیدار با مقامات ارشد ایرانی از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت که هنوز کارهای زیادی باید برای برنامه موشکی ایران انجام شود.

ظریف نیز پاسخ داده است که اروپا باید آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علیرغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح کند.

با وجود این لودریان در بازگشت به فرانسه بار دیگر ادعاهای خود را تکرار کرد. دستگاه دیپلماسی ایران مشخصا به این کشور اروپایی توصیه کرد که فریب شیطنت های آمریکا را نخورد.

روحانی یک قدم به صحن نزدیک‌تر شد

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس روز دوشنبه 14 اسفندماه با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نمایندگان خواستار سوال از حسن روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه کشورمان برگزار شد. فاطمه حسینی، عضو فراکسیون امید در مورد این جلسه به پانا گفت که نمایندگان خواستار سوال از روحانی، سوالات خود را با نمایندگان معرفی شده از سوی رئیس‌جمهوری در میان گذاشتند و پاسخ‌های آنان را نیز شنیدندکه در نهایت نمایندگان رئیس‌جمهوری بازهم نتوانستند نمایندگان خواستار سوال از رئیس قوه مجریه کشورمان را قانع کند و بدین ترتیب گزارش این نشست به هیات رئیسه خانه ملت ارسال خواهد شد.

مهمترین محور اصلی سوال از رئیس جمهوری تعلل دولت در مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز (به زعم سوال‌کنندگان)، ادامه تحریم‌های بانکی علیرغم تعهدات جمهوری اسلامی ایران در توافقات بین‌المللی، بیکاری، رکود اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز در چند وقت اخیر است.

پیش از این نیز تنی چند از نمایندگان با اتکا به موضوع موسسات مالی و اعتباری و نابه‌سامانی‌های ایجاد شده در این خصوص و برخی نارضایتی‌های مردم، خواستار سوال از رئیس شورای عالی امنیت ملی شده بودند که با کاهش نمایندگان امضا کننده و رسیدن آنان به زیر 73 نفر، این سوال از دستور کار مجلس خارج و سوال آورده شده در فوق جایگزین شده است.

آمانو در شورای حکام : شکست برجام بزرگ‌ترین شکست است

یوکیاآمانو ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام آژانس که روز دوشنبه 14 اسفندماه در مقر آژانس در وین برگزارشد گفت که توافق برجام توجه چشمگیری به راستی آزمایی هسته‌ای دارد و اگر قرار به شکست آن باشد یک شکست بزرگ برای راستی آزمایی هسته‌ای و چند جانبه‌گرایی خواهد بود.

به گزارش سان دیلی، یوکیا آمانو گفت ایران بر اساس توافق به اجرای تعهدات هسته‌ای خود پایبند است.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا منتقد سرسخت توافق هسته‌ای است که آن را فاجعه آمیز می خواند.

او در ماه ژانویه (بهمن) فرصت 120 روزه‌ای به قانونگذاران آمریکا و متحدان اروپایی داد تا برای جلوگیری از خروج او از برجام توافق را اصلاح کنند.

جهانگیری موتورش را روشن می کند

اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه 15 اسفندماه در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور با طرح سوالی از منتقدان دولت تاکید کرد که این افراد حتی نمی دانند که رکود چیست. اگر می توانند، رکود را تعریف کنند، حتی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: «مردم باید حس کنند که چه اتفاقات خوبی در زمینه اقتصادی رخ داده است. ما در 9 ماهه اول سال جاری 800 هزار شغل ایجاد کردیم که کار بزرگی است و نباید کارهای دولت را کوچک نشان داد. این اشتباهی است که در جهت آمریکا است زیرا آمریکا به دنبال دمیدن در این موضوع است که نظام ناکارآمد است ولی به فضل الهی هم نظام و هم دولت کارآمد هستند.»

معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: «زمانی دوره بدی بر کشور گذشت و من در این زمینه زیاد گفتم و در زمانی همه توصیه به سکوت کردند و من آدم حرف گوش‌کنی‌ام و گفتم چشم. حالا همین افراد راه حل می‌دهند که نگذار‌یم انتخابات مهندسی شود در حالی که در مقطعی کار خود را کرده‌اند و اگر زمانی لازم شد که موتورم را روشن کنم، قطعا این کار را خواهم کرد.»

غرس درخت توسط مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری همزمان با روز درختکاری

به‌مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی دو اصله نهال میوه غرس کردند. ایشان در سخنانی روز و مراسم درختکاری را رسمی مبارک در سراسر کشور دانستند و با اشاره به اهمیت و برکات گیاهان، جنگلها و مراتع در حفظ هوا و آب، زیبا و تماشایی کردن فضای زندگی و تولید محصولات مفید برای بشر، خطاب به مسئولان تأکید کردند که مسئولان باید مانع از بین رفتن درختان موجود در شهرها شوند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز پس از بهره برداری از طرح ۱۲۰۰ هکتاری کمربند سبز پیرامون تهران به مناسبت روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، یک اصله نهال در منطقه شمال‌شرق تهران غرس کرد.

اعلام وصول طرح استیضاح آخوندی و ربیعی

اکبر رنجبرزاده ، عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی روز (سه شنبه 15 اسفندماه) خانه ملت با اشاره به درخواست نمایندگان مبنی بر استیضاح 2 وزیر دولت دوازدهم، طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را که با 24 امضا از سوی نمایندگان و همچنین طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت را نیز که بر اساس خواسته کمیسیون اجتماعی مجلس و با 24 امضا تقدیم هیات رئیسه بهارستان شده بود را اعلام وصول کرد.

طرح استیضاح 2 وزیر نام برده بعد از سقوط هواپیمای آسمان در کوه‌های دنا در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

ربیعی در کانال تلگرامی‌اش با این مقدمه که «شنیده بودم: پرسیدند چرا سوئیس وزیر دریانوردی دارد اما دریا ندارد، گفتند به همان دلیلی که ایران وزیر رفاه دارد!!!» نسبت به استیضاح خود واکنش نشان داد.

آخوندی نیز پیرو اعلام وصول طرح استیضاح خود از سوی مجلس طی نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس آمادگی خود برای پاسخ به موارد استیضاح را اعلام کرد.

همچنین محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه استیضاح وزرا حق قانونی نمایندگان است و مجلس می‌تواند از این حق قانونی خود استفاده کند و وزرا را استیضاح کند، اما آیا اینکه این دو وزیر عملکردشان از شهریور تا زمان حاضر طوری بود که نشان داده شود توانایی این مسئولیت را ندارد قطعا اینجا دولت مخالف مجلس است، چون هر دو وزیر جز وزرای فعال و توانای دولت هستند و باید آنها را تشویق کرد.

بر اساس آخرین اخبار دو وزیر قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده در مجلس حاضر شوند.

محمود حجتی دیگر وزیری است که در هفته جاری پایش به مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان باز می شود. سوال از وزیر جهاد و کشاورزی روز چهارشنبه در مجلس اعلام وصول شد و احتمالا او نیز در کنار دو وزیر دیگر باید هفته آینده به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

واکنش نوبخت به گلایه عارف از روحانی : امیدوارم شائبه‌ها بین دولت و مجلس برطرف شود

محمد باقر نوبخت ، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره گلایه محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس از رئیس‌جمهوری در نشست با رئیس دولت اصلاحات به دلیل ارتباط ضعیف دولت با حامیان خود از نظر مثبت دولت به رئیس و اعضای فراکسیون امید سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که شائبه‌های بین دولت و مجلس برطرف شود.

وی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود دولت پاسخ سوالاتی نظیر بازار ارز را بی جواب می‌گذارد، بیان کرد: «دولت سربه‌زیر است و تلاش دارد حباب ارز را از بین ببرد در حالی که می‌دانیم اتوبوس اتوبوس آدم می‌آورند برای خرید ارز.»

علاوه بر این سخنگوی دولت در مورد تشکیک به آمارمطرح شده از سوی مرکز آمار تاکید کرد که برخی از رسانه‌هایی که ادعای انقلابی بودن از زبانشان آویزان است با سیاه‌نمایی آماری را نشان می‌دهند و حرف‌های ترامپ را تکرار می‌کنند.

ظریف: اشغال و سیستم آپارتایدی چندان دوامی ندارد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در نشست سالانه لابی صهیونیستی آیپک، ایران را به تلاش برای احیای امپراتوری گذشته خود برای نابودی یهودیان متهم کردو مجددا در اظهاراتی بی‌اساس ایران را عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه توصیف کرد و ادعا کردکه باید ایران را متوقف کنیم.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان به این ادعای نتانیاهو واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «برخلاف ادعای نتانیاهو، واقعیت این است که اشغال غیرقانونی سرچشمه بیشتر مشکلات منطقه ماست. هیچ گاه در تاریخ، اشغال سرزمین دیگران دوام نداشته است. این اشغال و سیستم آپارتایدی که آن را استمرار می بخشد، نیز چندان دوام نمی‌آورد.»

همچنین رضا نجفی، نمایندهٔ دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین در نشست فصلی شورای حکام به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی در خصوص کشورمان پاسخ داد و با اشاره به کلاهک‌های هسته‌ای غیر انسانی و تاسیسات مخفیانه و خارج از پادمان هسته‌ای این رژیم، اظهار کرد: «مواد رادیواکتیو ناشی از آن باعث شیوع بیماری سرطان در میان مردم منطقه شده و تاریخ مملو از تجاوزگری، اشغالگری، آپارتاید و جنایات جنگی همراه با نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد آن‌ بر همگان مشهود است.»

وی افزود: «این رژیم (رژیم صهیونیستی) نمی‌تواند با چنین اظهارات مضحکی بر برنامه مخفیانه سلاح‌های هسته‌ای نامشروع خود که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است سرپوش بگذارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار