توضیحات معاون وزیر صنعت درباره ادعای واردات «کود انسانی»

تهران (پانا) - رییس سازمان توسعه تجارت به ارایه توضیحاتی در مورد واردات بیوماس سلولزی گرانول (گل و لای فاضلاب) پرداخت و گفت: پس از یک بار واردات این کالا هم‌اکنون شرکت دانش‌بنیان واردکننده این کالا از واردات آن بی‌نیاز شده و در حال حاضر بیوماس سلولزی گرانول در کشور تولید می‌شود.

کد مطلب: ۸۰۲۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات معاون وزیر صنعت درباره ادعای واردات «کود انسانی»

به گزارش شاتا ،عبدالوهاب سهل آبادی «رییس خانه صنعت و معدن» هفته گذشته در مراسم پانزدهمین جشنواره تولیدملی - افتخار ملی از واردات ۱۶۰ تن «کود انسانی» از ترکیه خبر داد.

پس از مطرح شدن این موضوع مجتبی خسروتاج «رییس سازمان توسعه تجارت» توضیحاتی در این باره ارایه کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: یک شرکت دانش بنیان با نام «گروه صنعتی و پژوهش فرهیختگان زرنام (سهامی عام)» اقدام به واردات این کالا کرده است.

خسروتاج افزود: براساس توضیحات این شرکت دانش بنیان کالای مذکور برای شرکت تصفیه خانه صنعتی دانش بنیان وارد شده است.

وی بیان کرد: مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صنعت و تجارت در خصوص واردات بیوماس سلولزی گرانول توضیحاتی از واردکننده این کالا خواسته که طی آن، واردکننده اعلام کرد که این شرکت تصفیه‌خانه صنعتی دانش‌بنیان مدرن را که در نوع خود بی‌نظیر است، برای اولین بار در کشور احداث کرد که جهت خوراک اولیه این تصفیه‌خانه، بیورآکتورهای موجود نیاز به «بیوماس سلولزی گرانول باکتری» داشته‌اند که به مقدار ۳۰۰ تن ثبت سفارش شد و حدود ۱۸۰ تن آن وارد کشور شد.

خسروتاج اضافه کرد: واردکننده در ادامه توضیح داده که دیگر نیازی به واردات نخواهند داشت و اکنون کشور در زمره تولیدکنندگان «بیوماس گرانول باکتری» ارزشمند قرار دارد و آمادگی تأمین این گرانول باکتری در سطح کشور برای سایر تصفیه‌خانه‌ها و همچنین صادرات به سایر کشورهای منطقه را دارد.

وی گفت: در ثبت سفارش اول که شرکت ایران مایه در مورخ ۱۳۹۳.۰۱.۲۱ اقدام به ثبت سفارش این کالا با کد تعرفه ۳۸۲۵۲۰۰ با عنوان لجن بی‌هوازی که در تصفیه خانه کارخانه مصرف می‌شود، کرده است ثبت سفارش منجر به واردات نشده است.

اما مورد دوم که ثبت سفارش با همان کد تعرفه ۳۸۲۵۲۰۰ با عنوان بیوماس سلولزی جهت استفاده در تصفیه خانه‌های مدرن در تاریخ ۱۳۹۴.۱۰.۰۳ انجام شده است منجر به واردات ۱۸۰ تن از این کالا در سال ۹۵ شده است.

همچنین خسروتاج اضافه کرد: براساس توضیحات شرکت وارد کننده راکتورهای EGSB نسل پیشرفته سیستم‌های تصفیه فاضلاب هستند و مزایای این فرایند، سرعت بیشتر جریان رو به بالا در رآکتور و در نتیجه سرعت تصفیه بالاتر است که در اثر تماس مؤثر فاضلاب با بیوماس گرانول باکتری‌ها باعث تصفیه فاضلاب با راندمان بیشتر می‌گردد.

بنابر این گزارش، بر اساس توضیحات ارایه شده از سوی شرکت وارد‌کننده،‌ مزیت این رآکتور نسبت به تصفیه‌خانه‌های معمولی قابلیت پذیرش بار COD بالاتر در جریان ورودی در سطح اشغال و فضای کمتری است، در صورتی که راندمان تصفیه فاضلاب و تولید راندمان زیستی که یک نوع انرژی تجدیدپذیر است خیلی بیشتر می‌شود. بیوماس گرانول باکتری به عنوان موتور محرک مجموعه محسوب می‌شوند که مواد موجود در فاضلاب را به عنوان غذا مصرف می‌کنند. لذا این بیوراکتور به همراه گرانول باکتری مذکور می‌تواند یک نقش‌آفرینی عالی در تصفیه فاضلاب ایجاد کند و نهایتاً مقدار قابل توجهی بیوگاز تولید کند.

توضیحات شرکت واردکننده حاکی است، با توجه به اینکه اولین راکتور بی‌هوازی EGSB در ایران جهت تصفیه فاضلاب نصب و راه‌اندازی شده است و با توجه به عدم وجود گرانول باکتری‌ها که وظیفه پساب و بیوگاز را در راکتور به عهده دارند، باید برای بار اول از خارج کشور این ماده وارد می‌شد، ولی خوشبختانه با توجه به تکثیر این نوع باکتری‌ها، پس از این کشور جهت تأمین این مورد خودکفا شده است و قابل ذکر است با توجه به مزایای این نوع روش، تصفیه فاضلاب، کارخانجات دیگری از ایران در شرف استفاده از این روش هستند.

با این وجود پیش از این سازمان توسعه تجارت به به تکذیب ادعای مطرح شده پرداخته و اعلام کرده بود که این سازمان به عنوان مسئول ثبت سفارش کالا طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه ثبت سفارش واردات برای این ردیف تعرفه یعنی گل و لای فاضلاب نداشته است.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود که شماره تعرفه ذکر شده در برخی رسانه‌ها مربوط به گل و لای فاضلاب است که به معنی واردات کود انسانی نیست و در صنایع شیمایی کاربرد دارد، با این وجود برای این ردیف تعرفه طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ هیچگونه ثبت سفارشی انجام نشده است و بنابراین وارداتی صورت نگرفته است.

در این خصوص گمرک هم اعلام کرد که براساس سیستم طبقه‌بندی بین‌المللی کالایی (HS) اساسا کالایی تحت عنوان کود انسانی در ردیف‌های تعرفه‌ای طبقه‌بندی کالایی وجود ندارد و در جداول تعرفه‌ای کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان نیز کالایی با عنوان کود انسانی ذکر نشده است.

گمرک ایران در مورد موضوع واردات کالایی تحت عنوان «گل و لای فاضلاب» در ردیف تعرفه‌ای ۳۸۲۵۲۰۰۰ با ارائه توضیحات بیشتر اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵ کالایی تحت عنوان گل و لای فاضلاب با مجوز ثبت سفارش توسعه تجارت از ترکیه وارد کشور شده که این کالا پس از اخذ مجوزهای قانونی از جمله مجوز سازمان محیط زیست از سوی یک شرکت دانش بنیان به گمرک اظهار و پس از پرداخت کلیه وجوه متعلقه وتشریفات قانونی از گمرک ترخیص شده است.

گمرک در این توضیحات بیان کرد: مشخصات کامل این کالا بیوماس سلولزی جهت استفاده در تصفیه خانه‌های مدرن بوده و به وسیله ایزوتانک‌های مخصوص واگنی حمل و وارد کشور شده است. براساس اسناد تجاری موجود، این مواد کاربردهای تصفیه خانه‌ای مربوط به دانش فنی فرآوری پس آب‌ها را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار