بازخوانی مصوبات و اقدامات ضدمحیط زیستی دوره مدیریت قالیباف بر پایتخت

حقانی، عضو پیشین شورای شهر تهران: حدود ۵ هزار هکتار از باغ‌های شهر تهران به نام قانون نابود شد

تهران (پانا) - مصوبه برج‌باغ‌ها و از بین رفتن باغات، تغییر کاربری فضاهای باز، از بین رفتن قنوات و سفره‌های زیرزمینی، تراکم بی‌رویه جمعیت، اجرا نشدن قانون مدیریت پسماند ،ساخت بزرگراه‌هاو بی‌توجهی به قانون کاهش آلودگی هوا عمده‌ترین موضوعاتی است که محمد حقانی، عضو پیشین شورای شهر تهران از آنها به عنوان مصوبات و اقدامات ضد محیط زیستی دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران یاد می‌کند.

کد مطلب: ۸۰۴۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
بازخوانی مصوبات و اقدامات ضدمحیط زیستی دوره مدیریت قالیباف بر پایتخت

حقانی در گفت‌وگو با پانا در این باره گفت: بدترین مصوبه‌ای که در دوران مدیریت قبلی شهرداری تهران وجود داشت، مصوبه برج‌باغ‌ها بود که بخش اعظمی از باغ‌های شهر تهران به استناد این مصوبه از بین رفت، یعنی چیزی حدود 4 تا 5 هزار هکتار از باغ‌های شهر تهران به نام قانون نابود شد.

عضو پیشین شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد کمیسیون ماده 5 در دوره قبلی مدیریت شهری تهران گفت: مساله دیگری که در دوران قبلی مدیریت شهرداری تهران به ضرر محیط زیست شهر تهران تمام شد، پرونده‌هایی بود که در کمیسیون ماده 5 دنبال می‌شد. بسیاری از زمین‌های باز و باغ‌ها به استناد کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری داده شد و از طرفی تراکم‌فروشی نیز افزایش یافته بود. این در حالی بود که مصوبات این کمیسیون باید با توجه به طرح جامع تفصیلی شهر تهران مد نظر قرار می گرفت.

بسیاری از زمین‌های باز و باغ‌ها به استناد کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری داده شد و از طرفی تراکم فروشی نیز افزایش یافته بود این در حالی بود که مصوبات این کمیسیون باید در با توجه به طرح جامع تفصیلی شهر تهران مد نظر قرار می گرفت.

وی ادامه داد: فضاهای باز موجود در سطح شهر به عنوان ذخیره‌گاه‌های شهر به حساب می‌آیند اما تغییر کاربردی داده شدند. تغییر کاربری باید در راستای بهبود وضع شهر انجام می‌شد اما مدیریت شهری در کمیسیون ماده 5 بدون اینکه این موارد را در مرکز مطالعات بررسی کند اقدام به تغییر کاربری می‌داد که در نتیجه در نهایت بسیاری از فضاهای باز نیز از بین رفت.

حقانی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین یکی از بخش‌هایی که اقداماتش به ضرر محیط زیست شهر تهران در دوران قبلی مدیریت شهری تمام شد، شورای معماری مناطق بود که بر خلاف قانون و مصوبات و برنامه‌های زیست محیطی عمل می‌کردند. حتی اقداماتی را که انجام می دادند در اختیار کمیسیون ماده 5 نیز قرار نمی‌گرفت. زمین‌ها را در مناطق تغییر کاربری می دادند و تحت لوای شورای معماری ساخت و سازهای بی‌رویه انجام می‌شد. البته این شورا در گذشته هم وجود داشت اما شوراهای معماری در مناطق صرفا برای کارهای جزئی و کوچک تشکیل میشد نه برای اقداماتی که خلاف شرح وظایفشان به حساب می‌آمد.

این عضو شورای چهارم شهر تهران در ادامه برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی را به عنوان یکی از اقدامات ضد محیط زیستی شهر تهران در دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران نام برد و گفت: بهره‌وری بی‌ضابطه از آب‌های زیرزمینی که با حفر چاه‌ها صورت گرفت یکی از اقداماتی بود که شهرداری بدون در نظر گرفتن تعادل آبی در شهر انجام داد. در حالی که نزولات آسمانی کاهش یافته بود شاهد بهره‌وری بی‌رویه از منابع آبی نیز بودیم.

وی ادامه داد: در دورخ قبلی مدیریت شهرداری تهران، تراکم بی‌رویه جمعیت در پایتخت شکل گرفت و در مقابل از ظرفیت‌های زیست‌محیطی شهر بیش از حد استفاده شده است. باغ‌های شهر و آب‌های زیرزمینی به عنوان اصلی‌ترین ظرفیت‌های زیست محیطی تهران محسوب می‌شوند که متاسفانه بسیاری از ‌آنها امروز از بین رفته است.

حقانی خاطرنشان کرد: همچنین قنوات نیز که از اهمیت بسیاری برخوردار است و دارای مصوبه‌هایی است که باید احیا شود نیز در شهرداری مغفول ماند. در حفاری‌هایی که برای مترو انجام می‌شد مسیر قنوات را در نظر نمی‌گرفتند که این باعث می‌شد تا قنوات را کور کنند و از بین ببرند. حفاری‌هایی که در دل زمین به دلیل احداث ساختمان‌های بلندمرتبه انجام می‌شد نیز باعث شد تا علاوه بر اینکه ریشه درختان شهر از بین برود، مسیر سفره‌های زیرزمینی نیز که درختان شهر به آن دسترسی داشتند، نیز مسدود شود.

عضو پیشین شورای شهر تهران همچنین با اشاره به غفلت مدیریت قبلی شهرداری تهران درخصوص موضوع ساماندهی پسماندها گفت: امروز پسماند در دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد. پسماند محصول ریخت‌و پاش‌های انسانی است و در ایران چهار برابر سایر کشورها پسماند تولید می‌شود. در سال 83 قانون پسماند تهیه شد و در سال 84 آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد اما هیچ وقت اجرا نشد.

حفاری‌هایی که برای مترو انجام می‌شد مسیر قنوات را در نظر نمی‌گرفتند که این باعث شد تا قنوات را کور کنند و از بین ببرند.حفاری‌هایی که در دل زمین به دلیل احداث ساختمان‌های بلند مرتبه انجام می‌شد باعث شد تا علاوه بر اینکه ریشه درختان شهر از بین برود، مسیر سفره‌های زیرزمینی نیز که درختان شهر به آن دسترسی داشتند نیز مسدود شود

وی با بیان اینکه اکنون فقط چهار درصد پسماندهای شهر تهران تفکیک می‌شوند، گفت: هم‌اکنون تنها دو شهر اصفهان و کرمانشاه پسماندها را تفکیک می‌کنند. در قانون پسماند، تفکیک از مبدا اصل اول است اما این اصل زیر سوال رفته است زیرا در ابتدا باید تفکیک زباله صورت بگیرد. آماری که شهرداری درباره مدیریت پسماند می‌دهد، غیر واقعی است و بیشتر زباله‌ای که اکنون تفکیک می‌شود به دست کودکان کار و کارگران ایرانی و غیرایرانی انجام می‌شود.

حقانی خاطرنشان کرد: قانون پسماند در دوره قبل شهرداری تهران اجرا نشده است. متاسفانه شهرداری در طول شبانه روز دو تا سه بار اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها می‌کند در حالی که نباید این‌گونه باشد چرا که تحمیل هزینه به شهر است. باید فرهنگ تولید و انباشت زباله خانواده‌ها تغییر کند و تفکیک زباله از مبدأ عملیاتی شود.

وی همچنین آلودگی هوا و قوانین مربوط به آن را یکی دیگر از مسایلی دانست که در دوره قبلی شهرداری تهران مورد بی‌توجهی قرار گرفت و گفت: آلودگی هوا زاییده ترافیک است. مردم تهران امروز هم از ترافیک و هم از آلودگی هوا رنج می‌برند. آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل، خودرو، موتور و سوخت است. البته دولت تلاش‌هایی در زمینه بهبود کیفیت سوخت انجام داده است و اکنون در بسیاری از کلانشهرهای کشور از جمله تهران از سوخت یورو4 استفاده می‌شود اما اگر فقط سوخت و خودروها نیز استاندارد باشد دردی از ترافیک تهران دوا نمی‌کند چون به زیرساخت‌های حمل و نقل توجه نشده است.

عضو شورای چهارم شهر تهران افزود: زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در تهران نه تنها کامل نیست بلکه در وضع ابتدایی قرار دارد. اکنون در تهران 7 هزار اتوبوس وجود دارد در حالی که باید حداقل 12 هزار اتوبوس وجود داشته باشد. علاوه بر این کمتر از 20 درصد در تهران خطوط مترو وجود دارد. این در حالی است که شهرداری در طول سال‌های گذشته مشغول ساخت بزرگراه بوده است.


حقانی در پایان خاطرنشان کرد: دوره مدیریت جدید شهرداری تهران باید در بازنگری طرح تفصیلی به محور بودن حمل و نقل عمومی توجه کند در صورتی که در دوره قبلی طرح تفصیلی خودرو محور بوده است.وی با بیان اینکه ساخت بزرگراه‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که به ضرر محیط زیست شهر تهران بوده است، گفت: ساخت پل و بزرگراه دردی را از تهران دوا نمی‌کند بلکه باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد. ما نمی‌توانیم در 95 درصد تهران بزرگراه‌ داشته باشیم اما خطوط مترو کمتر از 20 درصد باشد. زیرساخت‌های حمل و نقل باید متوازن باشد. معتقدم که نیمی از بودجه شهرداری تهران باید صرف توسعه خطوط ریلی شود تا بتوانیم مشکل ترافیک را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار