مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی:

تحول باید جزءبه جزء و از درون آموزش‌وپرورش آغاز شود

مشهد (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست کارشناس مسئولان وکارشناسان آموزش ابتدایی بر توجه ویژه به آموزش ابتدایی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۳۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تحول باید جزءبه جزء و از درون آموزش‌وپرورش آغاز شود

قاسمعلی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش ابتدایی استان عنوان کرد:خوشبختانه گفتمان آموزش و پرورش حداقل در ظاهر آغاز شده است و به عنوان نقطه ثقل توسعه پایدار معرفی گشته که امیدواریم این روند در عمل نیز ادامه یابد.

وی ادامه داد:در استان خراسان رضوی آموزش ابتدایی دارای اولویت است چرا که از لحاظ کمی حدود 712 هزار دانش آموز در این مقطع در سطح استان مشغول به تحصیل می باشند و از لحاظ کیفی نیز اثرات تربیتی این دوره ماندگار تر از سایر دوره هاست و لذا در این حوزه باید هم به اعتبارات و هم به نیروی انسانی توجه ویژه گردد.

خدابنده با تاکید بر اهمیت تحول در دوره ابتدایی گفت:اهمیت تحول در دوره ابتدایی نیز به مراتب بیشتر از سایر دوره هاست و این تحول باید جزءبه جزء و از داخل مجموعه آموزش و پرورش آغاز گردد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه مدارس باید به نهادی فرهنگی و تربیتی تبدیل گردند تصریح کرد:رهایی از قید و بند بروکراسی های غیر ضروری و مشارکت جویی از ویژگی های اصلی نهاد ها محسوب می گردد این مشارکت باید در تمام برنامه ها مشاهده گردد و در این صورت است که فعالیت مدارس برای دانش آموزان جذاب و برای اولیا ملموس خواهد شد.

وی برنامه ریزی واقع بینانه را شرط رسیدن به اهداف دانست و افزود:اگر بخواهیم دانش آموزانمان به مراتبی از حیات طیبه به عنوان هدف غایی سند تحول بنیادین دست یابند باید یک برنامه ریزی واقع بینانه داشته باشیم و دانش آموزانمان را بر اساس استعدادهایشان در مقاطع مختلف به سوی درجاتی از حیات طیبه با درجاتی متفاوت راهنمایی کنیم.

خدابنده ضمن تاکید بر لزوم دستیابی مسئولین ،معلمان،مدیران ،دانش آموزان و اولیا به درکی مشترک از وضعیت فعلی آموزش و پرورش تاکید کرد:معتفدیم طرح ها و برنامه در آموزش ابتدایی باید کاهش یابد و در تلاشیم ارسال این گونه بخشنامه ها را کاهش دهیم و حتی المقدور بتوانیم دستورالعملی مشخص را تدوین کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان همچنین ادامه داد:در آموزش و پرورش اگرچه بر کیفیت اصرار داریم اما با این حال این کارهای کیفی باد در جایی تبدیل به آمار و ارقام و کار کمی شود و از همین روی توجه به شاخص هایی مثل نرخ پوشش تحصیلی،نرخ تکرار پایه،نرخ جذب واقعی دانش آموز و ...ضروری است.

وی ضمن برشمردن پاره ای از عوامل عدم تحقق درست برنامه های سند تحول تصریح کرد:عدم آموزش درست مهارت های یازده گانه در پیش دبستانی،بالا بودن نرم گلاس ها به ویژه در مراکز قطب و مشهد،عدم توانمند سازی معلمان و تدریس معاونین و مدیران از جمله مهم ترین عواملی است که اگر بر طرف گردد قطعا بهتر و بیشتر به اهداف دست خواهیم یافت.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی ارتقا مدیریت آموزشگاهی را بسیار مهم و قابل توجه دانست و خاطر نشان کرد:مدیران مدارس باید بر اساس شایسته سالاری انتخاب شوند و این محقق نمی شود مگر با ایجاد فرصت های برابر برای تمام کسانی که علاقه مند به خدمت هستند.

وی همچنین با تایید طرح حذف آزمون های مدارس خاص در مدارس ابتدایی گفت:آزمون ها هویت آموزش در مدارس ما را دچار تغییر کرده بود و در حال حاضر علی رغم فشار های مافیای اقتصادی وزارت آموزش و پرورش در حذف این آزمون ها مصمم است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان سخنان خود به وضعیت نگران کننده نیروی انسانی در سال تحصیلی آینده اشاره و تصریح کرد:در سال آینده حدود 300 هزار نفر از گردونه تعلیم و تربیت خارج خواهند شد و در هر سال 20 الی 22 هزار نفر جذب آموزش و پرورش می شوند که در خوشبینانه ترین حالت این رقم می تواند به 30 هزار نفر در سال افزایش یابد.

وی افزود: در استان خراسان رضوی در هفته 124 هزار ساعت حق التدریس داریم و در صورت حفظ شرایط موجود 127 هزار ساعت به این رقم اضافه خواهد شد و در مجموع نیاز به 270 هزار ساعت اضافه کار خواهیم داشت و علاوه برآن 5 هزار نفر در سطح استان بازنشست خواهند شد که احتمالا حدود هزار نفر از این نیروها را می توانیم با استمرار خدمت بکار گیری کنیم و بنابراین حجم نیاز ما به نیروی اسانی به شدت بالاست و لذا باید راهکارهایی از جمله اضافه تدیرس نیروهای شاغل،تغییر در ساختار بعضی مدارس،افزودن ساعت تدریس مدیران و معاونین از 4/2 ساعت به 6 ساعت ،برون سپاری و...پیش بینی و تدوین کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار