در گفت‌وگو با پانا

انتقاد مسجدجامعی از تجارت قبر در امامزاده‎‌ها

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران با انتقاد از تجارت قبر در امامزاده‎‌ها می‌گوید به اسم ساماندهی قبور اقداماتی انجام می‌شود که دارای هیچ اصولی نیست وکسی هم با ساماندهی قبور مخالفتی ندارد ولی به شرط آنکه بخش فرهنگی و سنتی آن را از بین نبرند .

کد مطلب: ۸۰۴۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد مسجدجامعی از  تجارت قبر در امامزاده‎‌ها

احمد مسجد جامعی در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع فروش قبور میلیونی در برخی از امامزاده‌ها گفت: در همه کشورهای دنیا برای بزرگان خود چه آن‌هایی که فوت کرده یا زنده باشند، احترام خاصی قائل هستند. به عنوان مثال منازل و وسایل شخصی و قبور بزرگان خود را حفظ می‌کنند و این احترام به شکل‌ها و صورت‌های مختلف انجام می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران افزود: در بهشت زهرای تهران که چندان قدمتی هم ندارد، درباره سنگ قبور با توجه به شاخص‌هایی همچون سنگ نوشته‌ها، تاریخ فوت، نام متوفی، عکس قبور چندین پژوهش انجام شده و از آن نتایج اجتماعی اخذ شده است. این موضوع برای دوره معاصر است حال اینکه فرض کنید با قبور تاریخی می‌توان تاریخ را مرور کرد و این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: به اسم ساماندهی قبور اقداماتی انجام می‌شود که نباید انجام شود، در صورتی که ساماندهی دارای اصولی است که باید رعایت شود و کسی هم با این موضوع مخالف نیست اما افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر و تاریخ این سرزمین دست به این کار می‌زنند چه فهمی از ساماندهی دارند مگر می‌شود کسی قبر جوانمرد قصاب را ساماندهی کند. این فرد در نقاشی قهوه‌خانه‌ای جایگاهی دارد که ظاهرا مسوولان از آن آگاه نیستند.

وی تصریح کرد: درباره احترام به بزرگان و قبور آن‌ها، نوعی ذوق زدگی به نام تجددگرایی وجود دارد. درباره قبور هم همین وضعیت وجود دارد. افرادی این کار را می‌کنند که به دنبال تجددگرایی هستند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: فضایی در کشور به وجود آمده است که ناشی از نگاه تجدد زده و بی‌اطلاعی از تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین است. اگر شخصی بر سر کار بیاید که فرق تجدد گرایی و تاریخ و فرهنگ را نداند، اوضاع نابسامانی پیش خواهد آمد.

مسجد جامعی گفت: متأسفانه تاریخ دارد از بین می‌رود و البته گاهی کسانی این کار را می‌کنند که از سنت و فرهنگ حرف می‌زنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار