رئیس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی: حال که توانستیم جلوی شبه‌کنکورها را بگیریم باید از ایجاد شبه‌آزمون‌ها نیز جلوگیری کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از ایجاد انواع شبه‌کنکورها برای شناسایی استعدادها به بهانه نبود صلاحیت لازم در معلمان برای ارزیابی دانش‌آموزان انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۰۱۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی: حال که توانستیم جلوی شبه‌کنکورها را بگیریم باید از ایجاد شبه‌آزمون‌ها نیز جلوگیری کنیم

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان در گفت‌وگو با پانا درخصوص آثار حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص در دوره ابتدایی و ممنوعیت ورود منابع کمک درسی به این مدارس گفت: این اتفاق سال‌هاست که خواست و آرزوی ما بوده و امروز با همت شجاعانه وزیر آموزش و پرورش تحقق یافته است.

او اظهار کرد: این تصمیم از طرفی به دلیل حضور گروه‌های فشار که نگران منافع شخصی خود هستند تصمیم دشواری بود و از طرف دیگر برخی مخالفان نیز نگرانی‌های بحقی را مطرح می‌کنند.

بهرام‌محمدیان افزود: حذف آزمون‌های مدارس خاص مصوبه‌ای لازم است ولی صرف تصویب آن برای ما کافی نیست و برای تحقق اهداف آن نیازمند اقدامات تکمیلی هستیم. این مصوبه به معلم و خانواده و دانش‌آموز مجالی می‌دهد تا فضا را برای تعلیم و تربیت خصوصا در دوره ابتدایی بهسازی کنند.

باید هوشیارانه از ایجاد شبه‌آزمون‌ها نیز جلوگیری کنیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر انجام برخی اقدامات ضروری برای بهسازی فضای تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: با این مصوبه باید لذت یادگیری را به مدارس بازگردانیم، فشارها را کم کنیم و به اجرای دقیق و واقعی ارزشیابی توصیفی بپردازیم که در فرایندی پیشرفت درسی، فعالیت اجتماعی، فعالیت‌های هنری و استعدادهای دانش‌آموز را توصیف می‌کند.

وی تاکید کرد: حال که توانستیم جلوی شبه‌کنکورها را بگیریم باید همچنین هوشیارانه از ایجاد شبه‌آزمون‌ها نیز جلوگیری کنیم.

محمدیان در توضیح شبه‌آزمون‌ها گفت: فعلا آزمون‌های سراسری و یکپارچه برداشته شد اما این احتمال وجود دارد که یک سری سوالات تیپ همراه با نمرات معین وارد فضای مدارس شود که ارزشیابی توصیفی آن را منع کرده است. معلمان ما باید آموزش ببینند تا بتوانند از عهده این ارزشیابی برآیند؛ یعنی طی گفت‌وگو با دانش‌آموز و در حین کارهای تیمی کلاسی و خارج کلاس، پی به استعدادهای دانش‌آموز ببرند و بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادها فراهم شود.

همه استعدادها باید به رسمیت شناخته شوند

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش به برخی آثار سوء آزمون‌ها بر کار معلمان اشاره کرد و گفت: آزمون‌ها حتی معلم‌ها را به رقابتی کاذب انداخته بود و آنها با این انگ شناسایی می‌شدند که مثلا چند نفر از دانش‌آموزان‌شان وارد مدارس تیزهوشان یا نمونه‌دولتی شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز این خاکریز شکسته شد. در یک آموزش و پرورش مترقی لازم نیست دانش‌آموز تنها در ریاضی و علوم خوب باشد. در این مدارس همه استعدادها به رسمیت شناخته می‌شوند و به شکوفایی می‌رسند.

طرح شهاب نیازمند بازنگری است

محمدیان درخصوص روش‌های شناخت استعدادها در فضای جدید آموزشی گفت: طرح شهاب یا شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با قدرت بیشتری پیگری شود.

وی با ذکر این مطلب که طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان کافی نیست اظهار کرد: طرح باید بازنگری شود و نیروی انسانی متخصص آن هم باید فراهم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: من در مقام مسئولی که سال‌ها در آموزش و پرورش خدمت کرده است می‌گویم هیچ‌کس نباید صلاحیت معلمان ما را زیر سوال ببرد و گزارش‌های آموزشی و علمی معلمان ما قابل اعتنا و قابل اتکا است. معلمان ما قادر به شناسایی استعدادها هستند و اگر هم ضعفی در این بخش وجود دارد باید به تقویت توانمندی معلمان بپردازیم نه اینکه با ایجاد کنکور و شبه کنکور آرامش جامعه را به‌هم بزنیم.

نیازمند تغییر نگاه جامعه هستیم

وی با اشاره به اینکه هدایت استعدادها نباید همراه با جداسازی باشد بیان کرد: دانش آموزی که به لحاظ درسی برتر است باید در کنار دانش‌آموزی درس بخواند که استعداد هنری و ادبی دارد یا دانش‌آموزی که به لحاظ مهارتی قوی است تا بتوانند باهم تعامل کنند.

محمدیان ادامه داد: یکی از علل ابراز نگرانی خانواده‌ها از حذف آزمون‌ها این است که فکر می‌کنند سطح پایین است اگر فرزندشان وارد هنرستان شود و عکاسی و فیلم‌سازی و گرافیک یاد بگیرد. همه می‌خواهند فرزندشان ریاضی و تجربی بخواند و مهندس و دکتر شود. این در واقع سرکوب کردن استعدادهاست. این مصوبه می‌تواند شروعی بر تغییر نگاه جامعه به استعدادهای فرزندان باشد.


تبلیغات کمک‌آموزشی جامعه را مرعوب کرده است

وی درخصوص کتاب‌های کمک درسی و آثار تبلیغات رسانه‌ای این محصولات در جامعه گفت: کتاب‌های کمک آموزشی و برگزاری انواع کلاس‌های تست‌زنی سود هنگفتی برای یک عده دارد که تبلیغات رسانه‌ای را به نفع این سودآوری هدایت می‌کنند. این تبلیغات جامعه را مرعوب کرده است و والدین دانش‌آموزان تصور می‌کنند اگر فرزندشان از این کتاب‌ها و کلاس‌ها نخرد از بقیه عقب می‌ماند و این موضوع مثل بختکی بر خانواده‌های ما سایه انداخته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم شورای عالی در حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی می‌تواند آموزش‌ و پرورش ما را از این سایه بختک سیاه برهاند. دانش‌آموز ما می‌تواند بعد از همه فشارهایی که بر او وارد شده نفس بکشد و لذت یادگیری را بچشد و مدرسه را محل شادی و نشاط ببیند. خانواده‌ها هم می‌توانند به آرامش برسند و در سایه این آرامش به این درک برسند که فرزندشان می‌تواند یک فیلمساز قابل، یک صنعتگر ماهی، یک هنرمند خوب یا یک مبتکر باشد و از این بابت احساس سربلندی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار