در گفت‌وگو با پانا

ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس خبرداد: جمع‌آوری امضا برای جلو افتادن نوبت بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس ضمن تشریح آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان از تلاش فراکسیون زنان مجلس برای اولویت قرار گرفتن بررسی این لایحه در صحن علنی خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۴۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس خبرداد: جمع‌آوری امضا برای جلو افتادن نوبت بررسی  لایحه حمایت از حقوق کودکان

فاطمه ذوالقدر در گفت‎وگو با پانا با اشاره به ضرورت حمایت از کودکان و نوجوانان در کشور گفت: توانمندسازی کودکان برای بر عهده گرفتن نقش‌های مختلـف درزندگی اجتماعی، نیازمند محافظت از آنان در همه ابعاد به ویژه در برابر مخاطرات است. از این رو یکی از مصادیقی که می‌توان از کودکان حمایت کرد در نظام حقوقی کشور است اما آنگونه که نیاز جامعه و کودکان است، قانون تاکنون جوابگو نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با هدف حمایت از افراد زیر 18 سال و پیشگیری ازجرایم ارتکابی علیه آن‌ها در سال 91 به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه، همه افراد زیر 18 سال اعم از کودکان بزه‌دیده، در معرض آسیب و خطر و بزهکاری را شامل می‌شود که نیازمند یک رویکرد حمایتی هستند.

وی افزود: حمایت از کودکان شامل حمایت کیفری از طریق جرم انگاری جرایم علیه حقوق مادی و معنوی طفل است که در آن بهره‌کشی از کودک و جرایم علیه تمامیت جسمانی و ازدواج با کودکان و امتناع از اعلام جرم به مقامات قضایی نیز جای می‌گیرد. در راستای این حمایت‌ها ضرورت تخصیص شعبی برای رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان نیز مدنظر قرار گرفته و دفتری برای حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر جهت معرفی به نهاد ذیربط برای مداخله فـوری با رویکرد پیشـگیری از بـزه دیـدگی یـا افـزایش آسـیب وارده، دیده شده است.

ذوالقدر تصریح کرد: تغییرات و بروز آسیب‌های اجتماعی و معضلات نوظهور در سطح جامعه که انواع آسیب‌های جسمی، جنسی و روحی و روانی را علیه کودک که فاقد هویت مرئی هستند روا داشته است و قوانین موجود هم نمی‌تواند جوابگوی نیاز کودکان باشد . عدم دارا بودن حمایت قانونی و قضائی از این کودکان باعث بروز آسیب‌های پنهانی در جامعه می‌شود که اجازه پرورش سرمایه‌های انسانی جامعه آنگونه که نیاز کشور برای طی مسیر توسعه است را نمی‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به منظور مطالبه‌گری حقوق کودکان، موضوع لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به طور جدی پیگیری کرد و هم اکنون این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال تهیه گزارش است که امید است هر چه سریعتر این لایحه به صحن مجلس ارائه شود و متعاقب وصول آن، فراکسیون زنان در نظر دارد با اخذ امضای نمایندگان این لایحه را در اولویت‌های بررسی در صحن علنی برای تصویب قراردهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار