هشتم اسفندسالروز درگذشت ملاهادی سبزواری

اسلامشهر (پانا)-در میان حکمای ایرانی که نامشان بر تارک فقه، فلسفه، حکمت و شعر می‌درخشد، نام ملاهادی سبزواری از جایگاه ویژه برخوردار میباشد.

کد مطلب: ۸۰۲۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
هشتم اسفندسالروز درگذشت ملاهادی سبزواری

به گزارش پانا شهرستانهای تهران ،هادی بن مهدی سبزواری مشهور به حاج ملاهادی سبزواری درسال ۱۲۱۲ هجری،قمری ودر شهرسبزوار متولدشد.

وی هشت سال بیشتر نداشت که به جمع محصلان علوم مقدماتی پیوست و در اوان نوجوانی،‌ صرف و نحو عربی را فراگرفت و دیری نگذشت که به جلسات درس‌های بالاتر راه یافت و برای ادامه تحصیل، راهی حوزه علمیه مشهد شد و ده سال در آن شهر اقامت گزید.

ملاهادی در حوزه اصفهان نیز حضور یافت و هنگامی‌که عازم سفر حج بود، از راه اصفهان گذر ‌کرد و چون هنوز موسم این مراسم، فرانرسیده بود، مدتی در این شهر ماندو در حوزه پررونق اصفهان آن زمان، استادانی از جمله ، حاج شیخ محمدتقی مؤلف هدایة المسترشدین و حاج محمدابراهیم کلباسی صاحب اشارات الاصول و آیت‌الله ملأ اسماعیل کوشکی، محفل درس و بحث علمی داشتند.

وی در مجلس درس بزرگان شرکت جست و مدتی به درس مجلس آیت‌الله کوشکی رفت و احساس کرد این درس برایش چون گمشده‌ای گران‌قیمت بوده که اکنون بدان دست‌یافته است.

بیان شیوا و عمق معلومات استاد، وی را هرروز شیفته‌تر می‌کرد، از همین رو تصمیم گرفت، سفر حج خود را به سفر در سلوک دانش و معارف بدل کند و در اصفهان ماندگار شود.

سفر ملاهادی به هشت سال اقامت در اصفهان انجامید و او در این مدت، خود را به زیور دانش و معارف آراست و به برکت بزرگان آن سامان افق‌های جدیدی در علم حکمت، فرا راهش گشوده شدو پس از آن ملأ هادی در سال ۱۲۴۲ه. ق به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد.

حکیم سبزواری پس از هفتادسال زندگی در عصر روز بیست و هشتم ذی‌الحجه سال ۱۲۸۹ هجری، قمری دار فانی را وداع گفت.

شایان ذکر است ،ثمره عمر پربرکت حکیم سبزواری انتشار کتب و رسالات متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:منظومه و شرح منظومه سبزواری، دیوان حاج ملأ هادی، اسرار الحکمة فی المفتتح المختتم،شرح فارسی بر برخی از ابیات مثنوی مولانا، حاشیه بر اسفار اربعه ملاصدرالدین شیرازی و.... .

/خبرنگار:سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار