موضع وزارت علوم درباره لغو قرارداد استادان نیمه‌وقت دانشگاه آزاد: حمایت از اصل کار، بدون ورود به مصادیق

تهران (پانا) - به دنبال تصمیم فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد زیادی از استادان نیمه وقت دانشگاه آزاد لغو قرارداد شدند، وزارت علوم نیز از این اقدام حمایت کرده و حضور استادان نیمه وقت در دانشگاه‌ها را خلاف قانون دانسته است.

کد مطلب: ۸۰۳۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
موضع وزارت علوم درباره  لغو قرارداد استادان  نیمه‌وقت دانشگاه آزاد: حمایت از اصل کار، بدون ورود به مصادیق

هفته پیش قرارداد صادق زیباکلام یکی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی لغو شد. او با انتقاد به این رفتار روسای دانشگاه آزاد گفت: «بنده بیش از ۲۵سال با این دانشگاه همکاری داشته‌ام و از سال۱۳۸۶ عضو پاره‌وقت دانشکده حقوق و علوم‌ سیاسی واحد علوم‌ و تحقیقات می‌باشم. هیچ اطلاعی به من اَعم از کتبی یا شفاهی ندادند و من از طریق عدم پرداخت حقوقم در بهمن‌ماه متوجه شدم ‌که عُذرم را خواسته‌اند. اگر در مدت این ۲۵سال، در یک مرغداری کار کرده بودم احترام ‌بیشتری در پایان برایم قائل می‌شدند تا مسئولین انقلابی دانشگاه آزاد.»

پس از اظهار نظر صادق زیباکلام که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شده بود، فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در حاشیه مراسم نشست معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد درباره علت لغو قراردادهای استادان نیمه‌وقت گفت: «تمام کسانی که شیوه همکاری با آنها تغییر کرده است بدون استثنا یا جایی تمام‌وقت بوده‌اند و اینجا نیمه‌وقت فعالیت می‌کردند، یا اینکه هم اینجا و هم جای دیگر تمام‌وقت بوده‌اند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد به صورت نیمه‌وقت در یک واحد و به صورت تمام‌وقت در یک واحد دیگر فعالیت می‌کنند. بنده هرچه بررسی کردم، نمی‌توانم متوجه شوم یک نفر چگونه می‌تواند یک نفر و نیم باشد. حتی در این وضع برخی از اعضای هیأت علمی در برخی جاها نیز حق‌التدریس هستند. برخی از اعضای هیأت علمی نیز در دانشگاه دولتی تمام‌وقت و در دانشگاه آزاد هم تمام وقت هستند یعنی دو جا استخدام هستند.»

فرهاد رهبر با اشاره به اظهارات زیباکلام مبنی بر اخراجش از دانشگاه آزاد گفت: «ما کسی را اخراج نکرده‌ایم؛ گفتیم شما غیرقانونی از دو جا حقوق می‌گرفتید نمی‌توانید هم در دانشگاه تهران و هم در دانشگاه آزاد باشد. البته به ایشان گفته‌ایم می‌تواند در دانشگاه تهران حضور داشته باشد و در دانشگاه آزاد حق‌التدریس باشد.»

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نیز درباره لغو قرارداد یکباره تعدادی از هیأت علمی نیمه‌وقت دانشگاه آزاد طی یک ماه گذشته به ایران گفت: «گزارش این موضوع به ما هم رسیده است و این مسأله را بررسی کردیم. دانشگاه آزاد دوره‌ای طولانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی به شکل‌های مختلف برای اداره کلاس‌هایش استفاده می‌کرد، حتی برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی وقت‌های اداری‌شان را در دانشگاه آزاد می‌گذراندند.»

وزیر علوم با تاکید بر اینکه این موضوع سیاسی نیست، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد هم با توجه به اینکه باید رشته‌ها و امکاناتش را گسترش می‌داد، موظف بود اعضای هیئت علمی جوان را معرفی کند، ما نمی‌توانستیم اعضای هیئت علمی دولتی را از آنها قبول کنیم. برای همین آنها مجبور شدند و برخی استادانی که با آنها کار می‌کردند را تعدیل کنند. این یک بخش طبیعی بوده است.»

همچنین مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در واکنش به اقدام دانشگاه آزاد برای لغو قرارداد تعدادی از استادان نیمه‌وقت این دانشگاه به ایسنا گفت: «با این سیاست که وضع اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد سر و سامان بگیرد، کاملا موافق هستیم و اقدام این دانشگاه در لغو قرارداد تعدادی از اعضای هیات علمی پاره وقت را در راستای سیاست‌های آموزش عالی می‌دانم و از آن حمایت می‌کنیم.»

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: «وزارت علوم بدون اینکه به مصادیق اقدام دانشگاه آزاد در پی لغو قرارداد تعدادی از استادان پاره‌وقت این دانشگاه را در نظر بگیرد با اصل کار موافق است، چرا که این دانشگاه با توجه به نوع ماموریتی که دارد باید استادان تمام‌وقت داشته باشد. یکی از اشکالاتی که همواره به دانشگاه آزاد اسلامی وارد می‌کردیم و هنوز هم به این دانشگاه وارد است، مربوط به استادان نیمه‌وقت و ضرورت به‌کارگیری اعضای هیات علمی تمام‌وقت در مجموعه است.»

شریعتی با تاکید بر اینکه یک استاد تمام‌وقت یک دانشگاه نمی‌تواند همزمان در دانشگاه دیگر نیز به صورت پاره‌وقت حضور داشته باشد، افزود: «این اقدام از لحاظ قانونی کاملا تخلف محسوب می‌شود، ‌ضمن آنکه این دسته از اعضای هیات علمی نمی‌توانند نیاز دانشگاه‌ها را آن طور که باید برآورده سازند،‌ چرا که دانشگاه در مفهوم کلی جایی است که باید اعضای هیات علمی خود را در اختیار بگیرد و بتواند پاسخ لازم را به نیازهای دانشجویان بدهد.»

آیین‌نامه‌ای که با استناد به آن قرارداد استادان نیمه‌وقت لغو شده است، در تاریخ 96/8/10با عنوان آیین‌نامه اجرایی طرح تعاون استانی به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسیده است، در حالی که در تاریخ 95/6/8 نیز بخشنامه‌ای با عنوان «همکاری اعضای هیأت علمی تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور به صورت نیمه‌وقت قراردادی یک‌ساله در گروه‌های غیر پزشکی واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه» از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ابلاغ شد که در این بخشنامه هدف از جذب اعضای هیأت علمی نیمه‌وقت، توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در آموزش عالی کشور، به منظور افزایش کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه و تحقق عدالت آموزشی و همچنین نیاز مبرم به تخصص استادان با تجربه درخشان آموزشی- پژوهشی عنوان شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار