حسن رسولی *

تغییر در رفت‌وآمد درون‌شهری

مهم‌ترین مشکلات امروز شهر تهران موضوع ترافیک و آلودگی هواست و قطعا شورای شهر تهران و شهرداری به نمایندگی از مردم برای کاهش خسارات ناشی از این معضل موظف هستند که اقداماتی را انجام دهند. بنابراین در این راستا قانونگذاری و نظارت بر عهده شورای شهر است و شهرداری و دستگاه‌های دیگر وظیفه اجرا را بر عهده دارند.

کد مطلب: ۸۰۴۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد

طبیعتا در ماه‌ها و روزهایی از سال با اوج سفرهای درون‌شهری مواجه هستیم و معضل ترافیک بروز و ظهور بیشتری پیدا می‌کند. به‌طور مشخص از نیمه دوم شهریور و از 15 اسفند تا آخر سال که مردم برای خرید شب عید از منزل خود خارج می‌شوند، آثار و تبعات این معضل بیشتر از پیش در زندگی مردم نمایان است.

آنچه که شورای اسلامی دوره پنجم شهر تهران در دست اقدام دارد، برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت است که تلاش می‌شود سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی تقویت یابند. در بودجه سال 97 هم به این موضوع توجه شده است. از سوی دیگر، قصد داریم در برنامه سوم شهرداری تهران که سال آینده نهایی می‌شود همچنان به این مهم اهتمام بورزیم. با این حال از مردم درخواست داریم با توجه به شرایط جدیدی که در کشور وجود دارد، حتی‌المقدور در روزهای اوج ترافیک در سفرهای درون‌شهری مدل رفت‌و‌آمدهای خودشان را با استفاده از سامانه‌های حمل‌و‌نقل شهری تغییر دهند.

اکنون این امکان وجود دارد که بدون انجام سفر درون‌شهری مایحتاج شب عید خود را از طریق استفاده از فروشگاه‌های آنلاین تامین کرده و کمتر در سطح خیابان‌ها با نیت خرید شب عید آن هم با وسیله نقلیه شخصی حضور پیدا کنیم، چرا که در آن صورت هم وقت قابل توجهی از خودمان گرفته می‌شود و هم بر پیچیدگی و گستره این مشکل حمل‌و‌نقلی افزوده خواهد شد. بنده خانواده‌هایی را سراغ دارم که در مدل‌ سفرهای درون‌شهری خودشان با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در فضای مجازی تغییراتی را به وجود آورده‌اند.

البته این به آن معنا نیست که شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری نسبت به انجام وظایف خود بی‌‌‌توجه باشند. ما براساس برنامه‌هایی که داریم در صورت تامین منابع مربوطه و حمایت دولت ظرف چهار سال آینده می‌توانیم حجم جا‌به‌جایی سفر روزانه با سیستم مترو را از حدود دو‌میلیون فعلی به نزدیک 5/7 تا هشت‌میلیون نفر افزایش دهیم. به عبارت دیگر قصد داریم مسیر انجام سفرهای درون‌شهری را از سطح خیابان‌ها و شهر به حوزه زیرزمینی و حمل‌و‌نقل ریلی منتقل کنیم، اما تا رسیدن به شرایط مطلوب همان‌طور که عرض کردم ناگزیر از انجام اقدامات زودگذر هستیم و در این مسیر به‌شدت به همکاری و مشارکت عمومی شهروندان نیاز داریم. جهتگیری و برخورد شورای اسلامی شهر تهران در مورد افزایش قیمت بلیت مترو با لایحه تقدیمی شهرداری دقیقا در همین مسیر است .

عدم پرداخت بهای بلیت مترو توسط دولت

در ابتدا باید بگویم که مقاطع سفرهای زیرزمینی که قبلا شش کیلومتر بود، به فواصل سه کیلومتری کاهش پیدا کرد. به عبارت دیگر اگر در گذشته فاصله از یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی در مترو حدود‌هزار و 500 کیلومتر بود، باید بهای بلیت شش کیلومتری پرداخته می‌شد، اما اکنون این مساله در این اصلاحیه به سه کیلومتر کاهش پیدا کرده و به‌نفع مردم شده است. همچنین به بلیت‌های کارتی 25‌درصد تخفیف داده شده یعنی اگر فردی بلیت کارتی سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله خریداری کند، نسبتا به افرادی که روزانه بلیت می‌خرند یک چهارم کمتر پرداخت می‌کند. بلیت مسیر خط پنج هم شامل تخفیفات خوبی شده است. در مجموع قیمت تمام‌شده بلیت برای هر سفر در مترو که سال گذشته چیزی حدود دو‌هزار و 390 تومان بود با صرفه‌جویی‌های انجام شده به دو‌هزار و 270 تومان کاهش پیدا کرده است، اما مجددا لازم می‌دانم که به استحضار همگان برسانم براساس قانون دولت، مردم و شهرداری تامین‌کننده قیمت تمام شده بلیت هستند و هر کدام باید یک سوم از این هزینه تمام شده را پرداخت کنند. طبیعتا مردم بهای خود را پرداخت کرده‌اند، ولی متاسفانه دولت برخلاف وظایفی قانونی تا به حال این اقدام را انجام نداده است.

مردم عزیز ما امروز از ما تقاضا دارند که اگر برای مثال 10 الی 15‌درصد به قیمت بلیت مترو افزوده می‌شود، فاصله حرکت قطارها کاهش پیدا کند، کمتر معطل بمانند و ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی مترو نوسازی و بهسازی شود. بنابراین باید گفت که تقاضای مردم بحق است. همان‌طور که عرض کردم کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و همین‌طور شهردار تهران به رغم همه چالش‌هایی که در حوزه مسائل مالی شهری وجود دارد، اولویت اصلی را سیستم حمل‌و‌نقل عمومی می‌دانند که حتی برای آن بیش از 180‌میلیون تومان در سال 97 یارانه در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، اگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در هر کدام از سامانه‌ها اعم از راه‌اندازی حمل‌و‌نقل با دوچرخه برای مناطقی در مرکز شهر سرمایه‌گذاری کنند، از 18‌درصد تسهیلات بانکی 12‌درصد از محل وجوه اداره شده شهرداری پرداخت خواهد شد. برای نوسازی ناوگان متعلق به بخش خصوصی که در خطوط تعیین شده اقدام به حمل مسافر می‌کنند، باز همین قاعده جاری و ساری است .

ورود 630 واگن جدید به پایتخت

مترو از بهترین سامانه‌های حمل‌و‌نقل عمومی است که در مقایسه با سایر سیستم‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری دو ویژگی دارد. اول اینکه فوق‌العاده گران است. امروزه طراحی، اجرا و تامین ناوگان یک کیلومتر خط مترو با سیستم سیگنالینگ یعنی سامانه الکترونیک خودکار قطار قریب به 250‌میلیارد تومان هزینه دارد. ویژگی دوم زمان‌بر‌بودن حفر تونل، تامین استحکامات زیربنایی، زیرزمینی، نوسازی، سیگنالینگ و بخش تامین ناوگان است. با وجود این، قرار بود که در سال جاری برای حدود دو‌هزار واگن مناقصه برگزار شود.

این در حالی است که اکنون برای 630 واگن مناقصه برگزار و برنده نیز تعیین شده است. امیدواریم مابقی مناقصه واگن‌ها هم تا پایان سال با توجه به تقسیم کار میان دولت و شهرداری صورت بگیرد. همچنین در تلاش هستیم که بتوانیم برای سال آینده از محل اوراق مشارکت و دو‌میلیارد یورو فاینسی که دولت موافقت کرده و مجلس نیز پذیرفته است، تعداد واگن‌های دیگری را هم تامین کنیم. دوباره تاکید می‌کنم امروزه در هفت خط سرمایه‌گذاری شده مترو تهران حداکثر وزن جابه‌جایی مسافر زیر 5/2‌میلیون نفر است، در حالی که ما اگربتوانیم قریب به 20‌میلیارد تومان ظرف دو سه سال آینده تامین منابع کنیم، این دو‌میلیون به 5/7 الی هشت‌میلیون نفر قابل افزایش است. در آن صورت با ایجاد ظرفیت ناوگان بیشتر مردم فشار کمتری را تحمل خواهند کرد، کمتر در صف انتظار خواهند ایستاد و سفر راحت تری خواهند داشت .

منبع:آرمان

* عضو شورای شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار