سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده خوزستان خبرداد:

برگزاری 801 برنامه برای بزرگداشت مقام زن در استان خوزستان

اهواز (پانا) - سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: برای هفته بزرگداشت مقام زن در استان امسال 801 برنامه پیش بینی شده است که در تمام شهرستان ها اجرا خواهد شد.

کد مطلب: ۸۰۴۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری 801 برنامه برای بزرگداشت مقام زن در استان خوزستان

سیده فرانک موسوی در نشست خبری برگزاری هفته بزرگداشت مقام زن اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در هفته زن امسال، دیدار عمومی بانوان با نماینده ولی فقیه در خوزستان انجام نمی‌شود بلکه با یک تقسیم‌بندی میان اقشار مختلف زنان استان خوزستان از جمله زنان کارآفرین و زنان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها، جمعی از فرهیختگان هر قشر برای دیدار با آیت‌الله موسوی جزایری انتخاب می‌شوند و مطالبات قشر خود را بیان می‌کنند

وی با بیان اینکه مطالبات جامعه زنان باید از هر تریبونی بازگویی شود، افزود: نماز جمعه یکی از همین تریبون‌هایی است که برای اعلام مطالبات خود می‌توانیم از آن استفاده کنیم. همچنین دیدار زنان فرهیخته با استاندار خوزستان از دیگر برنامه‌های هفته زن امسال است که به دلیل تراکم برنامه‌های کاری احتمالا هفته آتی برگزار خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان عنوان کرد: تجمع بانوان در حسینیه ثارالله در روز ولادت حضرت فاطمه(س) و قرائت بیانیه‌ای از مطالبات زنان در آن تجمع، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی بانوان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تالار شهدا و افتتاح نخستین مرکز رشد و خلاقیت ویژه بانوان کارآفرین در محل سابق بنیاد نخبگان خوزستان از دیگر برنامه‌های هفته زن امسال است.

موسوی بیان کرد: از دیگر برنامه‌های هفته زن امسال در خوزستان می‌توان به برگزاری مسابقات ورزشی بومی-محلی ویژه زنان شاغل، افتتاح کانون فرهنگی- اجتماعی بانوان شهرستان باوی و جشنواره قصه‌گویی به مناسبت روز مادر ویژه مادران با همکاری کانون پروزش فکری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با این هدف که شب عید مادرانی که مرتکب جرم غیرعمد شده‌اند، در زندان نباشند، در جشن میلاد کوثر که فردا ( 14 اسفند) برگزار می‌شود، در قالب طرح ارمغان 2 مراسمی برای کمک به آزادی یک زن دارای جرایم غیرعمد که هشت میلیون تومان بدهی دارد، و جمع‌آوری جریمه نقدی از خیرین برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: نشست ویژه بانوان هنرمند و تجلیل از آنان نیز به مناسبت هفته زن و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار می‌شود. برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار را نیز در برنامه داریم که اواخر اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز برگزار می‌شود.

موسوی با بیان اینکه حوزه زنان هیچگونه ردیف اعتباری مستقلی ندارد، افزود: تمام برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم با همکاری بین‌بخشی انجام‌ می‌شوند و اعتبار مستقلی نداریم. البته هفته گذشته در جلسه‌ای که با خانم ابتکار داشتیم، اعلام شد که طبق مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان برای سال آینده 0.05درصد اعتبارات هزینه‌ای هر استان در اختیار اداره‌کل امور بانوان آن استان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: البته این اعتبار خیلی قابل توجه نیست اما به هرحال نتیجه تلاش‌های خانم ابتکار در سطح ملی است. به دلیل نبود اعتبار، هرگاه برنامه‌ای داشته‌ایم برای اجرای آن، کارها را بین دستگاه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌کردیم تا با همکاری بین‌بخشی استان اجرا شود.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با بیان اینکه نقش این اداره‌کل هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی امر است، اظهار کرد: در حال حاضر برای اشتغال کل استان تسهیلاتی توسط دولت تخصیص داده شده است که تلاش می‌کنیم سهم حوزه زنان را از این تسهیلات دریافت کنیم.

موسوی درباره طرح کارا عنوان کرد: سامانه کارا به دو شکل فراگیر و روستایی تسهیلات ارائه می‌دهد. تسهیلات فراگیر ویژه تمام بانوان و تسهیلات روستایی نیز ویژه بانوان روستایی است. در این طرح زنان طرح‌های کارآفرینی خود را در سامانه کارا ثبت می‌کنند و سپس این طرح‌ها در کمیته فنی اشتغال شهرستان بررسی و در صورت تأیید به شورای اشتغال استان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از هشت مدیر عضو کمیته فنی اشتغال در کمیته فنی اشتغال از طرح‌های کارآفرینی ارائه شده بانوان دفاع می‌کنم اما نگران هستم که زنان ما از این طرح‌های تسهیلاتی مطلع نباشند که با مشاوران امور بانوان فرمانداران سطح استان در این زمینه نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: حدود یک ماه پیش در سفر مدیرکل ارضی کشور به خوزستان، تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تقسیم اراضی کشوری میان اداره‌کل امور بانوان استانداری خوزستان، اداره کل تعاون روستایی، و سازمان جهاد کشاورزی منعقد شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، طرح‌های زنان کارآفرین روستایی یا تعاونی‌های زنان روستایی که مایل هستند از اراضی کشاورزی سهمی داشته باشند، در یک کارگروه ارائه و بررسی می‌شود و در نهایت راضی کشاورزی نیز جهت تقسیم مشخص می‌شوند و در اختیار زنانی که شرایط لازم را احراز کرده‌ ‌اند، قرار می‌گیرند.

موسوی افزود: در حال حاضر 75 صندوق خرد روستایی در استان خوزستان وجود دارد که بخشی از آن آورده زنان روستایی است. سال گذشته از محل صندوق کارآفرینی امید، اعتباراتی به این صندوق تزریق کردیم. همچنین در قالب تفاهنامه میان معاونت امور زنان ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی امید تاکنون 15 طرح از استان خوزستان کارشناسی و بررسی شده‌اند.

سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان ادامه داد: بر اساس این تفاهنامه از محل صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی به زنان اعطا می‌شود. طرح اشتغال خانگی نیز در استان خوزستان در حال اجرا است. اعتبارات اشتغال خانگی بیش از 32 میلیاردتومان است که توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود.

موسوی بیان کرد: استفاده از ICT برای توانمندی بانوان استان خوزستان در زمینه کارآفرینی یکی از سیاست‌هایی است که حتما آن را دنبال می‌کنیم. می‌دانیم که زنان، بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند که اکثرا در شبکه‌هایی که جنبه تفریحی و سرگمی برای آن‌ها دارد، حضور دارند.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال به شکل سنتی، نسبت به اشتغالزایی از طریق فضای مجازی بسیار هزینه‌برتر است. در این زمینه بنا داریم با اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد کار بشویم و فرهنگسازی کنیم تا زنان کارآفرین را از همین شبکه‌های مجازی داشته باشیم و این زنان بتوانند از طریق فضای مجازی بازاریابی و عرضه محصولات خود را انجام دهند.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان عنوان کرد: طرح استفاده از انرژی خورشیدی برای اشتغالزایی ویژه زنان سرپرست خانوار نیز در حال اجرا است که در این طرح کمیته امداد پنل‌های خورشیدی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این کار هم‌اکنون کلید خورده که البته لازمه آن فرهنگسازی است.

وی پیگیری راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی بانوان با همکاری شهردای‌ها را دیگر سیاست اداره‌کل امور بانوان استانداری خوزستان عنوان کرد و گفت: قبل از دهه فجر مجوز راه‌اندازی یک بازارچه خوداشتغالی در شیبان را اخذ کردیم و ساختمان این بازارچه نیز مشخص شده و کارهای موبوط به آن در حال اجرا است.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان افزود: با اداره‌کل امور شهری استانداری خوزستان نیز نشستی داشتیم تا بحث راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی بانوان و احداث پارک‌های بانوان از طریق این اداره‌کل به شهرداری‌ها ابلاغ شود تا شهرداری‌ها بخشی از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده خود را برای تکمیل پارک‌های بانوان و بازارچه‌های خوداشتغالی بانوان تخصیص دهند.

موسوی تصریح کرد: از محل اعتبارات شورای عالی اجتماعی کشور در سال گذشته در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط چهار سمن طرحی را در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی و کارآفرینی ویژه زنان روستایی اجرا و 900 نفر از زنان عشایر را آموزش دادیم. همچنین از محل این اعتبارات طرح مشکات و بشری ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه اول برگزار شد. همچنین در طرح تاب‌آوری اجتماعی زنان 21 سمن را آموزش دادیم که در 16 شهرستان اجرا شد.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به تاکید دولت یازدهم و دوازدهم بر نقش نهاد‌های مدنی ادامه داد: علاقمندیم بانوان در قالب نهادهای مدنی فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند ولی نهادهای مدنی خیلی قوی نداریم.

موسوی افزود: این نهادها باید تقویت شوند و بهتر است که زنان توانمند این نهادها را فعال کنند. دولت بدون کمک نهادهای مدنی نمی‌تواند این بار را بردارد و این واقعیت است. همین‌جا اعلام می‌کنم از زنانی که قصد راه‌اندازی سمن‌ها، احزاب و نهادهای مدنی را دارند پشتیبانی می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار