مدیرکل شاهد آموزش و پرورش: جداسازی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول خطایی تربیتی است

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش از ضرورت پیگیری موضوع حذف آزمون با دقت و جدیت تا تحقق کامل آن از سوی تمام ارکان و بخش‌های ستاد وزارتخانه، استان‌ها و مناطق خبر داد.

کد مطلب: ۸۰۱۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل شاهد آموزش و پرورش: جداسازی دانش‌آموزان  ابتدایی و متوسطه اول خطایی تربیتی است

محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با پانا حذف آزمون از مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی را به مثابه انقلابی بزرگ به منظور ایجاد اصلاحات در آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: ویژگی رشدی دانش‌آموزان ابتدایی عینی بودن آن‌ها در فرآیند یادگیری است و ویژگی آزمون‌هایی که گرفته می‌شود، سنجش حافظه و سطح دانش یادگیرنده است که بیشتر آزمونی از جنس پیشرفت تحصیلی است نه آزمونی برای استعداد سنجی و هوش.

رزاقی تصریح کرد: کلیات سند تحول بنیادین آنچه در مورد دانش‌آموزان بیان می‌کند با در نظر گرفتن اولویت دوره ابتدایی، این گونه است که تلاش برای شکل‌گیری هویت مستقل در دانش‌آموزان و ایجاد زمینه‌های لازم برای تحقق ساحت‌های شش‌گانه.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش افزود: آزمون‌ها با توجه به ویژگی‌هایشان بیش از هر چیز یا منجر به ایجاد رقابت و نهایتاً شکل‌گیری اضطراب در دانش‌آموزان ابتدایی می‌شود که استمرار آن باعث ایجاد اختلال در شکل‌گیری هویت مستقل و در نتیجه عدم امکان شناسایی و رشد استعداد دانش‌آموزان در راستای تحقق ساحت‌های شش‌گانه می‌شود، یا اینکه صرفاً باعث ایجاد هزینه‌های مالی و روحی روانی فراوان شده و نتیجه آن نیز از روایی و اعتبار لازم برای شناسایی دانش‌آموزان هدف برخوردار نیست.

وی عنوان کرد: این آزمون‌ها در حد و اندازه یک آزمون استاندارد جامع و دقیق در جهت ارزیابی و شناسایی کامل میزان بهره هوشی و استعداد دانش‌آموزان دوره ابتدایی به متوسطه اول با در نظر گرفتن زمینه‌های استعداد در آن‌ها نیست.

رزاقی با بیان اینکه جداسازی دانش‌آموزانی با چنین وضعیت در ابتدایی و متوسطه دوره اول خطایی تربیتی است و منجر به ایجاد اختلال در بهداشت روانی دانش‌آموزان و نهایتاً کاهش سطح شوق مدرسه و یادگیری می‌شود، گفت: با استفاده از فضای موجود آنچه باید مورد توجه باشد، جهت‌گیری جدی و عملیاتی در دوره ابتدایی با محوریت شناسایی و تقویت قابلیت و شایستگی دانش‌آموزان است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش شاداب‌سازی مدرسه از نظر سخت‌افزاری و سپس نرم‌افزاری را مهم دانست و بیان کرد: گسترش جشنواره‌‌های دانش‌آموزان بر اساس قابلیت، علایق و توانایی دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی دوره ابتدایی مهم است.

رزاقی ایجاد زمینه‌های یادگیری‌های مهارتی بر اساس قابلیت، علایق و توانایی دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی دوره ابتدایی را حائز اهمیت دانست و افزود: باید زمینه‌های کاربست مفاهیم آموخته شده توسط دانش‌آموزان، در قالب فعالیت‌های دست‌سازه، فعالیت‌های پروژه‌ای و پژوهشی ایجاد شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: امروز زمان نقد فرآیند این مصوبه نیست، بلکه تمام ارکان ستاد لازم است نسبت به تبیین هرچه بیشتر مصوبه اقدام کنند و از این فرصت جهت بهسازی برخی شرایط، موقعیت‌ها و کاستی‌ها بهره برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار