رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد: تقویت حضور دانش‌آموزان در صنعت و دانشگاه

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان بر لزوم تقویت حضور دانش‌آموزان در صنعت و دانشگاه تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۳۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد: تقویت حضور دانش‌آموزان در صنعت و دانشگاه

فاطمه مهاجرانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع ارتباط مدرسه، دانشگاه، صنعت پخش شد با بیان اینکه آنچه میان این سه عنصر مشترک است، انسان و علوم است گفت: وظیفه مدرسه ساختن انسان‌هایی است که حیات طیبه را تجربه می‌کنند.

وی افزود: دانش آموز پرسشگر و متعهد می‌تواند بخوبی در عرصه صنعت و دانشگاه نقش ایفا کند. باید رابطه طبیعی و ارگانیک میان این سه عرصه شکل بگیرد. اگر نظام آموزشی را به عنوان یک نظام هدفدار، مسئول تربیت انسان مسؤول بدانیم، وی باید نیاز را در صنعت ببیند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه جا دارد دیدن محیط صنعت و دانشگاه توسط دانش آموزان تقویت شود اظهار کرد: اگر افق پیش رو نشان بدهیم و این افق از کودکی شکل بگیرد و در دوره متوسطه اول این بستر فراهم شود تا دانش‌آموز بداند صنعت چیست، بهتر می‌تواند مسیر خود را انتخاب کند.

مهاجرانی افزود: باید منافع مشترکی ایجاد شود. هیچ کجای دنیا به مدرسه مانند ما نگاه نمی‌کنند و نگاه سرمایه‌گذاری به مدرسه دارند. متاسفانه رد پای صنعتگران را در جشنواره‌ای چون خوارزمی نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به‌ویژه در 9 سال اول نقش آموزش عمومی و پایه را برعهده دارد گفت: کار مدرسه این است که طوری هدایت عام در 9 سال اول و هدایت خاص در دوره متوسطه را انجام دهد که انسان‌ها درست انتخاب کنند و بعد به علت عدم علاقه در دانشگاه تغییر مسیر و رشته ندهند.

مهاجرانی با تاکید بر اینکه صنعت و دانشگاه هر دو به هم نیاز دارند و شاید مشکل کنونی این است که گفتمان مشترک این دو قطع است اظهار کرد: بنده سال 73 فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک شدم و از وحشت اینکه باید درصنعت چه کنم نگران بودم. در حالی که نباید اینگونه باشد.

وی با اشاره به نقش زیرساختی مدرسه گفت: انسان در نظام آموزش و پرورش باید مسئول، پرسشگر و متعهد بار بیاید. بنابراین نقش مدرسه هدایتی و زیرساختی است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه باید تقاضا برای شکل‌گیری این ارتباطات ایجاد شود گفت: متاسفانه سازها مجزا از هم نواخته می‌شوند، باید این سازها را کوک کنیم. حالا که زیرساخت های قانونی فراهم است باید آموزش و پرورش مطالبه گر باشد. دانشجویان ما مهارت‌های نرم ارتباطی، رفتار جرات مندانه و... را نمی دانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار