رئیس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی: صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار گیرد

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواستار تبدیل کلاس‌های خالی دانشگاه‌ها به دبیرستان شد.

کد مطلب: ۸۰۳۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی:  صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار گیرد

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با پانا درباره آثار حذف آزمون‌های مدارس ابتدایی با بیان اینکه طی دو یا سه سال آینده وضع آموزش ابتدایی بسیار بهتر خواهد شد، گفت: با حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص فشار کم خواهد شد و بچه‌ها لذت یادگیری را حس و فرصت پیدا می‌کنند به علایق خود فکر کنند و راه شکوفایی استعدادهای‌شان را پیدا کنند.

ایجاد گرایش‌های خاص در دبیرستان‌ها از آثار حذف آزمون‌ها خواهد بود

وی یکی از آثار این تصمیم را ایجاد گرایش‌های خاص در مدارس عنوان کرد و افزود: شاید این تصمیم باعث شود به‌صورت غیررسمی گرایش‌هایی در مدارس ایجاد شود تا به طور ویژه به یک استعداد خاص بپردازند. مثلا مدرسه ای به خاطر گرایش فیلمسازی و دیگری به گرایش نویسندگی معروف شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه به هدف نهایی حذف آزمون‌ها پرداخت و گفت: معرکه اصلی کنکور سراسری است و همه این شبه‌کنکورها کپی‌هایی از آن هستند. همان‌طور که بارها تاکید کردم خیمه و خرگاه کنکور باید فرو ریزد اما خیلی‌ها زیر علم کنکور سینه می‌زنند.

حذف آزمون‌ها دوره ابتدایی باید گامی در جهت حذف کنکور باشد

وی افزود: تصمیم حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی باید گامی در جهت آن اتفاق اصلی و ضروری یعنی حذف کنکور باشد.

محمدیان درخصوص در پاسخ به افرادی که حذف کنکور را غیرعملی می‌دانند گفت: این‌طور نیست. حذف کنکور کاملا عملی است و هر دانشگاه می‌تواند بر اساس کارنامه متقاضیان دست به انتخاب بزند.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش درخصوص شرایط حذف کنکور از نظام آموزشی کشور بیان کرد: اول باید بپذیریم که نمره معلمان ما قابل قبول است؛ همانطور که نمره استاد در دانشگاه قابل قبول است و کسی در صحت و سلامت آن شک ندارد. دیگر اینکه می‌توانیم عرضه بعضی رشته‌ها را بالا ببریم الته درصورتی که نیاز جامعه و ظرفیت بازار کار اقتضا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز توسعه بی‌رویه بعضی رشته‌های دانشگاهی بدون درنظرگرفتن نیازهای بازار کار باعث شده است صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی بماند که ما پیشنهاد می‌کنیم این صندلی‌های خالی در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار گیرد؛ یعنی بعضی دانشگاه‌ها به مدرسه تبدیل شوند. چرا باید کلاس‌های دانشگاه‌ها خالی باشد ولی دانش‌آموزان دبیرستانی ما در کلاس‌های 40 نفره درس بخوانند؟

به‌هم ریختن وضع موجود همیشه با استرس و دلهره همراه است

محمدیان در پاسخ به این سوال که «چرا در حذف کنکور این همه محافظه‌کاری وجود دارد؟» گفت: اولا به‌هم ریختن وضع موجود همیشه با استرس و دلهره همراه است و همیشه مقاومت بالایی در برابر آن شکل می‌گیرد و ثانیا تجارت عظیمی حول کنکور ایجاد شده است که شامل انواع آموزشگاه‌ها و ناشران کنکور می‌شود بنابراین افراد بسیاری متضرر خواهند شد اما برای همه این مشکلات راهکارهایی وجود دارد.

عطش کنکور و نوشیدنی‌های غیرواقعی

وی ادامه داد: کنکور سراسری عطش کاذبی در جامعه ایجاد کرده است که گردانندگان این تجارت عظیم نوشیدنی‌های غیرواقعی برای رفع این عطش عرضه می‌کنند، بنابراین برای ریشه‌کن کردن اصل معضل باید به سراغ کنکور برویم؛ اما مشکل اینجاست که این موضوع در اختیار آموزش‌ و پرورش نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان خاطرنشان کرد: باحذف کنکور آرامش به دوران متوسطه بازخواهد گشت همچنین ما می‌توانیم امیدوار باشیم با عملی شدن حذف آزمون‌های مقطع ابتدایی گامی در جهت رسیدن به آموزش‌ و پرورشی مترقی توام با آرامش و لذت یادگیری برای آینده‌سازان جامعه داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار