آسوشیتدپرس بررسی کرد؛

سعودی‌ها خواستار انعقاد قراردادی مشابه برجام شدند!

تهران (پانا) - هیاتی به ریاست وزیر انرژی آمریکا قرار است در هفته جاری برای مذاکرات هسته‌ای با سعودی‌ها به لندن سفر کند؛ این درحالی است که عربستانی‌ها خواستار کاهش محدودیت‌ها در توافق موسوم به توافق ۱۲۳ و انعقاد توافقی مشابه برجام هستند.

کد مطلب: ۸۰۲۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
سعودی‌ها خواستار انعقاد قراردادی مشابه برجام شدند!

به گزارش ایلنا از آسوشیتدپرس، دولت ترامپ مذاکراتی را عربستان سعودی برای یک توافق هسته ای آغاز کرده که بی شک با توافق هسته‌ای اوباما با ایران بی‌ارتباط نیست. میلیاردها دلار برای کمپانی‌های آمریکایی از طریق این توافق به دست می‌آید و این سوال وجود دارد که آیا آمریکا می‌تواند دوست و دشمنش را از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور کند یا نه.

بر اساس این گزارش «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا قرار است در راس هیاتی روز جمعه برای مذاکره با سعودی‌ها به لندن سفر کند. این دیدار به این دلیل انجام می‌شود که نیروگاه‌های عربستان یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را از سر گرفته‌اند و احتمالا تاکنون هیچ محدودیتی برای غنی‌سازی اورانیوم و بازفراوری آن نداشته‌اند و به همین دلیل نیازمند یک توافق همکاری با آمریکایی‌ها هستند.

به گفته مقامات آمریکایی، سعودی‌ها نشان دادند تنها در صورتی با محدودیت‌های توافق هسته‌ای موافقت می‌کنند که توافق هسته‌ای با ایران هم محدودتر شود. توافق‌های جداگانه هسته‌ای با ایران و سعودی‌ها، مقام‌های آمریکایی را در یک موازنه قدرت در خاورمیانه مدرن قرار داده است. سعودی‌ها نسبت به توافقی که توانایی ساخت بمب را از آنها بگیرد در حالی که ایران بر اساس توافق هسته‌ای در یک دهه آینده با ملایمت بیشتری مواجه خواهد شد، راضی نیستند.

بر اساس این گزارش، امروز سعودی‌ها یک درخواست مشخص دارند؛ «اگر ایران می‌تواند اورانیوم غنی کند چرا ما نتوانیم؟» ترامپ نگرانی‌های سعودی‌ها در قبال برجام را بارها منعکس کرده و این توافق را بدترین توافق تاریخ می‌داند. با توجه به اینکه او تهدید کرده در اواسط ماه می از توافق هسته‌ای خارج می‌شود و تعلیق تحریم‌های ایران را برمی‌دارد؛ این مذاکرات برای یک توافق هسته‌ای با سعودی‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تیمی از وزارت خارجه آمریکا که در راس آن «بریان هوک» رییس برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری این وزارت خانه قرار دارد اخیرا دوبار با مقامات اروپایی در لندن و هفته گذشته در پاریس دیدار داشته است. مذاکرات انجام گرفته برای راضی کردن اروپایی‌ها جهت لغو تعلیق تحریم‌های ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران بوده است. دیدار سوم این تیم آمریکایی با اروپایی‌ها در ماه مارس در مونیخ انجام می‌شود.

بر اساس ادعای این گزارش، مقامات آلمانی و فرانسوی این ایده را از آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند. تمرکز آنها برای ایجاد یک توافق مکمل در راستای از بین بردن نگرانی‌های ترامپ در قبال توافق هسته‌ای بدون خروج از این توافق است. در حال حاضر ایران می‌تواند از هزاران سانتریفیوژ استفاده کند و اورانیوم غنی کند ولی سطح غنی‌سازی نباید در سطح اورانیوم غنی شده برای ساخت بمب اتم باشد. در توافق موسوم به «توافق ۱۲۳» کشورهای خارجی می‌توانند فناوری هسته‌ای را از آمریکا خریداری کنند اما این به شرطی است که قبول کنند هیچ غنی‌سازی اورانیوم و فرآوری پلوتونیومی از سوی آنها انجام نگیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جالب اینجاست که توافق هسته‌ای با ایران دست این کشور را در مقایسه با کشورهایی که توافق ۱۲۳ را با آمریکا امضا می‌کنند بازتر گذشته است. دست کم ۲۳ کشور با آمریکا توافقی اینچنینی داشته‌اند که شامل کره جنوبی و آفریقای جنوبی و ویتنام هم هست. امارات هم در سال ۲۰۰۹ وارد توافق ۱۲۳ با آمریکا شد. زمانی که توافق هسته‌ای با ایران نهایی شد سفیر امارات به کنگره آمریکا گفته بود کشورش دیگر هیچ یک از محدودیت‌هایی که پیش‌تر برای غنی‌سازی اورانیوم بر اساس توافق ۱۲۳ داشت را ادامه نمی‌دهد.

آسوشیتدپرس نوشت: «این نگرانی وجود دارد که عدم سر گرفتن توافق هسته‌ای میان عربستان و آمریکا، این کشور را به سمت روسیه و چین به عنوان دو رقیب اصلی آمریکا سوق دهد. کمپانی‌های دولتی هسته‌ای در این کشورها مشتاق ساخت راکتور در عربستان هستند. این کار می‌تواند کنترل آمریکا بر برنامه‌های هسته‌ای عربستان را زیر سوال ببرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار