در پاسخ به پانا و در واکنش به ادعای غرب

قاسمی: مذاکره‌ای با اروپا درباره سیاست‌گذاری منطقه‌ای جمهوری اسلامی نداریم

امیدواریم قطعنامه جدید شورای امنیت بتواند آتش‌بس را در همه جای سوریه برقرار کند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعای توافق ایران و اروپا برای مذاکرات منطقه ای، هر گونه مذاکره‌ با دیگر کشورها درباره مسائل منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تکذیب و اعلام کرد که ایران را کشور مستقلی است و خودش در مورد سیاست‌های منطقه‌ای، چگونگی روابط با همسایگان و سایر کشورهای جهان تصمیم می‌گیرد.

کد مطلب: ۸۰۱۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی: مذاکره‌ای با اروپا درباره سیاست‌گذاری منطقه‌ای جمهوری اسلامی نداریم

بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره کشتار در غوطه شرقی سوریه و موضع ایران گفت: موضوع سوریه این است که بازیگران زیادی وجود دارند و این درگیری ها ادامه دارد و خوشایند هیچ انسانی نیست که در هیچ کجای دنیا شاهد تلفات این چنینی باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم قطعنامه جدید بتواند آتش‌بس را در همه جای سوریه برقرار کند و اجازه دهد کمک های بشردوستانه به همه جای سوریه برسد.

این مقام مسئول در وزارت امورخارجه یادآور شد: اقدامی که از ابتدا مورد نظر جمهوری اسلامی بوده است، موضوع تنها در دمشق نیست و در غوطه شرقی و سایر مناطق ادامه دارد و امیدواریم که آتش‌بس بتواند در همه سوریه برقرار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال پانا درباره ادعای رسانه های غربی درباره توافق اروپا با وزیر امور خارجه ایران برای مذاکره درباره موضوعات منطقه با ایران و اینکه دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه با همتایان اروپایی درباره یمن اولین دور مذاکرات در این راستا بوده است، گفت: ما پیرامون همه مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، جهانی و دو جانبه با همه کشورها تلادل نظر و رایزنی داریم و اگر این رفت و آمدهای سیاسی بین مقامات را از دیپلماسی بگیرید چیزی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: مشکلی با تبدل نظر با هیچ کشوری نداریم و می توانیم با اروپا همچون گذشته این گفت‌و‌گوها را داشته باشیم و ادامه دهیم و رایزنی های وثمربخشی برای دو طرف داشته باشیم.

قاسمی تاکید کرد: اما اگر مفهوم بیان این است که ایران در برخی از موضوعات که قبلا اعلام کرده بود با دیگر کشورها در این باره مذاکراتی نخواهد داشت، مذاکره کند این امر کما فی السابق است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مذاکره‌ای با دیگر کشورها درباره مسائل منطقه‌ای جمهوری اسلامی نداریم، کشور مستقلی هستیم و در مورد سیاست‌های منطقه‌ای، چگونگی روابط با همسایگان و سایر کشورهای جهان خودمان تصمیم می‌گیریم.

او خاطرنشان کرد: این موضوع با رایزنی و تبادل نظر متفاوت است و نباید تعریف این موضوعات را دارای مرز مشترک هستند اشتباه گرفت، باید دقت داشت که تفاهم و رایزنی با مذاکره در خصوص سیاست‌های یک کشور متفاوت است.

انگلستان از ساز و کارهای بین‌المللی برای کمک به متجاوز استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت علیه ایران که امروز به رأی گذاشته می‌شود نیز گفت: در سفر معاون وزیر امور خارجه به لندن فرصتی داشتیم تا پیرامون مسائل دو جانبه جهانی، بین‌المللی و منطقه ای رایزنی داشته باشیم‌، این رایزنی‌ها در راستای قراری است که به صورت دوره‌ای بین ایران و انگلستان برگزار می‌شود.

بهرام قاسمی با اشاره به اینکه در این سفر درباره یمن صحبت کردیم، بیان کرد: به دلیل وخامت شرایط یمن و وضعیت ناهنجار مردم این کشور و محاصره و تجاوز غیر انسانی و ناعادلانه در مورد برخی کشورهای منطقه گفت‌و‌گو انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم از هر فرصتی برای گفت‌و‌گو درباره این بحران‌ها استفاده کنیم.

قاسمی گفت: این به معنای آن نیست که انگلستان سیاست خود را دنبال نکند. رفتاری ناصادقانه از انگلستان می‌بینیم که با وجود آنکه برای حل بحران یمن تلاش می کند از ساز و کارهای بین‌المللی برای کمک به متجاوز استفاده می‌کند.

اینکه نازنین زاغری گروگان رابطه مالی ایران و انگلیس است فرافکنی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای همسر نازنین زاغری و نامه ای که معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نوشته است، گفت: همان‌طور که خودتان نیز اشاره کردید این سخنان ادعاست. بحث خانم زاغری یک بحث حقوقی و قضایی است. ایشان در قوه قضاییه ایران محکوم شده‌اند و اکنون دوره محکومیت خود را طی می‌کنند.

بهرام قاسمی با بیان اینکه او فردی دو تابعیتی است و از نظر ایران چنین موضوعی به رسمیت شناخته نمی‌شود، تصریح کرد: موضوع نازنین زاغری ربطی به وزارت امور خارجه و دیگر مسائل مربوط به رابطه ایران و انگلیس ندارد و یک موضوع خاص است.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه وزارت خارجه دخالتی در پرونده وی ندارد، بیان کرد: این نوع فرافکنی‌ها از جمله اینکه خانم زاغری گروگان رابطه مالی ایران و انگلیس است نادرست است و این سخنان شاید ناشی از عدم شناخت رابطه ایران و انگلیس و همچنین سیستم قضایی و سیاست خارجی ایران باشد.

ایران از برجام بهره برده است

قاسمی در واکنش به سوال خبرنگاری که مدعی بود آقای عراقچی گفته برجام هیچ سودی برای ما نداشته است، تصریح کرد: من اصل صحبت‌های آقای عراقچی را ندیده‌ام بنابراین نمی‌توانم در این ارتباط قضاوت کنم. ما در برجام منافع زیادی داشتیم و بهره زیادی بردیم اما با کارشکنی آمریکا مواجه بودیم. همه اعضای 1+5 تلاش کردند به آمریکا فشار بیاورند که این اقدام مغایر با قوانین سازمان ملل متحد را انجام ندهد .

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه ‌درباره‌ ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در حوزه خلیج‌فارس تصریح کرد: ما امیدواریم که بتوانیم همسایگان‌مان را به این ایده و تلاش برای تحقق آن نزدیک کنیم. منطقه ما برای رسیدن به امنیت و ثبات نیازمند انجام حرکت جمعی از سوی کشورهای منطقه است،در این منطقه شاهد درگیری‌ها و خشونت‌ هستیم و دیگر منطقه نمی‌تواند درگیری‌های بیش از این را تحمل کند. در همین چارچوب کشورهای منطقه باید با همکاری با یکدیگر به راهکاری دست پیدا کنند تا بتوانند با انجام کاری هماهنگ مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را برطرف و برای آن چاره‌اندیشی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری‌های عربستان و آمریکا در موضوع هسته‌ای گفت: من در جریان جزئیات مکانیزم‌های توافقات و همکاری‌های دو کشور در حوزه هسته‌ای به صورت دقیق نیستم ولی باید بیشتر این موضوع را به نوعی طنز دانست چرا که عربستان از توانمندی و زیرساخت‌های مهندسی و انسانی لازم در این زمینه برخوردار نیست و باید توجه داشت هر چیزی را نمی‌توان با دلار خرید و نگهداری کرد، موضوع مورد اشاره موضوع حساسی است. این موضوع مورد رصد و توجه ماست،‌باید در این زمینه صبر کرد و شاید این سخنان و اخبار در یک فضای روانی و تبلیغات خاصی مطرح می‌شود.

سفر لودریان در دستورکار است و به زودی انجام می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره سفر لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه این سفر در دستورکار است و به زودی انجام می‌شود، به تاریخ دقیق این سفر اشاره ای نکرد و افزود: موضوعات بسیاری در دستورکار دو کشور است و همکاری‌های اقتصادی روند رو به رشدی را طی می کند.

موضع ایران درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس کاملا مشخص است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اعلام مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در ماه می سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل می‌کنند و آیا کشورهای اسلامی در این زمینه به غیر از برگزاری نشستی که در استانبول برگزار شد اقدام دیگری انجام خواهند داد یا نه؟ گفت:‌ مواضع ایران در مورد موضوع فلسطین، رژیم اشغالگر قدس و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس کاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه رایزنی‌ها و تماس‌هایی را با کشورهای اسلامی داشته‌ایم و داریم، افزود: متاسفانه این موضوع نیز یکی از سیاست‌های غلط آمریکاست و این کشور در آینده تاوان این سیاست‌های غلط را می‌پردازد.

قاسمی با بیان اینکه متاسفانه با نابخردی در تصمیمات آمریکا در اینگونه مسائل مواجه هستیم، گفت: مقابله با اینگونه تصمیمات نیاز به اجماع جدی در جهان اسلام دارد و ما امیدواریم جهان اسلام حرکت بسزایی را در این زمینه انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار