مدیرعامل شرکت پارس: توتال مناقصات فرعی فاز 11پارس جنوبی را تمام کرد

تهران (پانا) -  مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از پایان مرحله نخست مناقصه‌های طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی و انتخاب پیمانکاران فرعی این فاز خبر داد و می‌گوید بزودی نتیجه این مناقصات از سوی توتال به کارفرما اعلام و جمع‌بندی نهایی برای آغاز فعالیت‌های اجرایی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۸۰۵۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل شرکت پارس: توتال مناقصات فرعی فاز 11پارس جنوبی را تمام کرد

به گزارش وزارت نفت، محمد مشکین‌فام افزود: اکنون بسته‌های مناقصه‌ها پیمان‌های اجرایی از سوی توتال درحال بررسی نهایی است.
مشکین‌فام به برنامه‌های اجرایی درباره کاهش گازهای ارسالی به مشعل (فلر) در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: این طرح که در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی پیاده شده است، در مرحله پایانی قرار دارد و در سایر فازها نیز اجرا می شود.
وی به تکمیل عملیات ساخت خط لوله میانی فازهای ٦ تا٨ و ٤ و٥ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این خط لوله، انتقال حدود ١٢ میلیون مترمکعب گاز ترش فازهای ٦ تا ٨ با هدف شیرین‌سازی در پالایشگاه فازهای٤ و٥ ممکن می‌شود.
به گفته وی، زمستان امسال به طور مستمر، روزانه ٥٥٠ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید شد و پیش‌بینی می شود تا پایان اسفندماه یا اوایل سال آینده، 14 میلیون و 200 هزار مترمکعب گاز از سکوی A فاز 14 پارس جنوبی برداشت شود.
وی یادآوری کرد سکوی «سی» فاز 14 پارس جنوبی نیز سه ماه پس از سکوی «آ» آماده بهره‌برداری می‌شود. همچنین سکوهای فاز 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی نیز هر کدام با ظرفیت 14 میلیون و 200 هزار مترمکعب (500 میلیون فوت مکعب) سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
دوازدهم تیرماه امسال نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.
بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار