رمان «تاکسی‌سرویسی برای فاو» رونمایی شد

تهران (پانا) - رمان «تاکسی‌سرویسی برای فاو» خاطرات خودنوشت محمد بلوری در دویست‌‌وهشتادونهمین مراسم شب خاطره که عصر روز پنج‌شنبه سوم اسفند در تالار سوره حوزه هنری، رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۰۱۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
رمان «تاکسی‌سرویسی برای فاو» رونمایی شد

دویست‌‌وهشتادونهمین مراسم شب خاطره با حضور محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل انتشارت سوره مهر، محمد بلوری نویسنده و راوی رمان «تاکسی‌سرویسی برای فاو» به همراه همسر و فرزندانش، جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، خانواده معزز شهدا و جمعی از مدیران فرهنگی و چهره‌های ادبی برگزار شد.

دویست‌‌وهشتادونهمین مراسم شب خاطره با خاطره‌گویی داوود مولایی و علی فدایی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد. این برنامه که اولین پنج‌شنبه هر ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود این بار با رونمایی از کتاب رمان «تاکسی‌سرویسی برای فاو» اثر خودنوشت محمد بلوری همراه بود.

محمد بلوری سال ۱۳۶۵در فاو به مقام جانبازی نائل آمد. کتاب «تاکسی‌‌سرویس برای فاو» نیز در قالب خود‌نوشت تدوین شده و شرح خاطرات دوران حضور راوی در جبهه‌های جنگ و زندگی بعد از آن است. کتاب با داستان تولد بلوری آغاز می‌شود و عملیات والفجر 8 و تصرف شهر فاو، اوج خاطرات این راوی دفاع مقدس است. نوع روایت خاطرات برای مخاطب جذاب و به اصطلاح پُر‌کشش است. این اثر در 760 صفحه از سوی سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

بلوری، نویسنده و راوی این کتاب، در این برنامه پیش از رونمایی اثر خود طی سخنانی گفت: نوشتن این کتاب در فروردین 1386 آغاز شد. در آن سال من تازه بازنشسته شده بودم؛ چرا که با توجه به شرایطی که داشتم با 20سال خدمت بازنشسته شدم. با توجه به فرصتی که برای من پیش آمده بود و با پیشنهاد همسرم تصمیم گرفتم تا چند صفحه‌ای از خاطرات دوران دفاع مقدس خود را برای یادگاری بنویسم. به هر شکل تصمیم من برای چند صفحه از خاطرات به تصمیم جدی برای نوشتن مفصل‌تری انجامید. در آن زمان قادر به نوشتن و قلم دست گرفتن بودم. اما در ادامه انجام این کار با مشکلاتی مواجه شد.

این جانباز فداکار دوران دفاع مقدس کشور با اشاره به دشواری‌هایی که در ادامه کار پیش آمد گفت: به دلایل پزشکی و آثاری که از دوران دفاع مقدس در وجود من باقی مانده بود تحت عمل جراحی قرار گرفتم. پس از این عمل و مرخص شدن هنگام تیمم برای نماز صبح متوجه شدم که توان این کار را ندارم. دستم از کار افتاده بود و دیگر امکان قلم دست گرفتن نداشتم. این موضوع نتوانست جلوی کار من را بگیرد. چون با خودم می‌گفتم کاری را که شروع کردم باید به بهترین شکل تمام کنم.

بلوری افزود: دست راست من ار کار افتاده بود و امکان تایپ با رایانه را با این دست نداشتم. اما ناامید نشدم. از آنجایی که من راست‌دست بودم به سختی می‌توانستم با دست چپ کار تایپ را انجام دهم. به هر حال بار دیگر شروع کردم. این بار با دست چپ ادامه کار را دنبال کردم. به این شیوه که با دست چپ حروف را کنار هم می‌چیدم و با دست راست که امکان جابه‌جایی زیادی نداشت روی کلیدهای کمکی برای تایپ ضربه می‌زدم تا کار بهتر پیشروی داشته باشد. این وضعیت تا پایان سال 87 بود.

بلوری در سخنانی سرشار از درون‌مایه ایستادگی و مقاومت گفت: در سال 88 اوضاع جسمی من ضعیف‌تر شد. به گونه‌ای که دست راست به طور کامل از کار افتاد. پس باید تماما از دست چپم استفاده می‌کردم. سخت بود اما انگیزه داشتم. ایستادگی داشتم جهت انجام کاری که حداقل برای خودم ارزش داشت. باید کاری را که شروع کرده‌ بودم به سرانجام می‌رساندم.

وی در خصوص اثر خود گفت: «تاکسی‌سرویسی برای فاو» برای روزگاری که هم‌رزمان ما در دوران دفاع مقدس گفته شد کم است. اما این حداقل کاری بود که در حوزه ادبیات از دست من برمی‌آمد. «تاکسی‌سرویسی برای فاو» در سال 92 پس از بازنگری‌هایی که داشتم و ویرایش‌هایی که به نظرم می‌رسید به حوزه هنری و انتشارت سوره مهر ارائه شد.

بلوری در مورد چگونگی چاپ و انتشار کتاب خود در انتشارات سوره مهر گفت: محمد قاسمی که مسئولیت بازنگری و بررسی این اثر برای چاپ را برعهده گرفته بود پس از مدتی نسخه‌ای چاپ شده را برای من آورد که در بسیاری از نقاط آن پرانتز‌هایی برای تذکر و اصلاح باز شده بود. من با نگاهی به آن گفتم که دیگر قادر به نوشتن و اصلاح نیستم. ایشان در پاسخ از من خواستند که نقاط مورد نظر در این اثر را به صورت شفاهی ضبط کنم و برای آن‌ها صوت ارسال کنم تا مسئولان مربوطه در سوره مهر کار را ادامه دهند و پس از انجام برای بررسی و تایید من ارسال کنند. در نهایت این اثر به عنوان یک رمان از سوی انتشارت سوره مهر چاپ و منتشر شد.

گفتنی است «شب خاطره» عنوان برنامه‌ای است که از سوی حوزه هنری با پرداختن به خاطرات رزمنده‌ها و خانواده‌هایشان در هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار