علی آهنی*

آزمونی برای فرانسه

سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به فرانسه در بهمن سال ۹۴، که با امضای ۳۵ سند همکاری پایه و برخی قراردادها همراه بود، بستر جدیدی را برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، علمی و گردشگری فراهم کرد.

کد مطلب: ۸۰۳۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد

والس نخست وزیر فرانسه در افتتاحیه نمایشی در محل مدف (شورای کارفرمایان فرانسه) در حضور دکتر روحانی و جمع کثیری از فعالان اقتصادی تأکید کرد که «ما به دنبال مشارکت در همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم.» نقشه راه مناسبات بین دو کشور و یادداشت تفاهم تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی از جمله سندهای امضا شده بود که توانست ایجاد تحرک جدیدی در تعاملات و همکاری‌های بین دو کشور را رقم بزند.

اولین دور کمیسیون مشترک اقتصادی در دی ماه سال گذشته در تهران به ریاست مشترک وزیران خارجه دو‌کشور برگزار شد. با وجود اراده طرفین برای تقویت همکاری‌های اقتصادی، در همایش‌های اقتصادی که در اوایل سال ۹۵ در پاریس تشکیل می‌شد سخنرانان فرانسوی از اینکه هنوز فرانسه نتوانسته جزو 10 کشور اول مبادلات خارجی ایران قرار بگیرد، اظهار ناخرسندی و انتقاد می‌کردند .

البته مهم‌ترین دلیل عقب ماندن فرانسه به دیگر رقبای خود، تحریم‌ها و تهدیدهای بانک‌های بزرگ فرانسوی از سوی امریکا بود که دولت فرانسه هم با آگاهی از این معضل، در تلاش برای یافتن راهکاری مناسب در این ارتباط بود. در پی سفر مدیر بانک عمومی سرمایه‌گذاری فرانسه (بی پی آی فرانس) به ایران، وی موظف شده بود که راهکاری برای رفع این مشکل که فریاد اکثر شرکت‌های فرانسوی علاقه‌مند به همکاری با ایران را در آورده است، پیدا کند که در نهایت اگر چه با تأخیر، تلاش‌های این بانک به این نتیجه رسید که با اعطای اعتبار خریدار به شرکت‌ها، راه را برای همکاری آنها با ایران هموار نماید.

آخرین آمارهای منتشر شده حاکی از این است که حجم مبادلات ایران و فرانسه در سال ۲۰۱۷ به 8/3 میلیارد یورو بالغ شده و فرانسه در بین کشورهای اروپایی به اولین شریک تجاری اقتصادی ایران تبدیل شده است که بدون تردید سیاست‌ها و نگاه مثبت مکرون رئیس جمهوری فرانسه به همکاری با ایران در این امر تأثیر خود را داشته است. پس از پیروزی مکرون‌ در انتخابات ریاست جمهوری، مواضع او برای احیای هویت استقلال‌گرای فرانسه و نگاه اروپا محور او امید جدیدی را برای افراد فرهیخته و آزاداندیش فرانسه ایجاد کرد.

از طرف دیگر نگاه مثبت مکرون به روابط ایران و فرانسه و توجه او به اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه که می‌توانست فرانسه را در ایفای نقش جدید و سازنده در راستای حل بحران‌های منطقه خاورمیانه کمک نماید، چشم‌انداز نوینی را برای مناسبات ایران و فرانسه نوید می‌داد و در ۶ ماه اول ریاست جمهوری او علائم خوبی را در این مسیر شاهد بوده‌ایم. لیکن، ۶ ماه دوم‌ ریاست جمهوری مکرون از یک طرف همراه شد با جان گرفتن مجدد نیروهای آتلانتیک گرایی که در ۶ ماه اول قدرت مانور خود را از دست داده بودند و از طرف دیگر تقویت پیوند نامبارک منافقین و عربستان سعودی برای سمپاشی علیه جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی فرانسه با صرف هزینه‌های سنگین و نیز فعال‌تر شدن عوامل رژیم صهیونیستی که از لابی قوی در فرانسه برخوردارند، علیه ایران و تشدید تهدیدها و فشارهای ترامپ روی اروپا و فرانسه و باج خواهی او بر سر برجام را شاهد بودیم تا از این طریق و با هزینه اروپا، متحدان خود در منطقه را یاری دهد. لذا، با کمال تأسف طی ماه‌های اخیر و تحت تأثیر مواردی که به آنها اشاره شد، دولت فرانسه با بازی در زمین ترامپ و اتخاذ برخی مواضع همسو با ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران، امید ایجاد شده با آمدن مکرون تا حدودی کمرنگ شده و به فضای مثبت عمومی ایجاد شده در افکار عمومی ایران لطمه وارد کرده است.

اهمیت مناسبات دیرینه و همه‌جانبه دو ملت بزرگ ایران و فرانسه و ظرفیت‌های بالقوه عظیم همکاری بین دو کشور که تاکنون مورد بهره‌ برداری قرار نگرفته و نقش مهمی که رایزنی‌های سیاسی ایران و فرانسه می‌تواند در حل بحران‌های منطقه داشته باشد، ایجاب می‌کند که وضعیت کنونی سریعاً ترمیم شود و بدون تردید سفر لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصت مغتنمی است که اشتباه ها و آسیب‌های ماه‌های اخیر جبران شود تا مناسبات فی‌مابین فارغ از دشمنی دشمنان مشترک، جایگاه شایسته خود را بازیابد .

منبع:ایران

* سفیر پیشین ایران در فرانسه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار