مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی :

بناهای مجموعه "شیخ صفی‌الدین اردبیلی" مرمت می‌شود

اردبیل (پانا) - مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: با مرور زمان و فرسودگی بنای شیخ صفی‌الدین اردبیلی قسمتهای مختلفی از این مجموعه آسیب دیده است که قسمتی از این بناها آسیب‌شناسی و مرمت می‌شود.

کد مطلب: ۸۰۳۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
بناهای مجموعه "شیخ صفی‌الدین اردبیلی" مرمت می‌شود

عبدالرحمان وهاب‌زاده در نشست با جمعی از مدیران و مسئولان میراث فرهنگی در اردبیل اظهار داشت: طی سال های گذشته به علت سهل‌انگاری، مرور زمان و فرسودگی بنا قسمت های مختلفی از مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آسیب دیده که با بررسی ها و آسیب‌شناسی های انجام شده در سال 94 قسمت های متعددی از مجموعه به علت آسیب های محیطی و انسانی نیازمند اقدامات مرمتی می‌باشد که مرمت این بناها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آسیب های جدی و اساسی در برخی قسمت های مهم مجموعه می‌باشد، افزود: برخی آسیب های جدی در قسمت هایی از چله‌خانه، کاشی های معرق صحن اصلی، مقرنس های نمای قندیل خانه، کاربندی سردر ورودی از حیاط باغ به حیاط میانی، سردر ورودی به داخل مجموعه، گنبد الله الله، گنبد شاه اسماعیل، تزیینات کشته‌بری و طلا کاری های چینی‌خانه، پشت بام های مجموعه، بازسازی دهنه از ایوان های حیاط باغ، سالن باستان‌شناسی و حمام شیخ مشاهده می‌شود.

مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ضمن تاکید به اینکه علی‌رغم محدودیت های مالی اقدامات مرمتی مجموعه در سال های گذشته و امسال انجام شده است، ادامه داد: هم‌اکنون ساماندهی چله‌خانه آغاز شده و مرمت و بازسازی بناهای دیگر نیز در اولویت بازسازی و مرمت مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی می‌باشد.

وهاب‌زاده بیان کرد: از سال 95 در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی فعالیت های مرمتی، تثبیت و بازسازی به صورت گسترده و در سطح وسیعی انجام گرفته که تمام اقدامات پژوهشی و مرمتی مجموعه با اتکا به توان کارشناسان و نیروهای پایگاه و موزه‌ها انجام گرفته است و این در حالی است که این مجموعه همواره با مشکلات شدید مالی و کمبود نیرو مواجه بوده اما این مهم خللی در فعالیت و مرمت و بازسازی بنا ایجاد نکرده است.

وی گفت: مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی دوازدهمین بنای ثبت جهانی شده ایران و تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل بوده و نام اردبیل با این اثر شاخص در سطح جهانی شناخته می‌شود که نیاز بوده تا نسبت به مرمت و بازسازی آن در مدت مشخص اقدام گردد.

مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با اشاره به افزایش میزان بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این بنا طی سال های اخیر بیان کرد: مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان مهم‌ترین قطب گردشگری استان محسوب می‌شود که همه ساله خیل عظیم مسافران و گردشگران از این مجموعه و بنا بازدید می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار