رویترز مدعی شد: دومین دور مذاکرات ایران و اروپا درباره منطقه در ایتالیا برگزار می شود

تهران (پانا) - در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هر گونه مذاکره با دیگر کشورها درباره مسائل منطقه‌ای جمهوری اسلامی را رد کرد، رویترز بار دیگر مدعی شد که قدرت‌های اروپایی مذاکراتی را درباره نقش تهران در خاورمیانه با ایران آغاز کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۰۳۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
رویترز مدعی شد: دومین دور مذاکرات ایران و اروپا درباره منطقه  در ایتالیا برگزار می شود

رویترز مدعی شده است که این گفت‌و‌گو‌ها در ماه جاری در ایتالیا به عنوان بخشی از تلاش برای متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهد داشت.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در پی تهدید ترامپ برای آخرین شانس حفظ برجام در حال مذاکره با مقام‌های آمریکایی هستند تا یک استراتژی برای حفظ توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در تاریخ 12 می (22 اردیبهشت) ایجاد کنند.

به نوشته این خبرگزاری، به موازات این اقدامات سه قدرت اروپایی به همراه ایتالیا و اتحادیه اروپا مذاکراتی را با ایران برای حل مسائل منطقه‌ای و رفع نگرانی غرب در موضوعاتی همچون خلیج فارس، اسرائیل و نقش ایران در بی‌ثباتی سوریه، لبنان، عراق و یمن آغاز کرده‌اند.

تهران این موضوعات را رد می‌کند و آمریکا، اسرائیل و عربستان را متهم به تشدید تنش در خاورمیانه می‌کند.

این گزارش افزوده است که اولین ملاقات در این راستا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با موضوع نقش ایران در یمن برگزار شده است. رویترز به نقل از دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی اعلام کرده است که آنها (اروپا و ایران) قرار است در ماه جاری مجددا در ایتالیا دیدار کنند.

یک دیپلمات اروپایی گفته است که در مونیخ آنچه را از آنها (ایران) انتظار داشتیم که انجام دهند بیان کردیم. آنها به روشنی گفتند که دخالتی نداشته اند اما ما راه‌هایی را به دست آوردیم که بتوانیم با هم حرکت کنیم. ایرانی‌ها بسیار همکاری می‌کنند اما برگزاری یک نشست مثبت به این معنی نیست که ما شاهد تاثیری در دنیای واقعی خواهیم بود.

رویترز مدعی شده که یک مقام ایرانی به این خبرگزاری گفته است که بسیاری از اختلافات با غرب را می‌توان برطرف کرد اما این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یک بار دیگر اعتماد ما را جلب کند. توافق هسته‌ای به طور کامل اجرا نشده است بنابراین ما چگونه می‌توانیم بر سر دیگر مسائل به آنها اعتماد کنیم.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هقتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال پانا درباره ادعای رسانه های غربی درباره توافق اروپا با وزیر امور خارجه ایران برای مذاکره درباره موضوعات منطقه با ایران و اینکه دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه با همتایان اروپایی درباره یمن اولین دور مذاکرات در این راستا بوده است، گفت: ما درباره همه مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، جهانی و دو جانبه با همه کشورها تلادل نظر و رایزنی داریم و اگر این رفت و آمدهای سیاسی بین مقامات را از دیپلماسی بگیرید چیزی باقی نمی‌ماند .

وی ادامه داد: مشکلی با تبدل نظر با هیچ کشوری نداریم و می توانیم با اروپا همچون گذشته این گفت‌و‌گوها را داشته باشیم و ادامه دهیم و رایزنی های وثمربخشی برای دو طرف داشته باشیم . اما اگر مفهوم بیان این است که ایران در برخی از موضوعات که قبلا اعلام کرده بود با دیگر کشورها در این باره مذاکراتی نخواهد داشت، مذاکره کند این امر کما فی‌السابق است .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مذاکره‌ای با دیگر کشورها درباره مسائل منطقه‌ای جمهوری اسلامی نداریم، کشور مستقلی هستیم و در مورد سیاست‌های منطقه‌ای، چگونگی روابط با همسایگان و سایر کشورهای جهان خودمان تصمیم می‌گیریم .

او خاطرنشان کرد: این موضوع با رایزنی و تبادل نظر متفاوت است و نباید تعریف این موضوعات را دارای مرز مشترک هستند اشتباه گرفت، باید دقت داشت که تفاهم و رایزنی با مذاکره در خصوص سیاست‌های یک کشور متفاوت است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار