مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز:

کاشت یک میلیون نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در البرز

کرج (پانا) - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در نشست با اصحاب رسانه از کاشت یک میلیون نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در البرز خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۳۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
کاشت یک میلیون نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در البرز

به گزارش خبرنگار پانا از البرز؛ کنفرانس خبری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با رسانه های البرز به مناسبت هفته منابع طبیعی در محل این اداره کل برگزار شد .
فرضی در ابتدا ضمن اشاره به مشارکت مردم در امر حفظ منابع طبیعی و حضور گسترده آنان در این حوزه اظهار کرد: مردم همواره یار و حامی منابع طبیعی و حافظان محیط زیست می باشند و هر جا که نیاز حضور آنان ملزم شده به بهترین نحوی با مشارکت همه جانبه خود بهترین اتفاقات صورت پذیرفته است .
فرضی همچنین ظرفیت بالای منابع طبیعی و پتانسیل های بالقوه استان البرز را برشمرد و افزود: البرز ظرفیت ها و پتانسیل های قابل مشهود و قابل بحثی چه در حوزه منابع طبیعی و چه در حوزه های دیگر در کشور را از آن خود نموده است. یکی از این ظرفیت ها قطب علم و فناوری بودن آن است .

وی ضمن گزارش عملکرد چند ماهه اخیر نظیر رفع تصرفات، جلوگیری از قطع درختان، بیابان زدایی، جذب همیاران طبیعت و... در بحث حفاظت از محیط زیست مهم دانست و تصریح کرد: در بحث حفاظت از اراضی طبق گزارش 11ماهه اخیر ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی در استان البرز آزاد سازی شد و این در حالی اتفاق افتاد که کل اراضی ملی در استان حدود 440هکتار می باشد و این رقم بالایی است در این فورس زمانی جهت آزادسازی اراضی ملی .

فرضی در ادامه خاطرنشان کرد: باید یاداور شوم که یکی از وظایف محوله ما این است که به محض مشاهده ورود زمین خواران به اراضی منابع طبیعی و ملی ما نیز متقابلا ورود می نماییم .

محور دیگر سخنان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز به اجرای پروژه بیابانزدایی معطوف شد که در این رابطه تاکید نمود: بحث بیانزدایی از دیرباز بحث دغدغه مند حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بوده و هست. بخصوص در این سال های اخیر و بحث ریزگردها حساسیت موضوع را دو چندان نموده است .

وی در ادامه با اشاره به این که بحث ریزگردها در البرز داخلی است اضافه نمود: مساحت فعلی اراضی بیابانی استان حدود 44 هزار هکتاراست که از این حدود 25 هزار هکتار در شهرستان اشتهارد و 19 هزار هکتار در شهرستان نظرآباد قرار دارد .
عالی ترین مقام مسوول در منابع طبیعی و آبخیزداری البرز اذعان داشت: برای کاهش ریزگردها، عملیات بیابان‌زدایی در ۵۰۰ هکتار از اشتهارد و نظرآباد در حال انجام است .

وی خاطرنشان کرد: با اعتبارات سفر ریاست جمهوری پیزی بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان بودجه برای بیابان زدایی در البرز درنظر گرفته شد و بنا است مهارکانون ریزگردها در سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار صورت گیرد .

فرضی در بخش دیگری از این نشست به بحران و کمبود آب در البرز اشاره نمود و تصریح کرد: با وجود این که استان دارای دو سد بزرگ طالقان و کرج است اما متاسفانه استان خود از این منابع آبی کم برخوردار است و بنظر می رسد در آینده استان دچار چالش بحران آب شود. لذا برای جلوگیری از این اتفاقات نیاز به اعتبار کافی در این رابطه داریم .

ظرفیت بزرگ نهالستان بزرگ کرج از دیگر موضوعات مورد بررسی این نشست بود که فرضی به آن پرداخت و گفت: این نهالستان ظرفیت خوبی برای استان و استان های همجوار دارد. چرا که، در نهالستان بزرگ کرج در بخش تولید نهال برای البرز ۲ میلیون اصله نهال ظرفیت سالانه است که امسال یک میلیون نهال برای هفته منابع طبیعی در نظرگرفته شده است .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز کاشت نهال بصورت نهادینه را یکی از برنامه های دیگر منابع طبیعی و آبخیزداری برشمرد و افزود: کاشت نهال همراه با فراهم نمودن شرایط لازم جهت نگهداری از دیگر برنامه های این حوزه می باشد که سعی داریم بصورت نهادینه این کار را دنبال نماییم .

در راستای اقتصاد مقاومتی حوزه آبخیز داری از دیگر ملزومات و برنامه هایی بود که فرضی به آن اشاره کرد و گفت: دو پروژه بیابانزدایی و آبخیز از برنامه هایی بود که به جد به این دو موضوع پرداخته شد در حوزه آبخیز شهری کرج و ساوجبلاغ اتفاقات بسیار خوبی افتاده و در سال ۹۶ در طالقان و اسارا از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده می شود .

فرضی اضافه نمود: اولین گام در شهرستان طالقان ۵۰۰ میلیون تومان در بخش همیاری مردم جهت اجرای پروژه های خودیاری منابع طبیعی استفاده شده است .
وی ادامه داد: در بحث اخذ سند، اصلاح هندسی و رفع تداخلات اراضی دولت و مردم گامهایی برداشته ده و در ۳۰ هزار هکتار اصلاح هندسی داشته ایم .

بحث حفظ پوشش گیاهی در مراتع از دیگر فعالیت های انجام شده توسط این اداره کل بود که مدیرکل منابع طبیعی استان بدان اشاره کرده و اظهار کرد: مقرر شده است هر دامی که در البرز وارد می شود با استان باید هماهنگی های لازم در این زمینه صورت پذیرد و امسال تعداد دام کمتر از ظرفیت در مراتع البرز در مراتع استان بودند .

وی تاکید کرد: دام غیر مجاز جز نابودی چیزی برای مراتع ما ندارد و باید با ایجاد شغل های لازم برای مرتع داران از این امر جلوگیری شود .

شایان ذکر است: کاهش 92درصدی آتش سوزی منابع طبیعی، معضل حلقه دره، معادن و بند 2 الحاقی تبصره 11 برنامه لایحه بودجه 97 ، کنترل دام، از مهم ترین محورهای گفتگوی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اصحاب رسانه بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار