فرافکنی لودریان برای پاسخگویی درباره استفاده از سلاح‌های فرانسه در یمن

ایران هم خیلی سلاح در یمن دارد!

تهران (پانا) -  وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش‌هایی در این باره که آیا کشورش باید فروش سلاح به عربستان و امارات ‌را به دلیل  استفاده از این سلاح‌ها در یمن متوقف کند گفت که ایران هم سلاح‌های زیادی در آنجا دارد.

کد مطلب: ۸۰۴۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
فرافکنی لودریان برای  پاسخگویی درباره استفاده از سلاح‌های فرانسه در یمن

به گزارش رویترز، پادشاهی سعودی در سال 2015 ائتلافی به منظور مبارزه با گروه حوثی‌ها که مدعی می‌شود تحت حمایت ایران هستند و بیشتر مناطق شمال یمن را تحت کنترل دارند، ‌تشکیل داد. در این جنگ بیش از 10 هزار انسان کشته شده و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شده‌اند.

دولت فرانسه به ریاست جمهوری امانوئل مکرون از سوی گروه‌های مختلف به ویژه گروه‌های حقوق بشری به دلیل حمایت خود از اقدام پادشاهی عربستان و اینکه اجازه داده است از سلاح‌هایی که به ریاض فروخته در عملیات آنها در یمن استفاده شود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه زمانی که از او درباره دلایل فروش سلاح به سعودی و امارات با توجه به شرایط کنونی سوال شد، موضوع را به حاشیه کشاند و گفت که اولویت اصلی پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران یمن است.

لودریان به کمیته خارجی پارلمان فرانسه گفت: «من نگران موقعیت در یمن هستم . این یک جنگ نامعقول است. این درست است که سلاح‌های سعودی در آنجا وجود دارد اما باورتان می‌شود که سلاح‌های ایرانی هم وجود دارد، تعداد زیادی از آنها.»

ایران ارسال سلاح به حوثی‌ها را تکذیب کرده است.

دو کشور عربی خلیج فارس از مشتریان اصلی سلاح‌های فرانسه هستند که از تانک‌ها، وسایل نقلیه زرهی، مهمات، توپخانه و جت‌های حنگی آنها استفاده می‌کنند.

منابع آگاه خبر داده‌اند که بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی، پاریس با وجود هشدارهایی که در مورد استفاده از سلاح‌هایش در جنگ یمن داده شده نشانه‌ای از کاهش یا توقف فروش سلاح به ائتلاف سعودی نشان نداده است.

با این وجود، فرانسه از وضعیت حقوق بشر در یمن به شدت ابراز نگرانی کرده است و مکرون در ماه دسامبر خواستار توقف کامل اقدامات سعودی در یمن شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار