جهانگیری: اغلب مشکلات نتیجه بی توجهی به آینده نگری در تصمیم گیری هاست

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به مشکلات کشورمان، اغلب آنها را نتیجه بی توجهی به آینده نگری در تصمیم ها دانست.

کد مطلب: ۸۰۳۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: اغلب مشکلات نتیجه بی توجهی به آینده نگری در تصمیم گیری هاست

اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در همایش روز جهانی آینده با عنوان ضرورت های آینده نگری در مواجهه با چالش ها که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با اشاره به ابرچالش های موجود کشور گفت: باید آینده پژوهی و آینده نگری را به پشتوانه جدی در سیاست گذاری کشور تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: امروز در حوزه های مختلف از جمله آب، محیط زیست، صندوق های بازنشستگی و تحولات جمعیتی با مشکلاتی رو به رو هستیم که نیازمند توجه به آینده نگری است.

معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: وقتی به مشکلات نگاه می کنیم اغلب آنها ناشی از بی توجهی به آینده نگری در فرایند تصمیم گیری است و گویای این نکته است که به پیامدهای تصمیات خیلی توجه نشده است.

جهانگیری گفت: برخی مشکلات ممکن است کوتاه مدت و برخی بلندمدت باشد که نیازمندیم همواره تصویر کنترل کننده ای از آینده پیش رو داشته باشیم.

در دهه گذشته، آینده نگری در تصمیم ها جایگاهی نداشته است

جهانگیری با اشاره به شرایط کشورهای در دهه گذشته، متذکر شد: در دهه های گذشته آینده نگری در تصمیم گیری، جایگاه ویژه ای نداشته و مسائل روزمره، اصلی ترین مسائل مدیران بوده است.

وی ادامه داد: باید به وضع فعلی و آینده مسائل نسبت به چالش های امروز و از طرف دیگر آینده مطلوب برای کشور و اقدامات مورد نیاز را در زمینه های علوم و فنون پیشرفته و های تک مورد توجه قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: آب، خاک، هوا و جنگل از منابع طبیعی کشورها هستند و حیات کشورها به آن ها بستگی دارد و اگر امروز گفته شود شاخص آب به سمت نابودی می رود کسی نیست که بگوید مانند شاخص تورم نگران کننده نیست چرا که اگر آب نباشد، حیاتی نخواهد بود.

جهانگیری با بیان اینکه مسائل مربوط به حیات جامعه آینده آن تعیین کننده است، گفت: هیچ گاه به منابع و ذخایر آبی نگاه نکردیم و میزان برداشت و جایگزین چقدر متفاوت است و اکنون به حدی از منابع حیاتی زیاد استفاده کردیم که خیلی از مناطق کشور حیاتشان تهدید می شود.

وی گفت: در موضوع هوا نیز این وضعیت وجود دارد و منابع انرژی را به وفور مصرف، به انرژی تبدیل و دود کردیم و امروز برای ایجاد اشتغال با مشکل منابع مواجه هستیم.

جهانگیری یادآور شد: بحث دیگر تحولات جمعیتی است که در آینده کشور تعیین کننده است و نرخ رشد و جنسیت و توزیع جغرافیایی جمعیت آثار بلند مدت در آینده کشور دارد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی دهه 60 کشورمان، اظهار کرد: متولدین دهه 60 در هر مقطعی وارد شدند با مشکل مواجه شدیم از زمان ورود به دبستان تا دبیرستان و دانشگاه و الان هم بحث اشتغال و در آینده موضوع سالمندی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جهانگیری در مورد کیفیت نهادهای مالی و بانک ها و صندوق های بازنشستگی گفت: تصمیمات لحظه ای باعث شده که در برخی موارد منابع بانک ها برگشت داده نشود و تراز مالی بانک ها نشان می دهد که کمتر به سرنوشت سپرده های افراد توجه شده است.

به سرعت باید تغییر سیاست و جهت دهیم

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت صندوق های بازنشستگی افزود: دولت هر سال 160 هزار میلیارد تومان به این صندوق ها کمک می کند تا حقوق بازنشستگانشان را بدهند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی دولت، بیان کرد: مساله دیگر کیفیت ارائه خدمات دولت است، دولت تنها نهاد سیاستگذاری بوده و جایگزین ندارد و اگر کیفیت سیاست گذاری خوب نباشد کشور با سیاست بد اداره می شود.

جهانگیری افزود: اگر بخواهیم همان مسیر را ادامه دهیم معلوم نیست به کجا می رسیم و به سرعت باید تغییر سیاست و جهت دهیم تا آینده را بهتر کنیم.

وی ادامه داد: این طور نیست که هر کدام از مسائل را در یک دوره 5 یا 10 ساله درست کنیم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به موضوع علم و فناوری گفت: فاصله امروز با دنیایی که در ارتباط با فناوری جدید کار می کند فاصله زیادی نداریم و وزارت علوم و تحقیقات می تواند با آینده نگری تحولات این علوم را پیش ببرد.

وی گفت: رسالتی که بر دوش همه صاحبنظران و نخبگان و دلسوزان ایران است در ارتباط با آینده کشور و تهدیدات موجود است که باید بنشینند و به دولت کمک کنند.

معاون اول رییس جمهوری در خاتمه با تاکید بر وجود فرصت های بی نظیر در کشورمان، خاطرنشان کرد: البته فرصت های بی نظیری ایران دارد و هنوز ذخائر نفت و گاز را در اختیار داریم و شرایطی وجود دارد که با نیروی انسانی جوان از مشکلات عبور کنیم و در کنار هم آینده بهتری را ترسیم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار