تطمیع و توطئه راهکارهمیشگی سعودی‌ها

صباح زنگنه،کارشناس مسائل خاورمیانه

عربستان مدتی است تلاش می‌کند همچنان بر انتخابات لبنان و عراق تأثیرگذار باشد. این اقدامات با هدف تضعیف احزاب لبنانی و عراقی و تقویت نیروهای وابسته به عربستان صورت می‌گیرد. مقامات سعودی این اقدامات را از طریق اعمال فشار به نیروهای نزدیک به خود به منظور ایجاد ائتلاف‌هایی در داخل این دو کشور و تلاش برای تأمین نیازهای مالی این گروه‌ها در لبنان انجام می‌دهند و از همین رو نگاهی ویژه به ائتلاف چهاردهم مارس در لبنان دارند.

کد مطلب: ۸۰۲۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد

مقامات سعودی در تلاش هستند سران احزاب حاضر در این ائتلاف از جمله سمیر جعجع را به عربستان دعوت کنند. از سوی دیگر برآنند مجددا سعد حریری را به عربستان دعوت کنند. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که بعید به نظر می‌رسد حریری خاطره دو ماه بازداشت خانگی در ریاض را به این زودی به فراموشی بسپارد. اما به هر حال سعودی‌ها سعی خواهند کرد در صورت نپذیرفتن دعوتشان از سوی حریری،‌ او را وادارند تا نسبت به همکاری با ائتلاف و سران قبایل و عشایر و مناطق اهل سنت لبنان فعال‌تر برخورد کند .

به همین خاطر درصددند نیازهای مالی او را برای همکاری با این گروه‌ها تأمین کنند. سعودی‌ها همچنین در تلاشند با اقداماتی مثل برگزاری جلسات،‌ کنفرانس‌ها، سخنرانی و دادن هدیه، مجموعه‌های هماهنگ با خود را برای حضور فعال‌تر در انتخابات ترغیب کنند. همچنین اقدام بعدی عربستان تطمیع و فعال کردن رسانه‌های گروهی در لبنان و رسانه‌های عرب زبانی است که بتوانند روی فضای سیاسی این کشور تأثیرگذار باشند .

مجموعه این فعالیت‌ها نشان می‌دهد سعودی‌ها برنامه‌ای گسترده برای آینده لبنان دارند و در پی آن هستند تا ضمن تماس با کشورهایی مثل فرانسه و آمریکا که منافعی در لبنان دارند و از سویی دیگر تماس‌های محرمانه با رژیم اشغالگر قدس، هماهنگی لازم را برای اعمال جنگ روانی علیه لبنان به‌عمل آورند. مقامات سعودی با این جنگ روانی سعی خواهند کرد مردم لبنان را از احتمال یک حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان نگران کنند و به این ترتیب احیاناً بتوانند چند درصدی از آرای افراد مردد را به طرف گروه چهاردهم مارس بکشاند. این اقدامات البته سابقه هم داشته ولی به نظر می‌آید برای مردم لبنان و مقامات لبنانی ناپخته و مضر بودن آنها آشکار شده باشد‌. مهم‌ترین ضرورت در شرایط کنونی برای لبنان حفظ اجماع ملی در حفاظت و حمایت از منابع گازی این کشور در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل لبنان است. مسئولان لبنانی بر حفظ بلوک‌های گازی یک تا 10 اصرار دارند .

این درحالی است که رژیم اشغالگر قدس نیز با توجه به این که بلوک گازی شماره 9 در نزدیکی مرز فلسطین اشغالی قرار دارد، سعی می‌کند آن را از لبنان جدا کند. بنابراین لبنان در برابر یک تقابل جدی قرار گرفته و متأسفانه عربستان سعودی و برخی دولت‌های عرب به جای حمایت از لبنان جهت رسیدن به منافع ملی و حفظ ثروت ملی این کشور تلاش می‌کنند به اختلافات داخلی در لبنان دامن بزنند. مردم لبنان به‌وضوح می‌دانند که در مقابل دو موضوع اساسی؛ یکی حفظ منابع و ثروت ملی و دوم حفظ آرامش و وحدت مردم قرار دارند و با چنین ذهنیتی باید در یک انتخابات پرشور و ملی حضور به هم رسانند .

منبع:جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار