ظریف: داعش هنوز یک واقعیت در غرب آسیا و فراتر از غرب آسیا است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه در همایش بین المللی نظم منطقه‌ای جهان پس از داعش شرکت و سخنرانی کرد.

کد مطلب: ۸۰۱۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: داعش هنوز یک واقعیت در غرب آسیا و فراتر از غرب آسیا است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه صبح امروز شنبه (5 اسفند ماه) در همایش بین المللی «الگوهای نظم منطقه ای در جهان پس از داعش» که از سوی انجمن ایرانی مطالعات جهان برگزار شد شرکت و سخنرانی کرد.

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در مبارزه با داعش گفت: «ایران با کمک‌های مستشاری در منطقه در مبارزه با داعش که امنیت جهانی را تهدید می‌کند نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.»

وی افزود: «خطر افراط و داعش خطری است که کماکان منطقه و جهان را تهدید می‌کند و نیاز به برنامه‌ریزی برای مقابله درازمدت مبنایی با این خطر در حوزه فرهنگی و مقابله با تفکر افراطی و نیز همکاری و گفت‌وگو بین کشورهای منطقه بسیار مشهود است و امیدواریم که جمهوری اسلامی که در مرحله قبلی سردمدار و پیشگام در این مقابله بوده در مرحله بعدی هم به همین ترتیب برای مقابله با افراط و برای گسترش فرهنگ گفت‌وگو و همکاری و اشتراک مساعی در منطقه ما به ویژه خلیج فارس که محیط امنیتی پیرامونی ما است بتواند نقش موثر و مفیدی را ایفا کند.»

یکی از مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران باید در حوزه سایبری، حقوق بشر و فعالیتهای اقتصادی سپاه نیز محدودیتهایی را بپذیرد تا واشنگتن در برجام باقی بماند، عنوان کرد: یک عضو یک توافق چند جانبه نمی تواند برای توافق شرط بگذارد. اینها قبلا چند شرط مطرح کردند، آن شرطها نا به جا بودند و شرطهای جدیدشان هم نا به جاست.

وی افزود: «اصولا هر شرطی نا به جاست. آنچه که الان ضروری است این است که جامعه بین الملل باید اطمینان حاصل کند که حقوق ایران بعنوان طرفی که برجام را رعایت کرده، این حقوق توسط آمریکا که تعهدات آمریکا است عملی می شود و این مشکل کنونی ماست.»

ظریف گفت: «آمریکایی‌ها برای فرار از اجرای تعهداتشان فرار رو به جلو کرده و شرایطی را مطرح می‌کنند، جامعه بین‌الملل کاملا وقوف دارد که این شرایط هیچ کدامشان حتی قابل بررسی هم نیست. لذا تاکید بر این است که باید هر چه سریعتر آمریکایی ها به تعهداتشان عمل کنند.»

ظریف درباره روند آستانه در خصوص سوریه نیز عنوان کرد: «ما همواره خواهان این بودیم که توافقات آستانه برای کاهش تنش اجرایی شود، متاسفانه گروه های تروریستی از یک طرف به اقدامات خودشان ادامه دادند و از طرف دیگر سیاستهای بسیار مخرب آمریکا است.»

وزیر خارجه بیان کرد: «آمریکایی ها برای هدفهای کوتاه نظرانه خود که برخی از آن هدف‌ها هم اقتصادی و در واقع برای اشغال سرزمین‌های نفت خیز سوریه است از نیروهای محلی استفاده می کنند و به یک تنش درازمدت در منطقه ما دامن می زنند، اینها خطراتی است که منطقه ما را تهدید می کند ولذا ضروری است به سیاستهای کاهش تنش برگردیم و حرکت حمایتی که برخی از گروه های تروریستی مثل النصره دارند، این حرکت هم متوقف شود. »

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در این همایش نیز با اشاره به بحث پساداعش گفت: «شکست سرزمینی داعش رخ داده، ولی نه شکست داعش. داعش توانسته بود با اشغال سرزمینهایی در عراق و سوریه مدعی سرزمین دروغین خلافت شود، ولی نه مبانی فکری و مالی داعش و نه ظروفی که داعش را ایجاد کرد، نابود شده است.»

وی گفت: «یکی از اشتباهات عمده غرب این است که تصور می‌کند داعش تمام شد و اینکه غربی‌ها لحنشان را علیه ایران تندتر کرده‌اند این است که می‌گویند ایران کاری که در قبال داعش می‌کرد، را انجام داد و نباید با ایران دیگر با مسامحه برخورد کنیم. »

ظریف افزود: «شرایطی که داعش را در منطقه ما ایجاد کرد کماکان به قوت خود باقی است. مهمترین عوامل دخالت خارجی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: «داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است.»

وزیر امور خارجه به عوامل داخلی شکل‌گیری داعش نیز اشاره کرد و ادامه داد: «جهان عرب نتوانسته ایجاد دولت ملی را تجربه و خواست و نیاز مردم را برآورده کند و یک عقده متراکم تاریخی در جهان عرب شکل گرفته است.»

وی ادامه داد: «برخی دولتهای منطقه مثل عربستان تلاش کردند مشکلات داخلی را به خارج منحرف کنند، آنها برای منحرف کردن نگرانی های جهان عرب و سرخوردگی جهان عرب به سمت یک دشمن خارجی تلاش می کنند. »

وزیر خارجه گفت: «خطری که تفکر داعشی منطقه و جهان را تهدید می‌کند، خطر بزرگی است»

وی با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر انتقال افراد داعشی از منطقه به بیرون منطقه گفت: «این اتفاق را در میادین، دیرالزور و شاهد بودیم. میزانی از نیروهای داعشی که در منطقه بودند نابود نشده‌اند و ایدئولوژی آنها از بین نرفته و پایه های فکری آنها از بین نرفته و شبکه‌های ارتباطی آنها باقی مانده است.»

ظریف به پخش شدن نیروهای داعشی در سراسر منطقه و جهان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: «هنوز اینکه چه نظمی در بعد از داعش شکل می گیرد را نمی توان بیان کرد چرا که داعش هنوز یک واقعیت در غرب آسیا و فراتر از غرب آسیا است.»

وزیر امور خارجه به اوضاع کنونی و حضور داعش در افغانستان اشاره کرد و پرسید: «ایا ما باید نظم جدیدی در منطقه ایجاد کنیم. خیلی از دوستانی که با نگرش واقع‌گرایی می‌نگرند معتقدند نظم جدیدی که در منطقه شکل می گیرد باید براساس یک هژمون و قدرت جدید در منطقه شکل بگیرد.»

وزیر خارجه ادامه داد: «گروهی در منطقه ما فکر می کنند پول می دهند و فردی را مسلح می کنند و آن فرد می تواند برایشان امنیت ایجاد کند،حالا این می تواند صدام باشد یا البغدادی. اینها ناگزیر شده اند به این سمت حرکت کنند، آیا ما باید در دام بیفتیم و یا به طرح جدید فکر کنیم؟ نیاز است ما طراح باشیم برای امنیت.»

ظریف گفت: «آنچه ما به عنوان ایران برای نظم در حال شکل‌گیری در منطقه بیان می‌کنیم. اگر فکر کنیم معادلات دیگری نظم را شکل می‌دهد خودمان در آن معادلات بازی می‌کنیم.»

وی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به طرح ایران مبنی بر تشکیل مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس، گفت: «در چهار دهه گذشته همه جنگ‌ها متاثر از این منطقه بوده است، تصور یک امنیت جدید توسط کنشگر اصلی منطقه یعنی ایران برای ایجاد نگرش جدید میتواند راهگشا باشد.»

ظریف گفت: «همسایگان اشتباه کار ما در منطقه، مبنای امنیت در منطقه را براساس ائتلاف‌سازی علیه ایران و حذف گذاشته‌اند.»

وی به هزینه‌های تسلیحاتی کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات اشاره و بیان کرد: «اینکه ایران علیرغم اینکه کمترین هزینه تسلیحاتی را در منطقه داشته نشانگر این است که تصور امنیت باید تغییر کند.»

ظریف بر حرکت از سمت امنیت مبتنی بر حذف به سمت امنیت مبتنی بر فراگیری و گفتمان امنیت تاکید کرد و گفت: «گفتمان تنها راه برون رفت از معمای امنیتی است که در چندین دهه گذشته گربیان منطقه را گرفته است. باید باور کنیم می‌توانیم به‌عنوان قدرت در منطقه مبانی را ایجاد کنیم که برای فرزندانمان امنیت ایجاد کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار