لزوم اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات توسط مدیران

بوشهر ( پانا ) مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر بر لزوم اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات توسط مدیران استان بوشهر تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۰۳۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
لزوم اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات توسط مدیران

اسماعیل کاظمی در نشست هم اندیشی رسانه و مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: قرن حاضر قرن توسعه اطلاعات محور است و هر کشوری به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشد پیشرفته است.

وی بیان کرد: اطلاعات، دانش و آگاهی، اساسی‌ترین دارایی انسان‌ها و جوامع بشری است و امروزه اطلاعات یک کالای راهبردی و استراتژیک است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر با بیان اینکه رسانه ها مهمترین ابزار دانایی محسوب می شوند بیان داشت: شاید بتوان گفت که زندگی بدون رسانه چندان قابل تصور نیست و رسانه ها وسیله ای برای بهره گیری فرد از خرد جمعی و اندیشه های ناب است، امروز نه می‌توان نقش رسانه ها را نادیده گرفت و نه می‌توان استفاده از رسانه ها را محدود کرد پس باید فرهنگ استفاده از رسانه را ارتقا داد.

کاظمی اضافه کرد: رسانه ها امروز عامل اصلی تغییر و تحولات در عرصه های تعلیم و تربیت، سیاست، اقتصاد، زندگی اجتماعی و خانوادگی به ویژه به سبک زندگی و فرهنگ عمومی هستند.

وی یادآور شد: امروزه بخش عمده ای از وقت جامعه مصروف بهره گیری و جستجو در فضای رسانه ای بخصوص رسانه های مجازی می شود و این جزء انکارناپذیر فعالیت های روزمره افراد جامعه شده است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر ادامه داد: رسانه در فرهنگ سازی، اطلاع رسانی، نشاط اجتماعی، آگاهی از حقوق شهروندی، کمک به آموزش و پرورش، انتقال خواسته های عمومی جامعه، بیان سیاست ها و کارکردهای حاکمیت، کمک به رفع فقر و تبعیض نقش بسزایی دارد.

کاظمی با بیان اینکه توسعه آینده در گرو میزان و نحوه بهره گیری از رسانه و فضای رسانه ای است، اظهار داشت: همه می دانیم که در کنار کارکردهای بی شمار و پراهمیت رسانه ها، جنبه تاثیرات منفی را هم نباید نادیده گرفت لذا نیاز به فرهنگ استفاده از رسانه داریم.

وی افزود: به میزانی که صاحبان رسانه‌ها، اهل قلم درست‌تر و متقن‌تر و تاثیرگذارتر می‌نویسند و انعکاس می دهند، به همان میزان ما در رسیدن به توسعه و آینده موفق خواهیم بود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر گفت: امروزه رسانه از انحصار و محدودیت درآمده، توسعه کمی و کیفی رسانه ها این امکان را به عموم و سلایق مختلف داده است که رسانه مورد نظر خود را انتخاب کنند وکانال های کسب خبر و اطلاع یابی را برگزینند.

کاظمی اظهار داشت: به عبارتی می توان گفت امروز هر تلفن همراه یک رسانه است، در کنار اینها آموزش مسوولیت اجتماعی که رسانه ها در آن نقش بسزایی دارند یک ضرورت است.

وی با اشاره به اقدام دولت در ابلاغ آیین نامه قانون و انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: با اجرای این قانون رانت ها کمتر خواهد شد، انحصار اطلاعات از بین خواهد رفت و همه ایرانیان حق دارند اطلاعات مرود نیاز خود را مطالبه کرده و کمتر از ۱۰ روز دریافت کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر بیان کرد: طبق قانون هیچ مرجعی حق ندارد از دادن اطلاعات مورد نیاز مردم که جنبه طبقه بندی ندارد خودداری کند، در این راستا سامانه ملی هم راه اندازی شده است و برای عموم قابل دسترسی است.

کاظمی افزود: دولت تدبیر و امید هم مردم را صاحب حق می داند و قائل به انحصار نیست بلکه قائل به شفاف سازی و مشارکت مردم در امور است.

وی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید قائل به این است که نیاید رانت وجود داشته باشد و امروز فضای رسانه ای تا حدود زیادی به گردش آزاد اطلاعات کمک کرده و اطلاعات را بدون انحصار در اختیار عمومی قرار می دهد پس این هم یکی از مسئولیت های اجتماعی است که رسانه ها در آن پیشتاز هستند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر گفت: رسانه در کنار وظایف خبری و آموزشی، هدایت و راهنمایی وتبلیغی و وظایف سازمان یافته سیاسی به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی آنچه حق مردم است می پردازد.

کاظمی با بیان اینکه چنین نشست هایی باید مستمر باشد از اقدام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نشست ارزشمند و تاثیرگذار و اصحاب قلم و رسانه که در این نشست شرکت کردند قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار