در گفت‌وگو با پانا

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن مطرح کرد:‌ معارضان، وارثان  و ملک‌های مشارکتی مهمترین معضلات اجرای طرح بازآفرینی شهری

تهران (پانا) - بخش‌خصوصی به دلیل توجیه نداشتن سرمایه‌گذاری در طرح بازآفرینی شهری، هنوز رغبت چندانی برای ورود نشان نداده است.تردیدها تا آنجاست که انبوه‌سازان مسکن می‌گویند حتی مطمئن نیستند نرخ سود تسهیلات در این طرح شش درصد باشد.

کد مطلب: ۸۰۲۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن مطرح کرد:‌ معارضان، وارثان  و ملک‌های مشارکتی  مهمترین معضلات اجرای طرح بازآفرینی شهری

این تردید از آنجا ناشی می‌شود که با توجه به آنکه 10 درصد از سود این تسهیلات قرار است از سوی دولت ارایه شود تا زمان ارایه باید این سود از سوی انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران پرداخت شود.

انبوه‌سازان به تجربه‌های گذشته در بازسازی بافت‌های فرسوده اشاره می‌کنند و می‌گویند اگر قرار است این طرح متفاوت از شرایط طرح‌های گذشته اجرا شود باید مشورت‌های بیشتری صورت گیرد.

محمد‌علی ربانی عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن درگفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ معارضان، وارثان و ملک‌های مشارکتی یکی از مهمترین معضلات در اجرای طرح بازآفرینی شهری و بازسازی بافت‌های فرسوده هستند و تا زمانی که بسته‌ سرمایه‌گذاری برای انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران مشخص نشود، رغبتی به سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده انجام نخواهد شد.

ربانی عنوان کرد:‌ باید ابتدا تملک‌ها ازسوی دولت صورت بگیرد و با رفع معارضان عرصه برای فعالیت و سرمایه‌گذاری انبوه‌سازان فراهم باشد تا بتوان گفت طرح بازسازی بافت‌های فرسوده مسیر دیگری را به غیر از آن چیزی که تاکنون سپری کرده است، طی خواهد کرد.

عقیم‌ماندن طرح بازآفرینی شهری با گره‌زدن آن به حضور شهرداری‌ها

عضو انجمن انبوه‌سازان اظهار کرد:‌ در این طرح سه وجه تعیین شده است که شامل انبوه‌سازان یا توسعه‌گران، شهرداری‌ها و بانک‌ها می‌شود. در بخش تامین مالی این طرح از سوی بانک‌ها مشکلی وجود ندارد اما اگر طرح را به شهرداری‌ها گره بزنیم از آنجا که دولت حاکمیتی بر شهرداری ندارد، نمی‌تواند الزامی به آنها داشته باشد.

وی افزود:‌ ورود شهرداری‌ها و مشارکت آنها در طرح بازآفرینی شهری موجب عقیم‌ماندن طرح بازآفرینی شهری خواهد شد.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد:‌ به طور قطع دولت باید از نظرات بخش‌خصوصی و انبوه‌سازان در اجرای این طرح بهره بگیرد. حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد که اگر به‌‌ آن توجه نشود این طرح در ادامه مسیر با سرنوشت روشنی همراه نخواهد شد.

ربانی تصریح کرد: ورود شهرداری‌ها به اجرای این طرح ممکن است نتیجه و سرنوشتی همانند آنچه را پلاسکو از سرگذراند، تکرار کند. متاسفانه با گذشت یک سال از حادثه پلاسکو اقدام عملی و اجرایی چندانی با وجود حساسیت این طرح و نگرانی از بابت اشتغال شاغلان پیشین آن انجام نشده است. شهرداری، بنیاد و اداره اوقاف هریک دیگری را مسئول تاخیر در بازسازی پلاسکو می‌دانند و بخش‌خصوصی نیز تجربه خوشایندی از کار با شهرداری‌ها ندارد.

وی اضافه کرد:‌ مدیریت واحدی برای ساماندهی امور اجرایی آن طرح وجود ندارد و بسیاری از کسبه پلاسکو که مقرر بود تسهیلات دریافت کنند نیز موفق نشده‌اند تسهیلات پیش‌بینی شده در طرح را دریافت کنند.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد:‌ شهرداری‌ها زمین‌هایی را دربافت‌های فرسوده در اختیار دارند اما در واگذاری زمین‌ها به بخش خصوصی و توسعه‌گران طرح قطعا مشکلاتی وجود دارد.

وی تاکید بر اینکه در طرح بازآفرینی شهری با توسعه‌گران و انبوه‌سازان به عنوان یکی از اضلاع این مثلث هیچ مشورتی صورت نگرفته است، افزود:‌ آنها حتی نمی‌دانند انبوه‌سازان قرار است با چه شرایطی وارد سرمایه‌گذاری شوند. بنابراین تا زمانی که بسته سرمایه‌گذاری تعیین نشود و خیال سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان از ارایه مجوزهای آب، برق، گاز، مخابرات و سایر خدمات و زیرساخت‌ها راحت نباشد، انبوه‌سازان رغبتی ندارد تا بخواهند خود را درگیر با مردم، ادارات ثبت و شهرداری‌ها بکنند.

گام اول رفع معارضان و تعیین تکلیف ملک‌های دارای مشکلات تملکی است

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد:‌ 140 هزار بافت فرسوده در کشور وجود دارد و اگر در نقاطی خارج از محدود‌ه‌های شهری برای آنها مسکن ساخته شود تمایلی به مهاجرت از این بافت‌ها را نخواهند داشت و بهترین راهکار این است که مشکلات ثبتی و تملکی در این بافت‌ها حل شود.

وی با بیان اینکه محله سیروس نمادی از طرح بازسازی بافت‌های فرسوده است، تصریح کرد:‌ مشوق‌ها این است که بانک مسکن 50 میلیون تسهیلات 6 درصدی ارایه می‌دهد که 10 درصد یارانه تسهیلاتی است که دولت باید ارایه دهد اما ممکن است دولت این یارانه را با تاخیر زیاد بدهد بنابراین نرخ سود تسهیلات برای انبوه‌سازان ممکن است در این طرح تا 18 درصد باشد.

عشایری، رئیس سازمان شرکت مادرتخصصی عمران بهسازی شهری ایران، در تشریح برنامه‌های دولت برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد به مدل زمین صفر اشاره کرده و گفته است مدل اقتصادی برنامه یادشده این است که برای زمین هیچ گونه ارزش‌گذاری اولیه انجام نمی‌شود. به گفته او، زمین در یک فضای رقابتی در اختیار توسعه‌گران قرار می‌‌گیرد و آنها قیمت پیشنهادی ساخت را به شرکت عمران و بهسازی خواهند داد.

وی افزوده است:‌ کسی که کمترین قیمت پیشنهادی را بدهد برنده فعالیت در آن محله خواهد شد. پس از اینکه پروژه به اتمام رسید مطالبه توسعه‌گر از ما، میزان هزینه‌ صرف‌شده به اضافه ۱۸ درصد سود خواهد بود.

عشایری در این باره گفته است: قیمت کارشناسی خانه‌ای که ساخته شده را تعیین می‌کنیم و بر اساس هزینه‌ای که توسعه‌گر کرده به اضافه ۱۸ درصد به او پرداخت می‌کنیم. مابقی اگر چیزی باقی ماند برای دولت است اگر هم چیزی نماند ما به هدف خود که ارتقای کیفیت محله است رسیده ایم. اگر هم توسعه‌گران اضافه بر ارزش ریالی پروژه هزینه کرده باشند ما به صورت نقد یا غیرنقدی از اراضی دیگر خود به آنها پرداخت خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری برای حمایت از توسعه گران میزان سود وام را از ۸ درصد صندوق پس انداز یکم به ۶ درصد کاهش داد. در کل کشور حدود ۱۴۱ هزار هکتار در ۵۴۳ شهر در هزار و ۷۰۰ محله بافت ناکارآمد وجود دارد که براساس برنامه‌های اعلام شده این طرح در سه‌گونه محله بافت‌های تاریخی، بافت‌های ناکارآمد میانی یا همان بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای برنامه‌ریزی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار