جاذبه های گردشگری بیجار،از بازار قدیمی تا پل صلوات آباد،پذیرای مهمانان نوروزی است

بیجار (پانا)_مهمترین جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان بیجار،از بازار قدیمی گرفته تا پل تاریخی صلوات آباد،مهیای بازدید مسافران نوروزی است.

کد مطلب: ۸۰۳۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
جاذبه های گردشگری بیجار،از بازار قدیمی تا پل صلوات آباد،پذیرای مهمانان نوروزی است
به گزارش خبرنگار پانا از بیجار ، بیجار یکی از پُرقدمت‌ترین شهرهای ایران است که به «بام ایران» شهرت دارد؛ با توجه به تنوع آب و هوایی مناسب و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متنوعی که بیجار گروس دارد هر ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران نوروزی است.
دیار گروس با قدمتی نزدیک به هفت هزار سال بیش از 500 اثر تاریخی و باستانی را در دل خود جای داده و تاکنون 191 مورد آن به ثبت ملی رسیده است.
پل تاریخی صلوات آباد
پل زیبا و تاریخی صلوات آباد در 15 کیلومتری بیجار بر روی رودخانه قزل اوزن و نزدیکی روستا و قلعه تاریخی صلوات آباد بنا شده که به منظور عبور کاروان‌های زائر منطقه آذربایجان به عتبات عالیات در عراق و عربستان ساخته شده است.
پل تاریخی صلوات آباد یکی از نمادها و نشانه‌های قدمت بیجار گروس است که در سال 1337 در ردیف 420 آثار ملی ثبت شده و هرساله پذیرای گردشگران زیادی است.
مسجد خسروآباد
از جمله آثار موجود در گروس که متعلق به دوران زندیه است مسجد تاریخی روستای خسرو آباد در 45 کیلومتری شهر بیجار است.
این مسجد با سقف‌هایی کوتاه وگنبدهایی کوچک و بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده که شامل مصلای تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و حجره‌هایی برای استراحت طلاب و خادمین است.
این اثر باستانی زیبا با شمارهٔ ثبت 2607 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سد گلبلاغ
این سد زیبا و پرجاذبه دیار گروس در 15 کیلومتری محور بیجار قروه بر روی رودخانه اوزن دره احداث شده است.
سد گلبلاغ بیجار یکی از مکان‌های بسیار دیدنی و تفریحی شهرستان بیجار است که در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد و مردم از هر نقطه‌ای برای گذراندن اوقات خود به این منطقه سفر می‌کنند تا برای لحظاتی و به دور از دغدغه‌های روزمره زیبایی‌های آن را نظاره‌گر باشند.
تیمچه حاج شهباز در بازار بیجار
در ضلع شرقی راسته بازار بیجار تیمچه‌ای به نام تیمچه حاج شهباز، تاجر بزرگ بیجاری قرار گرفته است.
اصل این تیمچه متعلق به دوران صفویه است و در دوران قاجار بازسازی شده است. این تیمچه در دوران قاجار متعلق به حاج شهباز، تاجر بزرگ گروس و امیر نظام گروسی و کافی الدوله امیرانی بوده است.
این تیمچه متشکل از 4 گنبد است که درون گنبدها با کاربری و آجرکاری زیبایی تزیین شده و در بدنه آن، روزنه‌هایی برای تامین روشنایی تیمچه تعبیه شده است که از شاهکارهای نورپردازی محسوب می‌شود.
بازار بیجار، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران
این بازار متشکل از مجموعه‌ای است که شامل یک راسته طولانی شمالی - جنوبی و تیمچه حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان می‌شود.
تعدادی حجره از بافت معماری قدیم بازار در دو طرف راسته اصلی باقیمانده و مابقی حجره‌ها و راسته‌ها دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است؛ در پوشش حجره‌ها از طاق و تویزه استفاده شده است.
تاریخ احداث بنای بازار به دوران صفویه برمی‌گردد اما در دوران زندیه به علت حمله کریم خان زند به بیجار و کردستان بخش‌های زیادی از آن آسیب می‌بیند و در دوران قاجار پس از بازسازی در طی جنگ جهانی اول به کلی آسیب می‌بیند و توسط روس‌ها به آتش کشیده می‌شود.
بازار بیجار در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2591 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قلعه قمچقای؛ نماد قدمت بیجار گروس
قلعه قمچقای یکی از بناهای تاریخی و باستانی استان کردستان است که برای تاریخ دوستان گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار بوده و در فاصله 45 کیلومتری شهرستان بیجار بر روی یکی از کوه‌‌های بلند منطقه قرار دارد.
موقعیت جغرافیایی قلعه قمچقای، هیبت و عظمت خاصی دارد از یک سو به دره‌ای مشرف است که در قدیم به در شاهان شهرت داشته و تیغ‌های بلند و هولناک این کوه با پرتگاه‌های بلند، بالا رفتن از آن و رسیدن به دژ را بسیار دشوار می‌کند.
این اثر در تاریخ ۴ آبان ۱۳۶۵ با شماره ثبت ۱۷۲۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار