رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی تشریح کرد

سازوکار جدید برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس دانش‌آموزی و شوراهای زیرمجموعه

تهران (پانا) - دبیر ستاد مرکزی انتخابات نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور با توجه به ابلاغ شیوه نامه انتخابات نهمین دوره انتخابات مجلس دانش آموزی کشور و شوراهای دانش آموزی منطقه ناحیه شهرستان و استان از سوی وزیر آموزش و پرورش، سازوکار جدید تشکیل مجلس دانش‌آموزی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۰۱۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
سازوکار جدید برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس دانش‌آموزی و شوراهای زیرمجموعه

زهرا پناهی روا، رئیس دبیرخانه و دبیر ستاد مرکزی انتخابات نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور در گفت‌وگو با پانا گفت: در اجرای ماده ۳ آیین نامه مجلس دانش آموزی مصوبه ششصد و هشتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، شیوه نامه نهمین دوره انتخابات مجلس دانش آموزی از سوی مقام عالی وزارت به کلیه استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: در روند تدوین و بازیگری شیوه نامه دستورالعمل انتخابات از تجارب دوره‌های قبلی و نظر کارشناسی استان‌های درباره نقاط قوت و ضعف دستورالعمل پیشین ما نهایت استفاده را کرده‌ایم.

رئیس دبیرخانه و دبیر ستاد مرکزی انتخابات نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چگونه مجمع دانش آموزی منطقه به ناحیه شهرستان و استان شکل می‌گیرد؟ افزود: طبق شیوه نامه و دستورالعمل اجرایی نهمین دوره انتخابات مجلس دانش آموزی و شوراهای دانش آموزی مدارس بر اساس بخشنامه و دستورالعمل ارسالی اداره کل فرهنگی هنری معاونت پرورشی و فرهنگی، از در مدرسه یک دانش آموز که در دوره متوسطه اول و دوم به منطقه، ناحیه یا شهرستان معرفی می‌شود و با حضور دانش آموزان منتخب مدارس مجمع عمومی شورای دانش آموزی منطقه، ناحیه یا شهرستان تشکیل می‌شود. در ادامه از میان نامزدها ۱۱ نفر دانش آموز دختر و ۱۱ نفر دانش آموز پسر که حائزین بالاترین آراء باشند، شورای دانش آموزی منطقه/ناحیه و شهرستان را تشکیل می‌دهند. حائزین بالاترین آراء به عنوان رئیس، نایب رئیس و منشی انتخاب می‌‌شوند که این سه دانش آموز طی ابلاغی به‌عنوان مشاور رئیس منطقه، ناحیه یا شهرستان به شمار می‌روند و مسئولان محترم ذی‌ربط در برنامه‌ریزی، فعالیت‌ها از دیدگاه‌های این دانش‌آموزان بهره‌ می‌گیرند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند شکل گیری انتخابات در استان نیز گفت: اعضای شوراهای دانش آموزی منطقه، ناحیه یا شهرستان طبق جمعیت دانش‌آموزی آن منطقه، افراد منتخب خود را به‌صورت مکتوب به مجمع شورای عمومی استان معرفی می‌‌کنند در مجمع عمومی استان پس از استماع نظرات و برنامه‌های یکدیگر از بین نامزدها، اعضای شورای دانش‌آموزی استان انتخاب می‌‌شود.

پناهی روا افزود: در تمامی مراحل، جلسات به‌صورت تفکیک جنسیت برگزار می‌‌شود. دانش‌آموزان در این مرحله از میان اعضای شورای دانش‌آموزی سه نفر را به‌عنوان رئیس، نایب رئیس و منشی انتخاب می‌کنند، این دانش آموزان نیز طبق ابلاغی به‌عنوان مشاوران دانش آموزی مدیر سازمان دانش آموزی استان انتخاب می‌کردند تا در فعالیت‌های دانش‌آموزی و برنامه‌های استان از نظرات ایشان بهره‌گیری شود.

رئیس دبیرخانه و دبیر ستاد مرکزی انتخابات نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور در مورد برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس دانش آموزی نیز خاطرنشان کرد: از میان شورای دانش آموزی استان حائزین بالاترین آرا، که دارای شرایط و ویژگی‌های نمایندگی باشند، به‌عنوان نماینده منتخب مجلس دانش‌آموزی به دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی معرفی می‌شوند و پس از بررسی مدارک اعتبارنامه آنان از سوی رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی صادر می‌‌شود.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس دانش‌آموزی از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان به مدت دو سال از زمان انتخابات در سطح استان به‌عنوان مشاوران دانش‌آموزی مدیر کل استان منصوب و زمینه بهره‌گیری از نظرات مشورتی و حضور این دانش آموزان در جلسات مجلس دانش آموزی و جلسات استانی فراهم می‌‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اهداف مجلس دانش‌آموزی چیست؟ افزود: مجلس دانش‌آموزی نهادی صنفی و مشورتی است که به‌منظور تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان و با بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادهای دانش‌آموزان در اصلاح قوانین و مقررات و همچنین طرح و برنامه‌های مرتبط با آنان گام بر می‌دارد. نمایندگان مجلس دانش‌آموزی منتخبان دانش‌آموزان کل کشور هستند. مجلس دانش‌آموزی ۱۵۰ نماینده دارد. دو نفر از دانش‌آموزان استانی دو نفر دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور و چهار نفر از دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی در این مجلس عضوند.

پناهی روا گفت: انتخابات مجلس دانش‌آموزی با تشکیل ستاد مرکزی انتخابات جهت برنامه ریزی و اجرا و نظارت بر امر انتخاباتی سالم و پرشور تشکیل می‌گردد و مهمترین وظایف این ستاد تمهیدات بر برگزاری انتخابات در مراحل منطقه، ناحیه،شهرستان و استان ، تعیین سهمیه هر استان در مجلس دانش آموزی با حمایت جمعیت دانش‌آموزی کشور، تاییدصحت و عدم صحت انتخابات شوراها در استان و مجلس دانش‌آموزی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار