دوشنبه سخت لودریان در تهران؛ ایران دست رد به سینه فرانسه زد

تهران (پانا) - لبخند خشکیده محمد جواد ظریف و لباس نظامی علی شمخانی در استقبال از وزیر امور خارجه فرانسه گواهی بر این بود که در تهران برای لودریان فرش قرمزی پهن نشده است و او پس از سپری کردن یک روز سخت، با دست خالی به پاریس برمی‌گردد.

کد مطلب: ۸۰۴۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
دوشنبه سخت لودریان در تهران؛ ایران دست رد به سینه فرانسه زد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در حالی دیروز وارد تهران شد که اظهارات قبلی او و بیانیه وزارت امور خارجه این کشور یک روز قبل از سفرش به تهران از پیش فضا را برای حضورش سنگین کرده بود.

ادعاهای او درباره برنامه موشکی ایران باعث شد تا مقامات ایران حتی پیش از ورود پاسخ روشنی به او بدهند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ساعاتی قبل از حضور لودریان به فارس گفت که «نگرانی‌های آنها درباره سیاست منطقه‌ای ایران توهم و اشتباه است و ما قطعا به صراحت تمام به طرف فرانسوی پاسخ خواهیم گفت.»

در تهران نیز مقامات ایران علاوه بر اینکه پاسخ روشنی به وزیر امور خارجه فرانسه دادند در ظاهر هم این عصبانیت را عیان کردند. وزیر امور خارجه کشورمان بر خلاف دیدارهای گذشته با همتایان خود در هنگام استقبال لبخندی به لب نداشت و خبری هم از خوش و بش با لودریان نبود.

از سوی دیگر، دبیر شورای عالی امنیت ملی با لباس نظامی در مقابل لودریان قرار گرفت و حضور تروریست‌های مخالف ایران در فرانسه را عاملی برای بروز اختلاف در روابط تازه رونق گرفته ایران و فرانسه عنوان کرد.

هر چند که لودریان در تهران موزه لوور را افتتاح کرد و روز پرکاری داشت، حتی رسانه‌های غربی نیز از ناکامی وزیر فرانسوی در ایران خبر دادند.

فرانس 24 در گزارشی در همین زمینه نوشته است: ایران پس از یک روز مذاکرات سخت با هدف نجات توافق تاریخی هسته‌ای، ‌درخواست ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه برای محدود کردن برنامه موشکی را رد کرد.

لودریان پس از دیدار با مقامات ارشد ایرانی از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت که هنوز کارهای زیادی باید برای برنامه موشکی ایران انجام شود.

ظریف نیز پاسخ داده است که اروپا باید نقش سازنده‌تری برای حفظ توافق هسته‌ای ایران داشته باشد.

او تاکید است که اروپا باید آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علیرغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح کند.

به گزارش پانا، حضور لودریان در تهران در پی تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام در صورت اصلاح نشدن بندهای مورد نظر او در برجام برنامه‌ریزی شد. ترامپ متحدان اروپایی خود را تهدید کرده است که در صورت اصلاح نشدن برجام تا اردیبهشت ماه، یعنی زمانی که باید برای سومین بار در طول ریاست جمهوری‌اش تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند، از آن خارج خواهد شد.

در حالی که گفته می‌شد که وزیر امور خارجه فرانسه نیز در همین راستا به ایران سفر خواهد کرد و در سفر به تهران حامل پیام رئیس‌جمهوری آمریکاست، فرانس 24 گزارش کرد که لودریان گفته است که فرستاده ترامپ نیست.

با وجود این، در گزارش یادشده آمده است: مسیری را که او درباره برنامه موشکی ایران و نقش تهران در منطقه پیگیری کرده، منعکس‌کننده لفاظی‌های واشنگتن است.

لودریان در آستانه دیدارهایش در تهران به نشریه فرانسوی دیمانچ گفته است که (در تهران) برنامه‌های موشکی با برد هزاران کیلومتر وجود دارد که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و فراتر از آن چیزی که برای تأمین امنیت مرزهای ایران لازم است، مطابقت ندارد.

فرانس 24 افزوده است که فرانسه دارای موشک‌های بالستیک با برد بیش از شش هزار کیلومتر است که می‌تواند از زیردریایی‌ها شلیک شود اما لودریان گفت که ایران در صورتی که برنامه‌های موشکی خود را محدود نکند، خطرناک است . این در حالی است که بیشترین برد موشک‌های ایران اکنون دو هزار کیلومتر است.

اظهارات لودریان در ایران به شدت با انتقاد مواجه شده است. ظریف روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته بود که برای حفظ آمریکا در توافق هسته‌ای ،‌اروپا درگیر افراط‌گرایی شده است و این در نهایت خط مشی اروپا را تضعیف می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر لودریان نیز او در صفحه توئیتر خود نوشت که «ایالات متحده و اروپایی ها باید به جای زیر سوال بردن برنامه موشکی ایران، تزریق صدها میلیارد دلار تسلیحات را به منطقه ما متوقف کنند.»

این گواهی است بر اینکه وزیر امور خارجه فرانسه روز خوبی را در تهران نداشته است و ناچار است در بازگشتژ پیام روشن ایران را به هم‌پیمان‌های خود در اروپا و آمریکا مخابره کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار