مدیرکل اموزش و پرورش استان قزوین در شهرستان البرز؛

مهم ترین وظیفه یک مربی و یک مدیر ایجاد انگیزه و امید در جوان و نوجوان است

مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی با حضور معاونین و مربیان پرورشی و با سخنرانی سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در سالن اجتماعات کانون شهید مطهری شهر الوند برگزار شد.

کد مطلب: ۸۰۴۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
مهم ترین وظیفه  یک مربی و یک مدیر ایجاد انگیزه و امید در جوان و نوجوان است

قزوین(پانا)، سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این مراسم ضمن تبریک هفته امور تربیتی و برشمردن آن به عنوان یادگار شهیدان باهنر و رجایی گفت: اگر بخواهیم یک مثال از مربی واقعی انقلاب بزنیم امام خمینی بزرگ ترینی مربی ما و مربی تمام مربیان است.

قاسمی گفت: در طول 39 سال از عمر انقلاب اقدامات خوبی در آموزش و پرورش در حوزه امور تربیتی انجام شده است. ما نباید از خدمات و زحماتی که در این حوزه انجام شده است دچار غفلت شویم،که متاسفانه بعضا به خاطر برخی مشکلات که در کشور وجود دارد این زحمات دیده نمی شود .

وی ادامه داد: مشکلات هست اما به نحوی حرف نزنیم که انگیزه مربیان مشاورین و مدیران را کم کنیم خدمات زیادی در حال انجام است کارهای بزرگی صورت گرفته و مربیان خیلی خوب و توانمندی داریم. در کشورهم روح تربیتی، روح معنویت و کار خلاقانه و نوآوری وجود دارد،اما قبول داریم که برای کمال مطلوب دانش آموز فاصله داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش تاکید کرد: امروز برخی به روی این کار می کنند که در جامعه ما از صدر تا ذیل احساس ناامیدی و بی انگیزگی کنند به همین خاطر مهم ترین وظیفه یک مشاور، یک مربی و یک مدیر ایجاد انگیزه و امید در جوان و نوجوان است و اگر از من سوال کنند در هفته امور تربیتی اولین کار ما که به عنوان سرچشمه و محور کار باشد چیست؟: می گویم آن، ایجاد امید و انگیزه در دانش آموز است و این موضوع منوط به این است که مربی نیز خودش با انگیزه و امیدوار باشد.

وی در ادامه گفت: یک نکته مهم این است که مربی تربیتی و مشاور مدرسه به عنوان مجری برنامه های تربیتی نیستند این یکی از آسیب های اصلی حوزه پرورشی است. مربی نباید فکر کند بخشنامه هایی که به مدرسه ارسال می شود و وی مجری آن هاست مربی پرورشی راهبر تربیتی است باید رهبری کند یعنی بتواند نفوذ معنوی در همه اجزا و افراد مدرسه داشته باشد نه اینکه دستور العمل بدهیم و بخواهیم در مناسبت ها کارهای مختلف انجام بدهند. مربی پرورشی خودش برنامه و استراتژی و راهبرد برای مدرسه دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: صراحتا می گویم کار مربی پاسخگویی به بخشنامه ها و مستندسازی نیست که اگر نگاه ما این باشد از وظیفه اصلی خود فاصله می گیریم.

قاسمی در ادامه گفت: کار تربیتی بدون مشارکت دانش آموزان مفهومی ندارد اساس و محور کار تربیتی مسئولیت پذیری و حضور دانش آموز است. ما چقدر ما بچه ها مسئولیت می دهیم؟ تا زمانی که یک مربی موفق نشود در مدرسه به دانش آموزان مسئولیت بدهد اثرگذاری تربیتی به معنای واقعی نخواهد داشت.

قاسمی گفت: تربیت شدن یا تربیت کردن؟ ما نباید به دنبال تربیت کردن باشیم، "تربیت شدن" باید نگاه ما باشد یعنی خود بچه باید تربیت بشود و ما با او همراه بشویم گام به گام.

وی افزود: تربیت شدن کشف از درون است و اینکه خود دانش آموز به چیزی برسد، نه اینکه ما چیزی بدهیم این تربیت نیست.امروز می گوییم آموزش و پرورشی که دنبال پر کردن اذهان دانش آموزان آموزش و پرورش نیست.آموزش و پرورش باید ذهن بچه ها را باز کند نه اینکه پر کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان به اصول تربیتی اشاره کرد و گفت:

کار تربیتی یک سری اصول دارد که باید آن ها را مدنظر داشته باشیم اصل اول برای تربیت محبت و مهرورزی است،انبیا اینگونه بودند سرچشمه محبت بودند.مربی باید غرق در محبت باشد

سالار قاسمی ادامه داد: اصل بعدی اعتدال و دوری از افراط و تفریط است ،تربیت با اعتدال حاصل می شود گاهی به قدری سخت گیری می کنیم که بچه ها از مسائل دینی زده می شوند.

وی به سومین اصل اشاره کرد و گفت: نکته دیگر اینکه باید بستر و زمینه را فراهم کرد و در دانش آموز آمادگی ایجاد کنیم تا زمانی که دانش آموز آماده نباشد کار تربیتی اثر ندارد.

قاسمی با اشاره به لزوم آزادی در بین دانش آموزان گفت: نکته بعدی این است که باید برای کار تربیتی به دانش آموز آزادی بدهیم نمی توانیم دانش آموز را محدود کنیم و کار تربیتی انجام بدهیم این یکی ازآسیب های جامعه ماست،به دانش آموز اجازه نقد و پرسشگری بدهیم خیلی از جوانان ما درباره مسائل دینی سوال دارند بگذاریم حرفشان را بزنند. یک طرفه عمل کردن اثربخش نیست.

وی به آخرین اصل اشاره نمود و تاکید کرد: یکی از مهم ترین اصول کار تربیتی احساس کرامت زیرمجوعه است هیچ چیزی به اندازه اینکه ما شخصیت مجموعه را زیر سوال ببریم اعتماد به نفس و اثربخشی کار را را از بین نمی برد، شخصیت دانش آموز را بالا ببریم.باید سعی کنیم دانش آموز ریشه دار شود آدم ریشه دار به لبه پرتگاه هم می رود اما پرت نمی شود و آدم ریشه دار کسی است که شخصیت دارد.

وی بر لزوم شادابی و نشاط برای اثربخشی کار تربیتی اشاره کرد و گفت: کسی که بخواهد کار تربیتی کند بدون شادابی و نشاط حاصل نخواهد شد در مدرسه باید شادابی باشد مشاور و مربی تربیتی باید نشاط داشته باشد

مدیرکل آموزش و پرورش در پایان گفت: امیر مومنان(ع) می فرمایند تربیت افراد از به دست آوردن طلا و نقره ارزشمندتر است اگر ما به اینجا برسیم آن وقت کار تربیتی و کار با دانش آموز برای مربی لذت بخش و اثرگذار می شود.

در پایان این مراسم از معاونین برگزیده پرورشی مدارس شهرستان البرز تجلیل و قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار